Temperatuurmeter

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
schaefer
3rd Gear member

Hallo,

Zoals velen (bleek uit de search) heb ik ook het probleem dat mijn temperatuurmeter niet hoger dan een kwart kwam. Vandaag de thermostaat
vervangen zonder resultaat. Vervolgens de temperatuursensor vervangen, zonder resultaat. De motor komt wel op bedrijfstemperatuur en wordt snel warm. De boel is goed ontlucht en de benzinemeter doet het wel prima, deze fluctueerd wel af en toe maar dat is minimaal (vooral in bochten). De temperatuurmeter geeft dus precies hetzelfde aan als voor het vervangen van de bovengenoemde onderdelen. De meter zelf doet het wel omdat bij het houden van het draadje van de temp.sensor tegen het blok, de meter helemaal stijgt. Iemand een idee waar ik het probleem nu moet gaan zoeken? Ik weet nu wel dat de waardes e.d. goed zijn, wil alleen nu dat ook de meter dit goed gaat aangeven.

mvg.

Leon
evanmandos2
2nd Gear member

misschien toch een brakke meter? draadje tegen blok geeft een signaal wat way meer is dan de meter zijn max, dus als de sensor de 'helft' waarde stuurt, kan het best zijn dat de meter niet de helft omhoog komt.

het best kun je nagaan welke stand bij welk signaal hoort, en dan achter je klokkengebeuren meten wat daar daadwerkelijk aankomt.

is dat verschillend van wat de sensor afgeeft heb je een massaprobleem, is dat gelijk dan is je metertje in het dashboard toch gaar
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo :D 282000 & going very strong
wpee
5th Gear member

Hmm.. Je kunt even de achterzijde van de print van je tellerunit bekijken, er blijken af en toe wel eens slechte contacten (koudvloei van de tin) te zijn. OM het zeker voor het onzekere te nemen gewoon alles nasolderen. Verder zal er weinig aan te doen zijn.

Een garage monteur zij me vroeger iets van een onstabiel spannings IC achterop de print, maar daar kan ik me als electroman niets bij voorstellen.
In ieder geval niet dat de meter een beetje hoger of lager komt te staan, meestal uit zich dit in een alles of niets actie.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
schaefer
3rd Gear member

Nou, heb de printplaat van de tellerunit bekeken. Hier zag ik ietwat donkere verkleuringen op (verbrand?). Had toevallig nog zo'n plaatje liggen, deze erop gezet en wonderbaarlijk, de meter werkte. Komt nu netjes omhoog tot de helft of net iets erboven. Nu het probleem dat de meters af en toe wel werken, soms niet en dat de lampjes erachter af en toe uitvallen. Zo ff loshalen, zal wel los contact zijn denk ik.

bedankt iig weer luitjes,

gr.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”