hee mensen nieuw probleem,
tijdens het remmen met mijn auto (144 1974) heb ik sinds een aantal dagen gezeur met de remmen, het pedaal bevriest soort van in de bovenste stand (lijkt geen bekrachtiging) en zakt dan na een seconde of wat door en remt dan gewoon.
heel gevaarlijk en irritant dus, enig idee wat dit kan zijn? reparatie delen voor te krijgen/ te reviseren?
of is een andere bekrachtiger beter op z'n plek?
zoja, passen de bekrachtigers van een 240 ook (en als daar verschil in zit welke jaren dan?)
rembekrachtiger 144
- biadman
- 4th Gear member
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
- biadman
- 4th Gear member
niemand??
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
- Iroll
- 6th Gear member
Test: trap een paar keer op je rempedaal als de motor niet draait. Vervolgens de motor starten MET het rempedaal ingetrapt. Als het goed is moet je het pedaal voelen zakken als de motor loopt.
Doet ie dat niet dan is je rembekrachtiger naar zijn grootje. Begin maar niet aan een revisie, dit kan zelfs levensgevaarlijk zijn. In het beste geval werkt het een paar maandjes. Vervangen is eigenlijk je enige optie.
Hou ook je remvloeistof niveau goed in de gaten. Oh ja, probleem kan ook veroorzaakt worden door de eenwegklep in de slang van inlaatspruitstuk naar rembekrachtiger toe. Haal die aan beide zijden los en blaas er van beide kanten door. Er mag maar lucht doorgaan vanaf 1 kant. Kan je er van beide kanten doorheen blazen dan klep vervangen. Kan trouwens ook zijn dat deze klep in de bekrachtiger zelf zit ipv in de slang, ik weet niet welke uitvoering je hebt.
Doet ie dat niet dan is je rembekrachtiger naar zijn grootje. Begin maar niet aan een revisie, dit kan zelfs levensgevaarlijk zijn. In het beste geval werkt het een paar maandjes. Vervangen is eigenlijk je enige optie.
Hou ook je remvloeistof niveau goed in de gaten. Oh ja, probleem kan ook veroorzaakt worden door de eenwegklep in de slang van inlaatspruitstuk naar rembekrachtiger toe. Haal die aan beide zijden los en blaas er van beide kanten door. Er mag maar lucht doorgaan vanaf 1 kant. Kan je er van beide kanten doorheen blazen dan klep vervangen. Kan trouwens ook zijn dat deze klep in de bekrachtiger zelf zit ipv in de slang, ik weet niet welke uitvoering je hebt.
- biadman
- 4th Gear member
die zit iig in de bekrachtiger dat had ik al getest! dank voor de info!
iemand toevallig een bekrachtiger over?
iemand toevallig een bekrachtiger over?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
- biadman
- 4th Gear member
was ik al van plan...
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
-
- 4th Gear member
Ook even een keer controleren hoe de rem reageert bij stilstand, auto in z'n vrij en dan plankgas geven. Kijken of pedaal dan niet wegzakt.
- biadman
- 4th Gear member
heb gisteren een andere bekrachtiger op de kop weten te tikken...
eff de steun overzetten (komt niet uit op het schutbord) en dan gaat hij weer als een speer 
ontluchten hoeft toch niet bij alleen de bekrachtiger vervangen? heb het idee dat je dan niet aan de hydroliek komt...

ontluchten hoeft toch niet bij alleen de bekrachtiger vervangen? heb het idee dat je dan niet aan de hydroliek komt...
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
- biadman
- 4th Gear member
nieuwe bekrachtiger zit erin, was effe pielen, maar nu met ie acht als een beest.
heb het idee dat de oude sinds ik de auto heb al niet meer zo fris was... sta versteld van de remkracht die ik nu heb!
heb het idee dat de oude sinds ik de auto heb al niet meer zo fris was... sta versteld van de remkracht die ik nu heb!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
- Jordos
- 3rd Gear member
Rembekrachtiger en hoofdremcilinder kan je wel zelf vervangen, heb ik ook gedaan. Wat ik het lastigst vond was het loskoppelen van de rembekrachtiger van het schutbord, maar dat schijnt moeilijker te zijn bij een 164.
Als je zeker weet dat het je bekrachtiger is, kan je de hoofdremcilinder gewoon overzetten volgens mij.
