LPI verslikt zich / koppelingspedaal kraakt niet meer

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Hallo beste Volvisten,

Goed nieuws: dankzij een tip op een duits forum is het probleem van krakend koppelingspedaal nu echt opgelost!!! Eerdere porgingen met spuitbusjes kruipolie of verbuigen van pedaal werkten allemaal niet en hebben zelfs wat schade aangericht. Uiteindelijke oplossing is om de kunststof stang tussen pedaal en cilinder even los te halen en het oog goed in te vetten.

Maar een ander probleem doet zich voor: mijn S60 170 pk met Vialle LPi (256.000 km) start prima, stationair draaiend overschakelen op LPG ook prima en rijdt prima. Maar als ik na een koude start dan gas geef is het net of de motor zich "verslikt". In plaats van in toeren te stijgen lijkt het alsof hij smoort en slaat dan bijna af. Uiteindelijk stijgt hij wel in toeren. Als ik stationair draaiend korte stootjes gas geef gebeurt dat steeds weer totdat de motor wat warmer is geworden, dan is alles normaal.

Het lijkt een beetje op wat ik vroeger had met mijn oude Fordje op gas: als het koud was verzoop die standaard op gas en reageerde ook zo.

Het ios nog niet eens écht koud en ik ben bang dat dit alleen maar erger wordt en dat de motor dan wél afslaat. Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

Bij voorbaat dank,
Jan
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Pikantje schreef:als ik na een koude start dan gas geef is het net of de motor zich "verslikt". In plaats van in toeren te stijgen lijkt het alsof hij smoort en slaat dan bijna af.
draait de motor op dat moment op benzine of op lpg?.
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Het is kort nadat overgeschakeld is op LPG, dus op LPG. Op benzine is er niets aan de hand.

Groet,
Jan
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

het lijkt alsof er een benzine injector blijft inspuiten tijdens lpg bedrijf.
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Vroeger werd de benzinetoevoer simpelweg afgesloten als op LPG werd gereden. Is dat niet meer zo? Is het nu een kwestie van geen signaal naar de benzine-injector sturen?

Stopt dat "lekken" van een benzine-injector dan als de motor wat warmer is? Want na 5 tot 10 minuten loopt ie als een zonnetje.

Ik denk aan de volgende test: als de motor na een koude start net is overgeschakeld op LPG de stekker van de benzinepomp lostrekken zodat er zeker geen benzine meer ingespoten wordt en dan gas geven vanaf stationair. Kan dat kwaad? Andere tests of controles mogelijk?

Groet,
Jan
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

benzinepomp uitschakelen zal niet werken.
de stroom voor de LPi installatie word bij de brandstofpomprelais afgetakt.

de benzine injectors worden stilgegd door het onderbrekingsrelais.
uitschakelen is eigenlijk iets anders, de benzine ECU moet immers 'denken' dat er gewoon brandstof word toegedient.

vanaf het moment dat er overgeschakeld word naar lpg, word het relais bekrachtigd, de benzine injectors worden vanaf dan van minder stroom voorzien.
door minder stroom word een injector niet van zijn zitting getrokken, d.w.z. niet opengaan en dus geen benzine inspuiten.
als er geen of slecht contact gemaakt word in de relais, gebeurt de stroomafname niet en gaat de betreffende injector toch benzine inspuiten.
dit komt wel vaker voor.
met een warme motor heb je daar minder/geen last van, je hebt dan enkel een rijker mengsel.

ps: had jij niet al eens eerder last met dit relais?.
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Goed geheugen heb je Ludo!

Vorige winter heb ik inderdaad een probleem gemeld: afslaan nadat overgschakeld is op LPG, maar dat was tijdens het rijden en bij intrappen van de koppeling. Omdat de winter al weer snel voorbij was heb ik er nog geen actie op ondernomen.

Na jouw duidelijke uitleg denk ik dat het tijd wordt om dat relais maar eens te gaan verwisselen. Schoonmaken van alle elektrische contacten heeft niet geholpen.

Onder motorkap vind ik een rechthoekig grijs Vialle-kastje met aan de onderzijde een platte stekker met ca. 16 contacten (2 rijen van 8). Ik heb dat kastje eens opengemaakt en heb daar een printplaat aangetroffen met daarop 3 relais. Zou één van die relais bij kou minder goed werken?

Groet,
Jan
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

mm 16 contacten?.
ik dacht 14... maar goed.
vermoedelijk geeft een relais slecht contact.

wellicht een optie om even contact opnemen met je lpg specialist en dit geval voorleggen?.
of vragen of hij dit relais kan doormeten, eventueel een ander relais proberen om te kijken of het zeker daarmee opgelost is.
een beetje bereidwillige lpg specialist heeft daar geen moeite mee.
en vragen kost niks... :wink:
Gebruikersavatar
avstrate
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 23.12.2006 - 18:09

Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”