Gaat deze HU 1205 werken ?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Heren techneuten,
Ik heb al zoveel op dit forum gelezen over het niet goed werken van een Hu 1205 in een S60 of V70 en metname over het ontbreken van de pulsdraad.
Heb allen nog geen concreet antwoord op mijn vraag gekregen met het aansluiten van de pulsdraad. De een zegt dit en een ander zegt weer wat anders.
Voor alle duidelijkheid heb ik een foto van mijn situatie van de groene stekker bijgevoegd. Volgens mij ontbreekt hier de pulsdraad op poort 4.

Wie kan mij verder helpen !

Let AUB niet op het gepruts van de vorige eigenaar. Is van de carkit, moet nog verwijderd worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Hey,
De hu-1205 kan zondermeer in een s60/v70. Ik heb er onlangs ook eentje ingebouwd. Je moet alleen van de groene connector pin 2 doorverbinden met pin 3 (om je verlichting van de knoppen werkend te krijgen).
Verder moet je op pin 4 van de groene connector het snelheidssignaal aansluiten. De andere kant van dit snoertje sluit je aan op pin D10 van de CEM.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... hlight=cem

Het is wel handig als je wat klemmetjes voor de connector haalt want in de meeste gevallen zit er niks op D10 aangesloten..... handig als je dan een klemmetje hebt dat je aan het snoertje maakt zodat het meteen in de connector geklemt kan worden.

Suc6
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Nou, ik ben er waarschijnlijk achter wat het probleem is.

Volgens bovenstaande link heb ik het een en ander gecontroleerd.
- mijn HU stekker is op pin 4 niet bedraad( was op de foto al te zien)
- op de CEM is pin D10 niet bedraad, zoals Hans als deed vermoeden.

Mijn volgende stap is maandag even naar de Volvo dealer een paar pinnetjes voor het aansluiten van de stekkers.

Ik hou jullie op de hoogte.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Waarschijnlijk kun je wel vervangen door met zekerheid! Ik ben toen gewoon naar Volvo sloper Marans gegaan, heb daar twee oude connectors met stukje draad gehaald....klemmetjes oversteken en klaar.
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Nou het is zover: De HU 1205 werkt zoals hij in mijn S40 ook gewerkt heeft.
Alleen het dimmen van de verlichting werkt niet, hier heb ik me bij neer gelegd.

Het is inderdaad de koppeling tussen de CEM (pin d10) en de groene stekker (pin 4).

Zoals Hans beschreven heeft even naar de sloop en 2 stekker afgeknipt en open gepeuterd, even solderen, stukje krimpkous en verbinden.
En ziedaar het werkt !!

Hans, bedankt voor de tip.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Fijn te horen dat het gelukt is!
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Normaal is pin 3 op de groene connector de pin voor de verlichting, die heb je neem ik aan doorverbonden met pin 2....

Ik heb nog weleens het idee gehad om achter de connector bij de regelaar van de dashboardverlichting te gaan meten... of er een spanningssignaal te vinden is dat vanaf daar wellicht naar pin 3 van de radio kan, maar nooit gedaan.
Dat zou nog een mogelijkheid zijn om het dimmen van je dashboardverlichting werkend te krijgen. Ik weet niet zeker of dit kan, wellicht ook niet met CAN.

Iemand een idee??
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

De verlichting werkte gewoon bij het overzetten op de auto.
Ik heb geen lus aangebracht tussen 2 en 3, zit er ook niet in.

Kan iemand met een s/v 40 misschien niet even een foto maken van hun groene stekker?

Daar werkt het dimmen wel.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Hoe het bij een s/v/40 zit, daar heb je niks aan een s60/v70 werkt geheel anders, de HU-603 en HU-803 zijn ook digitaal, de 1205 is een analoge radio. Het regelen van de dimfunctie gaat nu digitaal en dat kent de hu-1205 niet, dat is het probleem...

Het enige dat je zou kunnen proberen is of je het signaal rechtstreeks van de potmeter bij de schakelaar kunt aftappen en door kunt trekken naar pin 3 van de groene connector.

Ik heb dit nooit gebruikt want gebruik die dimfunctie nooit! De meesten niet denk ik!
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Het niet-dimmen stoort mij ook niet, maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of het mogelijk is.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Als je dit wilt proberen moet je even het paneeltje waar de regelaar voor de binnen verlichting op zit eruit klikken, waarschijnlijk klepje aan zijkant van de zekeringen los en je drukt het zo naar voren. Dan draai je aan het knopje en ga je aan de achterkant meten of er een signaal is met een spanning die afneemt..... als er een analoog signaal is dat je ziet afnemen, verbind je die met de radio!
Maar misschien is zelfs daar al alles digitaal, dan houd het op. Als je gaat meten, plaats dan hier je bevindingen!?
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”