Als je zeker weet dat het je bekrachtiger is, kan je de hoofdremcilinder gewoon overzetten volgens mij.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
-
- Starter
wat is het verschil tussen die 2? is hoofdremcilinder nou dat zwarte ronde ding en bekrachtiger dat waar het tankje bovenop zit?
en ik weet nog niet aan welke het ligt, heb de test gedaan met het intrappen, starten en kijken of ie zakt en dat deed ie wel. maar daarna moest ik hem nog een keer verder trappen voordat de rem weer goed werkte.
de eenwegklep die in de slang zou zitten die zit er bij mij niet in denk ik, het was gewoon een stuk slang dat aan allebei de kanten aangesloten zat met een soort vastgeknepen klem.
wat kan ik nog meer proberen om erachter te komen wat het is?
en ik weet nog niet aan welke het ligt, heb de test gedaan met het intrappen, starten en kijken of ie zakt en dat deed ie wel. maar daarna moest ik hem nog een keer verder trappen voordat de rem weer goed werkte.
de eenwegklep die in de slang zou zitten die zit er bij mij niet in denk ik, het was gewoon een stuk slang dat aan allebei de kanten aangesloten zat met een soort vastgeknepen klem.
wat kan ik nog meer proberen om erachter te komen wat het is?
- Jordos
- 3rd Gear member
Nee, net andersom. Dat grote ronde ding is je bekrachtiger, de hoofdremcilinder is die horizontale 'stang' waaruit de remleidingen lopen.
Bij mij was de rembekrachtiger lek, zodat wanneer ik heel krachtig remde, de motor toeren ging maken (er kon lucht worden aangezogen). Dat kan je dus proberen.
Zoals Iroll al zei; "Kan trouwens ook zijn dat deze klep in de bekrachtiger zelf zit ipv in de slang, ik weet niet welke uitvoering je hebt. "
Wat is precies het probleem bij jou? Ik zou bij twijfel eerst de remmen ontluchten en controleren, voor met de bekrachtiger aan de gang te gaan. Is de sensor van de 'brake failure' aangesloten en is het lampje op je dashboard uit?
Bij mij was de rembekrachtiger lek, zodat wanneer ik heel krachtig remde, de motor toeren ging maken (er kon lucht worden aangezogen). Dat kan je dus proberen.
Zoals Iroll al zei; "Kan trouwens ook zijn dat deze klep in de bekrachtiger zelf zit ipv in de slang, ik weet niet welke uitvoering je hebt. "
Wat is precies het probleem bij jou? Ik zou bij twijfel eerst de remmen ontluchten en controleren, voor met de bekrachtiger aan de gang te gaan. Is de sensor van de 'brake failure' aangesloten en is het lampje op je dashboard uit?
- whitehorsekart
- 5th Gear member
Ik hoop dat je me het niet kwalijk neemt geert145, maar ik vind dat als je de hoofdremcilinder niet van de bekrachtiger kunt onderscheiden het echt zo is dat je eerst iemand moet zoeken die je wil inwijden in de techniek van je 145.
Een hobby Volvo is leuk, maar het blijft een wapen als je er mee rijdt zonder goede remmen. Bovendien is sleutelen zelden bevredigend als je niet weet wat je precies doet. Misschien woont één van onze Volvo vrienden bij je in de buurt en wil hij/zij je eens aanschouwelijk het één en ander laten zien? Ook het onderhoud van je oude bakkie is iets anders dan de moderne auto's. het moet vaker, en kan best zelf worden gedaan, maar ook dan geldt: je moet weten hoe?
Een hobby Volvo is leuk, maar het blijft een wapen als je er mee rijdt zonder goede remmen. Bovendien is sleutelen zelden bevredigend als je niet weet wat je precies doet. Misschien woont één van onze Volvo vrienden bij je in de buurt en wil hij/zij je eens aanschouwelijk het één en ander laten zien? Ook het onderhoud van je oude bakkie is iets anders dan de moderne auto's. het moet vaker, en kan best zelf worden gedaan, maar ook dan geldt: je moet weten hoe?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- Starter
nou nou nou, ik heb verschillende van die ouderwetse klusboeken hier liggen en had het idee dat het steeds anders genoemd werd, kan ik toch beter even duidelijkheid vragen, dan leren we weer wat. verder rijd en onderhoud ik al jaren een opel rekord, maar de remmen heb ik nog nooit wat mee gehad en omdat ik weet dat het linke soep kan zijn vraag ik het gewoon maar even. ik rijd er nu ook niet mee, wil het eerst gemaakt hebben en als het me niet lukt weet ik wel mensen die er meer verstand van hebben.
dus
maar het probleem is dus dat voordat ik ga rijden eerst even heel hard de rem in moet trappen voordat hij gewoon goed remt.
lampje met de brake failure heb ik niet.
verder heb ik vanmiddag tussen de buien door even de slang bekeken en die was aan de kant van het inlaatspruitstuk doorgescheurd omdat het oud rubber is. dus die ga ik vervangen, en dan hoop ik dat het al beter werkt.
dus
maar het probleem is dus dat voordat ik ga rijden eerst even heel hard de rem in moet trappen voordat hij gewoon goed remt.
lampje met de brake failure heb ik niet.
verder heb ik vanmiddag tussen de buien door even de slang bekeken en die was aan de kant van het inlaatspruitstuk doorgescheurd omdat het oud rubber is. dus die ga ik vervangen, en dan hoop ik dat het al beter werkt.
