Pagina 1 van 2
K&N zinvol bij 2.4D5
Geplaatst: 20.09.2008 - 00:28
door Peter-V70
Hoi,
Ik ga mijn Volvo V70 2.4 D5 tunen en ben benieuwd naar jullie merkbare ervaring en resultaten van een dergelijk filter. Is het zinvol of is het meer psychisch.
Wellicht al besproken, maar ik kon er niet eenvoudig op zoeken en vinden.
Gr,
Peter
Geplaatst: 20.09.2008 - 00:32
door Fredhead
Weet niet of het zinvol is, maar mocht je het doen.
Laat het luchtfilter dan wel plaatsen voordat de wagen getuned gaat worden.
Geplaatst: 20.09.2008 - 14:50
door V70 T5 assen
Altijd zinvol , een K&N is duurder dan een papieren filter maar kan gereinigt worden dus gaat veel langer mee.
En al doe je het niet voor de pk,s dit filter laat veel meer lucht door en dat geeft een soepeler motor( mijn ervaring ) en zou zuiniger moeten zijn ..
Geplaatst: 20.09.2008 - 14:54
door Stinky
dit filter laat veel meer lucht door en dat geeft een soepeler motor( mijn ervaring ) en zou zuiniger moeten zijn ..
snap ik niet. meer lucht = meer verbranding = meer verbruik.
of is het: hoe meer vermogen des te zuiniger de motor?
Geplaatst: 20.09.2008 - 15:02
door Sam
meer lucht = betere verbranding met dezelfde hoeveelheid ingespoten diesel, die verandert immers niet
dit blijft natuurlijk verwaarloosbaar
Geplaatst: 20.09.2008 - 15:04
door toppertje
meer vermogen ga je niet merken!
dit is nihil.
maar pas op voor je lmm,als je je filter inolied.
daar kan je lmm zeer slecht tegen.
probeer de zoekfunctie eens zou ik zeggen,er is al vaker een vraag
over dit onderwerp geweest.
Geplaatst: 21.09.2008 - 02:04
door V70 T5 assen
over lmm versus geolied filter is al veel geschreven maar ik heb die problemen nooit gehad .
Waarschijnlijk worden deze filters na een aantal kilometers ( vergelijkbaar wanneer een papieren vervangen moet worden ) met te veel filterolie ingespoten dan kan inderdaad je lmm kapot gaan..
Verder over zuinig rijden een papieren filter verliest vrij snel zijn 100% doorlating , dan is een K&N filter beter omdat deze gewoon meer lucht doorlaat waardoor altijd de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingespoten (vooral bij last wisselingen) stel je geeft volgas en je papieren filter zit voor de helft verstopt dan wordt er verhoudings gewijs te veel brandstof in gespoten en dus geen optimale verbranding en dus een hoger verbruik...
Ben verder geen expert om het 1 en ander uit te leggen , maar wanneer er altijd genoeg lucht is , is het voor de boord computer altijd makkelijker om daar de juiste hoeveelheid brandstof tegen over te stellen ,waardoor de motor in principe altijd maximaal presteert .
En dus zuiniger is , of wanneer je een zware rechter voet hebt beter presteert.
Geplaatst: 22.09.2008 - 09:56
door PeeJay
V70 T5 assen schreef:
Verder over zuinig rijden een papieren filter verliest vrij snel zijn 100% doorlating , dan is een K&N filter beter omdat deze gewoon meer lucht doorlaat waardoor altijd de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingespoten (vooral bij last wisselingen) stel je geeft volgas en je papieren filter zit voor de helft verstopt dan wordt er verhoudings gewijs te veel brandstof in gespoten en dus geen optimale verbranding en dus een hoger verbruik...
Ben verder geen expert om het 1 en ander uit te leggen , maar wanneer er altijd genoeg lucht is , is het voor de boord computer altijd makkelijker om daar de juiste hoeveelheid brandstof tegen over te stellen ,waardoor de motor in principe altijd maximaal presteert .
En dus zuiniger is , of wanneer je een zware rechter voet hebt beter presteert.
Normaal gesproken zit de LMM na het luchtfilter.
De doorlating van het filter bepaald de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten.
Dat zou wel de omgekeerde wereld zijn nietwaar? Brandstof inspuiten en hopen dat het filter voldoende lucht doorlaat om de brandstof te kunnen verbranden.
De LMM is er juist voor om te zorgen dat de inspuiting altijd goed aansluit op de hoeveelheid lucht en dat de verbranding ook altijd optimaal is.
