Hallo allemaal
Ik zal me even voorstellen, ik ben Richard Nikolaas en heb een begin van het jaar (2008) Volvo V40 1.8 16v bouwjaar 1997 gekocht en heeft nu 164.570 km gelopen.
Inmiddels heb ik een aantal onderdelen vernieuwd, en dat zijn:
- nieuwe koppelingscilinder;
- nieuwe schakelbusjes;
- nieuwe remblokken;
In de volvo zat een standaard radio in dus heb ik zelf een andere radio ingebouwd.
Eerst was een hel want aan de kabels was er niet te zien welke speakers waren, welke contactstroom, en waarvoor 2x rode (plus) en 2x zwarte draden (min) voor waren. Toen ik de radio ingebouwd had werd de accu steeds slechter ik kon niet lang zonder motor de verlichting aan laten.
Dus er lekte stroom weg ik heb alles nagegaan en kwam tot ontdekking dat ik de verkeerd plus draad gepakt had, de rood/gele draad is van contact dit heb ik met de radio verbonden en alles deed weer zoals het hoorde.
Maar aantal maanden later wilde de auto niet meer starten ik hoorde wel een getik (denk de relais) en alles brande nog op mijn desboard, dus accu leeg net niet genoeg om de auto te starten.
Ik heb de accu lader gepakt en de accu opgeladen, daarna starte de volvo direct.
Ik zag dat de binnen verlicht eerst flauw branden en toen weer wat veller, ook op de desboard, dit deed de volvo al van begin toen ik hem kochte. IS DIT NORMAAL!!!
Dus ben ik een stuk gaan rijden om de auccu normaal op te laden.
Maar de heeft 2 a 3 dagen stil gestaan en dan is de accu weer leeg. Is dan de accu kapot???
Dus heb ik een meter op de accu gezet (meter van de accu oplader ik weet niet of dit nauwkeurig is) en las of dat de accu nog 6volt had.
Ik heb ook op de volvo forum opgezocht om te kijken of de dynamo stuk was.
De volgende stappen heb ik gedaan om te testen van de dynamo;
- eerst accu opgeladen;
- dan auto starten en laten lopen;
- dan de min pool van de accu gehaald.
de motot liep gewoon door en tussen tijd heb ik de meter tussen plus en frame geplaatst en last of dat de dynamo van zo'n 12,5 a 13 volt leverde is dit genoeg?
Heeft iemand een idee? wat moet ik nu doen?
Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten
Richard Nikolaas
Dynamo of accu stuk?
- gravedigger25live
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Volvo V40 1.8 16V 07-02-1997
- snorremans
- 5th Gear member
Je moet op de dikke + draad achter op de dynamo en tussen de min pool van de accu meten, daar moet je op z'n minst 13.5 tot 14 volt krijgen, is dit niet zo dan is de dynamo stuk, als er wel 13,5 tot 14 volt uitkomt is de draad tussen de dynamo en accu stuk ( slecht )
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
- gravedigger25live
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hallo Snorremans
Heel erg bedankt voor uw reactie.
Ik heb de accu zelf gemeten en die geeft 6 volt is de auccu niet goed?
Ik ga zo meteen direct uit proberen, nog 1 vraag er zit een dopje op de schroef van de dynamo waar de plus draad komt kan ik die zo eraf halen? en hoe doe je dat? met een schroeven draaier?
Met vriendelijke groeten
Richard
Heel erg bedankt voor uw reactie.
Ik heb de accu zelf gemeten en die geeft 6 volt is de auccu niet goed?
Ik ga zo meteen direct uit proberen, nog 1 vraag er zit een dopje op de schroef van de dynamo waar de plus draad komt kan ik die zo eraf halen? en hoe doe je dat? met een schroeven draaier?
Met vriendelijke groeten
Richard
- gravedigger25live
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hallo Snorremans
Ik heb het geprobeerd en ik denk dat de dynamo stuk is hij geeft geen 13.5 of 14 volt maar nog minder zo'n 8 a 10 volt en de accu blijft steeds op 6 volt staan.
Kan het ook koolborstels zijn van de dynamo?
