Pagina 1 van 1
Chassis belastingvrij, carrosserie jonger
Geplaatst: 23.09.2008 - 10:37
door Rikkert
Beste Volvo vrienden,
Is het mogelijk een jonge 240 (1992 bv) op het chassis van een oude over te zetten en op deze manier belastingvrij te rijden? Niet dat ik zo'n krent ben maar anders is het helaas financieel niet mogelijk een mooie 240 te rijden naast de huis tuin en keuken auto... Betaalbaar zijn de ouwe rotte beestjes en de nieuwere met veel km's.
Bedankt voor jullie reacties en/of eventuele verwijzingen.
Groet,
Rik
Geplaatst: 23.09.2008 - 10:57
door V480-S60
Nee, sinds een paar jaar is dat juridisch onmogelijk gemaakt. De auto moet voor een bepaald gedeelte authentiek zijn.
In het verleden kon dit wel. Daarom zie je bijvoorbeeld nog wel eens "nieuwe" Range Rovers met een ouder kenteken rijden.
En zolang het juridisch niet mag is het technisch al helemaal af te raden.
Geplaatst: 23.09.2008 - 11:12
door Rikkert
Pfff
Balen. Dan gaat de zoektocht naar een mooie belastingvrije 240 verder. Dank voor je reactie.
Geplaatst: 23.09.2008 - 11:24
door Stinky
welk gedeelte moet authentiek zijn?
mag je een deur vervangen? 4 deuren? een motorkap?
Geplaatst: 23.09.2008 - 12:02
door V480-S60
Het gaat om ee bepaald percentage, en als ik het goed heb heeft dit vooral betrekking op het chassis, de body (exclusief deuren, voorschermen en motorkap.) en ophanging.
Hoever dit precies gaat kan ik zo gauw niet achterhalen.
Geplaatst: 23.09.2008 - 12:31
door jos244245
Er worden op marktplaats continue oude Volvo kentekens met chassisnummers en typeplaatjes aangeboden, maar in feite werkt MP mee aan uitlokking van een strafbaar feit.
Overzetten van deuren en ander plaatwerk of delen van de ophanging is geen probleem maar zodra je een chassisnummer en typelaatjes gaat overbouwen wordt het aangemerkt als omkatten en daar kun je de bak voor indraaien :shock:
Geplaatst: 23.09.2008 - 12:33
door B-lennium
dit werkt toch ook alleen met een auto's waar chassis en carrosserie deelbaar zijn (eend, landrover, kever enz)
het gaat om het chassisnummer, dat staat bij een 240 op het zelfdragende chassis.
Re: Chassis belastingvrij, carrosserie jonger
Geplaatst: 24.09.2008 - 12:19
door admiral
Rikkert schreef:Beste Volvo vrienden,
Is het mogelijk een jonge 240 (1992 bv) op het chassis van een oude over te zetten en op deze manier belastingvrij te rijden? Niet dat ik zo'n krent ben maar anders is het helaas financieel niet mogelijk een mooie 240 te rijden naast de huis tuin en keuken auto... Betaalbaar zijn de ouwe rotte beestjes en de nieuwere met veel km's.
Bedankt voor jullie reacties en/of eventuele verwijzingen.
Groet,
Rik
Carroserie en chassis van en volvo 2 serie zijn niet te scheiden dus wat je wil kan zo ie zo niet, je moet dan la met de chassis nr's gaan lopen klooien maar daar neem je een groot risico mee. Wat wel leuk is en kan is wat ik veel zie is dat je een chevrolet caprice koopt, bijv een 89er die is qua onderstel precies hetzelfde als een 83er alleen zit er veel meer leuks op een 89er. Is ook illigaal maar valt minder snel op.
Geplaatst: 24.09.2008 - 13:19
door k²
bij RRC's wordt dit veel gedaan maar die hebben dan ook identieke onderstellen...
