Pagina 1 van 1

Verstuivers vervangen Volvo s70 2.5 tdi d5252t 2461cc 103kw

Geplaatst: 03.09.2008 - 22:27
door MichelB
Bouwjaar 1998. Ik heb begrepen dat de (mogelijke) oorzaak van zwarte rook bij optrekken en versnellen versleten verstuivers zijn. Ook pingelt de motor wel eens bij stationair draaien.

Zijn er nog gekke dingen te verwachten/aandachtspunten bij het vervangen?

Geplaatst: 04.09.2008 - 12:19
door edraket
Een dieselmotor die pingelt bij stationair? Wat neem je dan waar?

Geplaatst: 04.09.2008 - 14:09
door Hans
Roken doen ze allemaal die TDi's. Je kunt wel verstuivers gaan vervangen maar of je van het roken af bent dan....kweenie

Geplaatst: 04.09.2008 - 14:18
door Swedishsteel4life
Ik heb ook niet het idee dat dit te maken heeft met de verstuivers,
Een tdi rookt/roet gewoon fors bij acceleratie.
Misschien eerst eens door een expertlaten nazien (pompafst. etc)

Geplaatst: 06.09.2008 - 21:00
door MichelB
edraket schreef:Een dieselmotor die pingelt bij stationair? Wat neem je dan waar?
Als de auto gestart wordt en stationair draait, draait hij altijd zonder problemen. Indien je met warme motor file rijdt, optrekt en vervolgens met ingetrapte koppeling de auto zonder gas te geven laat uitrijden, dan gaat de motor onregelmatig lopen. Zodra gas gegeven wordt, is deze onregelmatigheid weg, maar kan bij gas loslaten meteen weer terugkomen. Indien auto op toeren is, rijdt hij verder prima.
Verbruik: olie 0,5L/10.000km, diesel 1L/14km. Vlgs mij niets bijzonders.

Geplaatst: 06.09.2008 - 22:08
door dees
het roken van mijn v70 werd een stuk minder na het verbeterd instellen van het injectiemoment("groene zone"). even aan de computer en een specialist kan wellicht al een hoop doen! Succes! Dees

Geplaatst: 08.09.2008 - 17:49
door edraket
Pingelen is iets heel anders. Dan ontbrand de brandstof spontaan, dus zonder vonk en/of op het verkeerde tijdstip. Je hoort dat wel bij oude autootjes als ze met een te laag toerental wegrijden. Je hoort dan een geluid als een knikkerzak waar flink aan geschud wordt.

Inderdaad rokden dze motoren allemaal. Ik zou eerst het inspuitmoment laten afstellen. Dat komt vrij kritisch en verergert ook het roken.

Re: Verstuivers vervangen Volvo s70 2.5 tdi d5252t 2461cc 10

Geplaatst: 27.09.2008 - 19:25
door V70CBR
MichelB schreef:Bouwjaar 1998. Ik heb begrepen dat de (mogelijke) oorzaak van zwarte rook bij optrekken en versnellen versleten verstuivers zijn. Ook pingelt de motor wel eens bij stationair draaien.

Zijn er nog gekke dingen te verwachten/aandachtspunten bij het vervangen?
Misschien eens jou EGR klep afsluiten .

Heb ik ook gedaan en gedaan met roeten enkel nog bij serieus doortrekken heb je nog wat roet maar dan spreek ik van optrekken naar de 4000 à 5000 toeren.

Bij normaal rijden niets roeten meer. :D

Re: Verstuivers vervangen Volvo s70 2.5 tdi d5252t 2461cc 10

Geplaatst: 27.09.2008 - 20:08
door MichelB
V70CBR schreef:
MichelB schreef:Bouwjaar 1998. Ik heb begrepen dat de (mogelijke) oorzaak van zwarte rook bij optrekken en versnellen versleten verstuivers zijn. Ook pingelt de motor wel eens bij stationair draaien.

Zijn er nog gekke dingen te verwachten/aandachtspunten bij het vervangen?
Misschien eens jou EGR klep afsluiten .

Heb ik ook gedaan en gedaan met roeten enkel nog bij serieus doortrekken heb je nog wat roet maar dan spreek ik van optrekken naar de 4000 à 5000 toeren.

Bij normaal rijden niets roeten meer. :D
Heeft het afsluiten van de EGR klep nog nadelige gevolgen? M.a.w: is dat niet schadelijk voor de motor?

Geplaatst: 28.09.2008 - 13:24
door raymond01
Nee is niet nadelig.