Ik heb nog geen motorfiets op de testbank gezien waarbij het verbruik aan het dalen was. Als het originele filter een beperking van de door te voeren lucht is, dan helpt een K&N filter. Soms is het oppakken ook beter en het aanzuiggeluid is harder.
In mijn ogen is het enige voordeel van een K&N filter, dat deze niet vervangen hoeft te worden

Geplaatst: 22.09.2008 - 12:32
door degids
Sam schreef:meer lucht = betere verbranding met dezelfde hoeveelheid ingespoten diesel, die verandert immers niet
dit blijft natuurlijk verwaarloosbaar
Volgens mij meet de luchtmassameter meer lucht, waardoor de hoeveelheid ingespoten diesel wordt aangepast (verhoogd)?
[edit]ah, ik zie dat peejay een soortgelijke opmerking heeft[/edit]
Geplaatst: 22.09.2008 - 17:03
door euerw
goeie ervaringen mee is ook het advies van Rica na tuning, motor pakt gewoon beter op.
1 tip! laat ze er met de tengels van afblijven in de garage`s en zeker niet met lucht slangen schoonblazen want dan gaan ze stuk(ik heb het wel over de vervangfilter en zo`n open ding)
Geplaatst: 22.09.2008 - 18:33
door BLACK DIESEL
Naar een K&N filter voor een D5 met luchtfilternummer 30636833 (C23129) hoef je volgens Brezan niet naar te zoeken want die is er niet!
(afmeting filter 226 - 198,5 - 134 - 68)
Geplaatst: 22.09.2008 - 20:29
door Peterd54
Is dan een 'pipercross luchtfilter' geen alternatief? Deze zijn nog wat goedkoper ook en lijken hetzelfde effect als K&N te hebben.
http://www.pipercross.net/panelfilters/ ... 6&app=3260
Geplaatst: 22.09.2008 - 21:17
door Gast
Ik heb ook K&N filter in mijn 2.4D 163 PK, is een standaard Volvo maat filter.
Bevalt goed. Verschil? Wat soepeler, maar kan verbeelding zijn.
Geplaatst: 22.09.2008 - 21:26
door eddy3
BLACK DIESEL,voor ieder Volvomodel is een K&N vervangfilter te verkrijgen,zelfs de nieuwste modellen.Zie maar op K&N site.
Geplaatst: 22.09.2008 - 21:37
door Fredhead
Misschien dat ik ook eens zo'n filter ga overwegen als ik mijn auto laat chippen
Geplaatst: 23.09.2008 - 19:19
door BLACK DIESEL
BLACK DIESEL,voor ieder Volvomodel is een K&N vervangfilter te verkrijgen,zelfs de nieuwste modellen.Zie maar op K&N site.
Eddey3
Dit is de afmeting 226 - 198,5 - 134 dik 68 mm die ik zoek!
V70 D5 september 2005 185 pk luchtfilternummer 30636833 (C23129)
Op de site van K&N en bij Pipercross heb ik dit filter niet gevonden.
Geplaatst: 23.09.2008 - 21:16
door eddy3
BLACK DIESEL:Als je echt een sportluchtfilter wil bestel je hem gewoon bij Heico,of de Nederlandse invoerder,zij hebben voor ieder type en bouwjaar de gepaste filter!
Geplaatst: 23.09.2008 - 23:19
door V70 T5 assen
In de auto & tuning van deze maand staat alles over de filters van K&N , ook gaat men in op de lmm .
Geplaatst: 23.09.2008 - 23:36
door Sam
eddy3 schreef:BLACK DIESEL:Als je echt een sportluchtfilter wil bestel je hem gewoon bij Heico,of de Nederlandse invoerder,zij hebben voor ieder type en bouwjaar de gepaste filter!
en ook de gepaste prijs veronderstel ik
Geplaatst: 24.09.2008 - 20:42
door BLACK DIESEL
Jammer heren een lucht filter voor mijn D5 is ook op de
http://www.heicosportiv.de site niet te vinden.
Bij K&N, Pipercross en nu ook weer bij Heico kom ik steeds weer bij het verkeerde filter uit. De filters zijn steed veel te groot.
Er zit schijnbaar een speciale maat in die slechts kort door Volvo is gemonteerd.
Dit is de afmeting 226 - 198,5 - 134 dik 68 mm die ik zoek!
V70 D5 september 2005 185 pk