- whitehorsekart
- 5th Gear member
Zoals ik al zei (of probeerde te zeggen): ik wil je niet beledigen, ik ben slechts bezorgd.
Die slang kan heel goed de oorzaak zijn, maar dan moet de motor ook onregelmatig gelopen hebben. Ook de aansluiting op de bekrachtiger wil nog wel eens valse lucht trekken, dus een beetje remreiniger o.i.d. erop spuiten terwijl de motor loopt: als het toerental verandert, moet je die ook even opnieuw afdichten.
Van welk jaar is jouw 145? Een brake failure lampje horen ze dacht ik allemaal te hebben. Ik zoek het even na
Die slang kan heel goed de oorzaak zijn, maar dan moet de motor ook onregelmatig gelopen hebben. Ook de aansluiting op de bekrachtiger wil nog wel eens valse lucht trekken, dus een beetje remreiniger o.i.d. erop spuiten terwijl de motor loopt: als het toerental verandert, moet je die ook even opnieuw afdichten.
Van welk jaar is jouw 145? Een brake failure lampje horen ze dacht ik allemaal te hebben. Ik zoek het even na
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
- Jordos
- 3rd Gear member
Wat voor een rekord? Ik ben begonnen met een Rekord-C, m'n eerste auto. Wist toen he-le-maal niks van techniek af. Achteraf een wonder dat het allemaal is goedgegaan, zo hebben we er soms aan gekloot. Ik snap whitehorsekarts opmerking daarom ook wel.
Maargoed je remmen, ik ken dat probleem niet, dus weet niet waar je dat moet zoeken. En brake failure lampje is geloof ik standaard voor de 140 / 160 serie (ik kan het fout hebben), maar dat is ook het lampje voor je handrem, dus die bedoelde ik. Als je de leidingen van je remcilinder volgt, kom je bij een blokje waar er 2 ingaan en 4 uitgaan. Daarop zit de sensor voor de braik failure. Het kan overigens geen kwaad deze eens uit te draaien, je auto te starten, aantal keer te remmen en dan weer erin te draaien (dit moet je standaard doen na het ontluchten van je remmen).
Verder zou ik Biadman even vragen omdat hij een gelijksoortig probleem had...
Maargoed je remmen, ik ken dat probleem niet, dus weet niet waar je dat moet zoeken. En brake failure lampje is geloof ik standaard voor de 140 / 160 serie (ik kan het fout hebben), maar dat is ook het lampje voor je handrem, dus die bedoelde ik. Als je de leidingen van je remcilinder volgt, kom je bij een blokje waar er 2 ingaan en 4 uitgaan. Daarop zit de sensor voor de braik failure. Het kan overigens geen kwaad deze eens uit te draaien, je auto te starten, aantal keer te remmen en dan weer erin te draaien (dit moet je standaard doen na het ontluchten van je remmen).
Verder zou ik Biadman even vragen omdat hij een gelijksoortig probleem had...
-
- Starter
gelukkig maar dan, en ik kijk wel uit hoor.
de motor loopt inderdaag onregelmatig, dacht steeds dat het aan de kleppen of bougies lag maar na die afgesteld te hebben bleef het nog. het aansluitpunt ga ik ook even nakijken.
het is een 145 van 1971. een geimporteerde volgens de rdw maar ik weet niet waarvandaan. heeft ook een plastic grille ipv metaal.
de motor loopt inderdaag onregelmatig, dacht steeds dat het aan de kleppen of bougies lag maar na die afgesteld te hebben bleef het nog. het aansluitpunt ga ik ook even nakijken.
het is een 145 van 1971. een geimporteerde volgens de rdw maar ik weet niet waarvandaan. heeft ook een plastic grille ipv metaal.
-
- Starter
ja ik dacht je naam al te kennen van het opelforum, ik heb een e1 rekord, ook eerste auto. is tot nu toe meegevallen met de problemen die ik ermee gehad heb, en als ik het niet zag zitten liet ik het gewoon door de garage doen, zoals vering vervangen bijvoorbeeld.
ja handrem lampje heb ik wel maar daar staat alleen brake bij dus dacht dat er nog iets anders zou kunnen zijn. dat lampje is gewoon uit als het moet.
in ieder geval bedankt voor de tips!
ja handrem lampje heb ik wel maar daar staat alleen brake bij dus dacht dat er nog iets anders zou kunnen zijn. dat lampje is gewoon uit als het moet.
in ieder geval bedankt voor de tips!
- Jordos
- 3rd Gear member
Aha ok grappig. 145 is wel even ouder dan die e1 hehe 
Inderdaad, daar staat alleen brake op, maar gaat ook aan als er een verschil in remdruk tussen de twee systemen wordt gemeten.
Hopen dat het inderdaad die slang is, makkelijk opgelost dan.

Inderdaad, daar staat alleen brake op, maar gaat ook aan als er een verschil in remdruk tussen de twee systemen wordt gemeten.
Hopen dat het inderdaad die slang is, makkelijk opgelost dan.