welke nemen?
-
- Starter
Ben een op-en top autoliefhebber maar wel een leek als het Volvo's aangaat, ik wil me persé een 240 aanschafffen maar pieker me rot welke keuze ik moet maken, de diesel, de 2 of de 2.3 liter? Zijn er mensen die me over de drempel heen kunnen halen met nuttige tips? Alvast bedankt!
- Stinky
- 6th Gear member
- Contacteer:
We hebben meer info nodig. Ben je zelf handig, kun je zelf reparaties
uitvoeren, kan de auto binnen staan? Hoeveel kilometer ga je er per
jaar mee rijden? Wil je een automaat? Dat soort dingen.
uitvoeren, kan de auto binnen staan? Hoeveel kilometer ga je er per
jaar mee rijden? Wil je een automaat? Dat soort dingen.
- Fat Rat
- 5th Gear member
ik zou roepen doe een 2.3, bij veel kilometers per jaar evt op lpg....
De 2.3 gebruikt marginaal meer als de 2.0 maar levert wel flink meer koppel....
Wat de diesel betreft.... sommige mensen vindt het een heerlijke motor, ik ben er persoonlijk niet kapot van. Dit vooral ook denk ik omdat de diesel vrij gevoelig is voor rustig en met zorg warm rijden, en vooral lange afstanden tegen een evt iets rustiger tempo het prettigste vind. En dat past nou net niet helemaal bij mij. Als je daarbij rekent dat de Diesel fors minder koppel en vermogen levert als de benzine(al dan niet op lpg) dan zie ik die diesel niet echt zitten....
Zelf reed ik hiervoor een 740, deze heeft het zelfde 2.3 blok als de 240. Vond het altijd een heel fijne wagen... Heb nu de overstap gemaakt naar de modernere 940, met het onvolprezen 2.3 (ja ook weeer in basis dezelfde) blok met een lage druk turbo. Trekkracht als een diesel en net zo bullitproof als ieder ander Red Block!
De 2.3 gebruikt marginaal meer als de 2.0 maar levert wel flink meer koppel....
Wat de diesel betreft.... sommige mensen vindt het een heerlijke motor, ik ben er persoonlijk niet kapot van. Dit vooral ook denk ik omdat de diesel vrij gevoelig is voor rustig en met zorg warm rijden, en vooral lange afstanden tegen een evt iets rustiger tempo het prettigste vind. En dat past nou net niet helemaal bij mij. Als je daarbij rekent dat de Diesel fors minder koppel en vermogen levert als de benzine(al dan niet op lpg) dan zie ik die diesel niet echt zitten....
Zelf reed ik hiervoor een 740, deze heeft het zelfde 2.3 blok als de 240. Vond het altijd een heel fijne wagen... Heb nu de overstap gemaakt naar de modernere 940, met het onvolprezen 2.3 (ja ook weeer in basis dezelfde) blok met een lage druk turbo. Trekkracht als een diesel en net zo bullitproof als ieder ander Red Block!
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- Starter
Ben al helemaal geen handige harry, de wagen kan ik wel binnen stallen. Ik haspel per jaar tussen de 15 tot 20000km af. Dat verhaal van mooi warm rijden en een betje week aan de culasse had ik al eerder opgevangen.Daar komt bij dat ik in het verleden altijd sportieve benzinewagens heb gereden en de diesel me dan mss ook wel zou kunnen tegenvallen.
- volvorider
- 5th Gear member
- Contacteer:
Wat aankooptips nodig? Kijk even op mijn web-log.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- volvorider
- 5th Gear member
- Contacteer:
Dan zou een diesel wel zeker tegenvallen. Dat is een D24 blok wat je echt warm moet rijden en dan kan deze wel een paar ton mee.
www.everyoneweb.com/volvorider
- Iroll
- 6th Gear member
De staat van de carrosserie is het aller belangrijkste, zorg er daarom voor dat je een roestvrije aanschaft. Een motor vervangen is niet echt kostbaar en makkelijker te vervangen in vergelijking met laswerk, daar kan je echt op leeglopen financieel gezien. Een klein roestplekje is meestal maar het topje van de ijsberg. Ik zou zeggen koop een benzine uitvoering, en neem iemand mee die er verstand van heeft bij bezichtiging. De kans is groot dat je anders een kat in de zak koopt.
- polarwittesloep245
- 3rd Gear member
hoi pitbull,
ikzelf rijdt 240 2ltr (b200f) en bevalt me prima. puristen zullen zeggen dat de 230f beter is maar theoretisch scheelt het maar 5 pk.
ik rijdt er caravan mee, maar zonder bergritjes te doen.
gezien je km`s zou ik voor een gasuitvoering gaan.
wat betreft roest en zwakke plekken; denk vooral aan wielkasten achter (geen kunststof bekleding), achterklep onderaan (loopt regenwater in via rubbers). voor meer info kijk op www.volvolvo.nl erg veel beschikbaar!
ikzelf rijdt 240 2ltr (b200f) en bevalt me prima. puristen zullen zeggen dat de 230f beter is maar theoretisch scheelt het maar 5 pk.
ik rijdt er caravan mee, maar zonder bergritjes te doen.
gezien je km`s zou ik voor een gasuitvoering gaan.
wat betreft roest en zwakke plekken; denk vooral aan wielkasten achter (geen kunststof bekleding), achterklep onderaan (loopt regenwater in via rubbers). voor meer info kijk op www.volvolvo.nl erg veel beschikbaar!
Volvo 240 Blackline-Polar estate, 82kW/112pk, b200f, 03-`93, 300.000km.
Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden

Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden

-
- 5th Gear member
even hamertje tik op de bodem, vooral op de steunbalken. als je ergens doorheentikt of het klinkt niet naar metaal weet je wel genoeg denk ik zo.
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ik zou zeker voor de 2.3 op benzine of lpg gaan met een B230F motor. (en dan een van 1990 of later) Het maakt misschien weinig uit qua technische gegevens met de 2 liter, maar een 2.3 rijdt gewoon net iets beter vind ik. Ik heb ze beide gehad en vond de 2.3 echt een verademing, ik had met de 2 liter het idee dat ik steeds de gaspedaal in het tapijt moest drukken als ik een beetje wilde accelereren. De diesel zou ik zelf niet doen, maar dat is persoonlijk. je moet er van houden. Het maakt herrie als i koud is en je moet hem voorzichtig warm rijden anders heb je binnen de kortste keren problemen met de kop. Succes!
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
-
- 2nd Gear member
Als je van sportieve auto's houdt dan zal de benzine-uitvoering je -vrees ik- ook tegenvallen en al helemaal als er lpg in zit.pitbull schreef:Ik haspel per jaar tussen de 15 tot 20000km af. Daar komt bij dat ik in het verleden altijd sportieve benzinewagens heb gereden en de diesel me dan mss ook wel zou kunnen tegenvallen.
De 240 is niet bepaald een snelheidsmonster,eerder een trage bak.
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Vooral op de dorpels bij de deuren, op de dorpel bij de achterklep (ook achter de a.bumper) en op de bodem midden onder de stoelen. Verder is een 240 roestgevoelig onder het voorruit en aan de achterklep, maar dat zie je meteen en idd, een klein roestplekje is meestal de voorbode van een hoop ellende onder de lak. Qua techniek kan een 240 niet echt veel geheimen hebben, als je ermee rijdt en de staat van de fuse's en rubbers is niet zo best, dan merk je dat meteen door klapperende en bonkende geluiden. Let ook op de achteras en de versn.bak, deze horen niet te zoemen of ander vreemd geluid te maken en ook een hevig schuddende motor is niet normaal, want; "dat hebben ze allemaal meneer" dan wordt er meestal bedoeld "we doen de volvo weg omdat de kop gereviseerd moet worden", en dat is best een kostbare zaak. En idd, Ik zou zeker iemand meenemen. Nogmaals succes en ben benieuwd wat het gaat worden!pitbull schreef:wat zijn de zwakke plekken aan de carrosserie?
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
- polarwittesloep245
- 3rd Gear member
die wou ik net doorlinken maar dat ging niet.
je hebt hem al zien staan op het register forum?
je hebt hem al zien staan op het register forum?
Volvo 240 Blackline-Polar estate, 82kW/112pk, b200f, 03-`93, 300.000km.

-
- 2nd Gear member
Voor mij staan de achterschermranden op nummer 1 als het om de zwakke plekken van de carrosserie gaat.wouter van laer schreef:Vooral op de dorpels bij de deuren, op de dorpel bij de achterklep (ook achter de a.bumper) en op de bodem midden onder de stoelen. Verder is een 240 roestgevoelig onder het voorruit en aan de achterklep, maar dat zie je meteen en idd, een klein roestplekje is meestal de voorbode van een hoop ellende onder de lak. Qua techniek kan een 240 niet echt veel geheimen hebben, als je ermee rijdt en de staat van de fuse's en rubbers is niet zo best, dan merk je dat meteen door klapperende en bonkende geluiden. Let ook op de achteras en de versn.bak, deze horen niet te zoemen of ander vreemd geluid te maken en ook een hevig schuddende motor is niet normaal, want; "dat hebben ze allemaal meneer" dan wordt er meestal bedoeld "we doen de volvo weg omdat de kop gereviseerd moet worden", en dat is best een kostbare zaak. En idd, Ik zou zeker iemand meenemen. Nogmaals succes en ben benieuwd wat het gaat worden!pitbull schreef:wat zijn de zwakke plekken aan de carrosserie?
Als die perfect zijn dan is de rest van de carrosserie bijna altijd ook zeer goed, dat is althans mijn ervaring.
- MichielMaas
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Klopt het dat de 240 serie meer onderhoud vraagt dan de 850 serie. Zelf heb ik nu een 855 op lpg, gaat prima zonder veel motorische storingen. Ik vind de 245 eigenlijk nog mooier maar ben bang dat deze serie , op lpg, meer storingen zal geven, klopt dit ??
-
- 2nd Gear member
Een laat model 240,zeg maar de polarmodellen lopen probleemloos op gas mits fatsoenlijk onderhouden.
Een 240 van de oudere generatie op gas is alleen aan te raden icm carburatiemotor.
Een model met injectie(k-jet) is erg gevoelig voor backfires plus alle gevolgen van dien.
Een 850 heeft weer andere zwakke punten qua onderhoud en is absoluut duurder wat dat betreft.
Een 240 van de oudere generatie op gas is alleen aan te raden icm carburatiemotor.
Een model met injectie(k-jet) is erg gevoelig voor backfires plus alle gevolgen van dien.
Een 850 heeft weer andere zwakke punten qua onderhoud en is absoluut duurder wat dat betreft.
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?