Geplaatst: 24.09.2008 - 13:24
door bart simpson
daar kun je alleen een 5drs Vogue TD van < 1983 niet meer op oud kenteken krijgen
Geplaatst: 24.09.2008 - 18:27
door mightyspawn
Dan las je al het plaatwerk waar de chassisplaatjes op zitten er uit en las je die in een modernere 240. Kijk daar is je nieuwe oude oldtimer, zonder de oude popnagels eruit te boren.
Auto even voorzien van hetzelfde kleurtje en niemand die t ooit zal zien.
Uiteraard niet iets waar ik me in mn leven aan zou wagen

Geplaatst: 24.09.2008 - 18:28
door mightyspawn
uiteraard ook de oudere kenmerken overzetten anders valt t nog steeds op, maarja dan kun je ook zeggen jaa dat was allemaal rot op mn wagen dus heb ik maar vervangen met zooi van nieuw exemplaar.
Re: Chassis belastingvrij, carrosserie jonger
Geplaatst: 24.09.2008 - 19:05
door Maurice Pierik
Rikkert schreef:Beste Volvo vrienden,
Is het mogelijk een jonge 240 (1992 bv) op het chassis van een oude over te zetten en op deze manier belastingvrij te rijden? Niet dat ik zo'n krent ben maar anders is het helaas financieel niet mogelijk een mooie 240 te rijden naast de huis tuin en keuken auto... Betaalbaar zijn de ouwe rotte beestjes en de nieuwere met veel km's.
Bedankt voor jullie reacties en/of eventuele verwijzingen.
Groet,
Rik
Zoals gezegd valt een 240 niet te splitsen in een chassis en een carrosserie, want de zelfdragende carrosserie maakt dit onmogelijk.
Stukjes van de ene auto in de andere auto heet naar mijn weten nog steeds omkatten en is uiteraard illegaal.
Zowel nieuwe als hele oude 240's zijn in allerlei prijsklassen te vinden, dus je argument is mij niet duidelijk.
Als je een 240 van diverse bouwjaren aan elkaar probeert te bouwen (wat ogenschijnlijk prima kan) krijg je toch te maken met stiekeme verschillen die het geheel er niet makkelijker op maakt. Overigens lijkt mij een 240 van diverse bouwjaren per definitie niet leiden tot een 'mooie' 240.
Geplaatst: 03.10.2008 - 21:43
door pomoek
Ik heb enige tijd geleden een kerel gesproken die een Super Polar uit 82 bezat. Toen ik zei dat de Super Polar toen nog niet werd gemaakt gaf hij toe dat hij de chassisnummers van een 82-er op een 240 uit 92 had gezet. Ach zei hij, een knappe APK inspecteur die het verschil weet. Tja. Je moet het risico maar durven nemen. Wat gebeurt er eigenlijk als het bedrog uitkomt? Wordt de auto dan in beslag genomen?
Geplaatst: 03.10.2008 - 22:05
door jos244245
pomoek schreef:Je moet het risico maar durven nemen. Wat gebeurt er eigenlijk als het bedrog uitkomt? Wordt de auto dan in beslag genomen?
Bij de apk volstaat dat gekeken wordt of het chassisnummer overeenkomt met deel 1 ,dus daar heeft ie weinig te vrezen.
Als ie ooit voor een keuring bij de rdw moet zijn kan ie door de mand vallen als het een oplettende keurmeester opvalt.
Ik ken een rdw keurmeester die zelf Volvo liefhebber is en die ziet meteen dat het niet klopt.Die zou meteen het kenteken innemen.
De rdw mag dat namelijk als iets loos is met een auto.
Ook bij een grote politie weg controle waar var experts bij aanwezig zijn (omkat experts) zou het aan het licht kunnen komen,maar die richten zich doorgaans meer op jonge bmw,audi,mercedes en andere gewilde omkatmodellen.
Dus de pakkans is bijzonder klein en zat louche handelaartjes doen daar hun voordeel mee. :shock:
Geplaatst: 04.10.2008 - 20:47
door Rikkert
Kan me voorstellen dat wanneer je bij een ongeval betrokken raakt er naar gekeken word? Verzekering ect.?
Ben het overigens niet van plan!