Bouwjaar 1998. Ik heb begrepen dat de (mogelijke) oorzaak van zwarte rook bij optrekken en versnellen versleten verstuivers zijn. Ook pingelt de motor wel eens bij stationair draaien.
Zijn er nog gekke dingen te verwachten/aandachtspunten bij het vervangen?
Verstuivers vervangen Volvo s70 2.5 tdi d5252t 2461cc 103kw
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Een dieselmotor die pingelt bij stationair? Wat neem je dan waar?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Roken doen ze allemaal die TDi's. Je kunt wel verstuivers gaan vervangen maar of je van het roken af bent dan....kweenie
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Swedishsteel4life
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 21:38
- Locatie: Zutphen
Ik heb ook niet het idee dat dit te maken heeft met de verstuivers,
Een tdi rookt/roet gewoon fors bij acceleratie.
Misschien eerst eens door een expertlaten nazien (pompafst. etc)
Een tdi rookt/roet gewoon fors bij acceleratie.
Misschien eerst eens door een expertlaten nazien (pompafst. etc)
V70 D5 momentum 2012
V90 D4 Inscription 2017
V90 D4 Inscription 2017
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 23.12.2005 - 20:58
Als de auto gestart wordt en stationair draait, draait hij altijd zonder problemen. Indien je met warme motor file rijdt, optrekt en vervolgens met ingetrapte koppeling de auto zonder gas te geven laat uitrijden, dan gaat de motor onregelmatig lopen. Zodra gas gegeven wordt, is deze onregelmatigheid weg, maar kan bij gas loslaten meteen weer terugkomen. Indien auto op toeren is, rijdt hij verder prima.edraket schreef:Een dieselmotor die pingelt bij stationair? Wat neem je dan waar?
Verbruik: olie 0,5L/10.000km, diesel 1L/14km. Vlgs mij niets bijzonders.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Pingelen is iets heel anders. Dan ontbrand de brandstof spontaan, dus zonder vonk en/of op het verkeerde tijdstip. Je hoort dat wel bij oude autootjes als ze met een te laag toerental wegrijden. Je hoort dan een geluid als een knikkerzak waar flink aan geschud wordt.
Inderdaad rokden dze motoren allemaal. Ik zou eerst het inspuitmoment laten afstellen. Dat komt vrij kritisch en verergert ook het roken.
Inderdaad rokden dze motoren allemaal. Ik zou eerst het inspuitmoment laten afstellen. Dat komt vrij kritisch en verergert ook het roken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- V70CBR
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 31.08.2008 - 15:01
- Locatie: kempen
- Contacteer:
Misschien eens jou EGR klep afsluiten .MichelB schreef:Bouwjaar 1998. Ik heb begrepen dat de (mogelijke) oorzaak van zwarte rook bij optrekken en versnellen versleten verstuivers zijn. Ook pingelt de motor wel eens bij stationair draaien.
Zijn er nog gekke dingen te verwachten/aandachtspunten bij het vervangen?
Heb ik ook gedaan en gedaan met roeten enkel nog bij serieus doortrekken heb je nog wat roet maar dan spreek ik van optrekken naar de 4000 à 5000 toeren.
Bij normaal rijden niets roeten meer.

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 23.12.2005 - 20:58
Heeft het afsluiten van de EGR klep nog nadelige gevolgen? M.a.w: is dat niet schadelijk voor de motor?V70CBR schreef:Misschien eens jou EGR klep afsluiten .MichelB schreef:Bouwjaar 1998. Ik heb begrepen dat de (mogelijke) oorzaak van zwarte rook bij optrekken en versnellen versleten verstuivers zijn. Ook pingelt de motor wel eens bij stationair draaien.
Zijn er nog gekke dingen te verwachten/aandachtspunten bij het vervangen?
Heb ik ook gedaan en gedaan met roeten enkel nog bij serieus doortrekken heb je nog wat roet maar dan spreek ik van optrekken naar de 4000 à 5000 toeren.
Bij normaal rijden niets roeten meer.