Met vriendelijke groeten
richard
Ik heb het geprobeerd en ik denk dat de dynamo stuk is hij geeft geen 13.5 of 14 volt maar nog minder zo'n 8 a 10 volt en de accu blijft steeds op 6 volt staan.
Kan het ook koolborstels zijn van de dynamo?
Met vriendelijke groeten
richard
- gravedigger25live
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hallo Huub
Ik kan net de motor starten met de accu. voor het starten is alles van binnen flauw desboard binneverlichting enz, dan zet ik op contact dan branden alle waarschuwingen op mijn desboard dan gaan een aantal waarschuwingen weg en dan blijven een aantal over.
Ik geloof dat dit normaal is er blijven, remmen, accu, olie en nog 2. dan start ik de motor dan draait de motor even en word binnen in de auto alles wat veller.
Maar op de desboard wordt niks aangegeven.
ik heb nu geen idee meer, ik dacht eerst de accu stuk maar heb vermoeden dat de dynamo en de accu stuk zijn.
groeten richard
Ik kan net de motor starten met de accu. voor het starten is alles van binnen flauw desboard binneverlichting enz, dan zet ik op contact dan branden alle waarschuwingen op mijn desboard dan gaan een aantal waarschuwingen weg en dan blijven een aantal over.
Ik geloof dat dit normaal is er blijven, remmen, accu, olie en nog 2. dan start ik de motor dan draait de motor even en word binnen in de auto alles wat veller.
Maar op de desboard wordt niks aangegeven.
ik heb nu geen idee meer, ik dacht eerst de accu stuk maar heb vermoeden dat de dynamo en de accu stuk zijn.
groeten richard
- gravedigger25live
- 2nd Gear member
- Contacteer:
o ja tis geen diesel
- edraket
- 7th Gear member
Meet voor het starten de accuspanning bij een volle accu (ingebouwd en aangesloten). Stel deze is 12,4 volt. Start dan de auto en meet nogmaals de spanning. Als deze lager of gelijk is aan de gemeten spanning is de dynamo stuk. Als deze hoger is is de dynamo stuk.
Haal overigens NOOIT de accu los met draaiende motor. Dit kan zeer veel schade veroorzaken aan bijvoorbeeld ECU en andere electronica. De dynamo geeft een zeer piekerige spanning af. Dat wordt welliswaar afgetopt door de spanningsregelaar, maar ook daar komen flinke spanningspieken uit. De accu werkt als een soort buffer en haalt die pieken weg. Ik denk dat je van geluk mag spreken dat alles nog werkt. Sta er niet vreemd van te kijken als er binnekort toch nog zaken stuk gaan. Alles heeft namelijk even een flinke piek te verduren gehad (ook lampjes en dergelijke) en de levensduur wordt daardoor zeer sterk verkort.
Haal overigens NOOIT de accu los met draaiende motor. Dit kan zeer veel schade veroorzaken aan bijvoorbeeld ECU en andere electronica. De dynamo geeft een zeer piekerige spanning af. Dat wordt welliswaar afgetopt door de spanningsregelaar, maar ook daar komen flinke spanningspieken uit. De accu werkt als een soort buffer en haalt die pieken weg. Ik denk dat je van geluk mag spreken dat alles nog werkt. Sta er niet vreemd van te kijken als er binnekort toch nog zaken stuk gaan. Alles heeft namelijk even een flinke piek te verduren gehad (ook lampjes en dergelijke) en de levensduur wordt daardoor zeer sterk verkort.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- gravedigger25live
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hallo edraket
Hmmm dus ik ben hier niet blij mee, goed maar als ik van de dynamo minder dan 12 volt gemeten dan is het toch niet zo kwaad ik heb het niet een half uur gedaan of zo.
Maar goed ik haal vandaag nog een multimeter want ik vertrouw de oplader meter ook niet zo.
Ik ga het vanaaf proberen wat u zei.
Alvast bedankt en nu maar hopen dat de dynamo niet is maar ja kan allebij wel zijn accu en dynamo.
Met vriendelijke groeten
Richard
Hmmm dus ik ben hier niet blij mee, goed maar als ik van de dynamo minder dan 12 volt gemeten dan is het toch niet zo kwaad ik heb het niet een half uur gedaan of zo.
Maar goed ik haal vandaag nog een multimeter want ik vertrouw de oplader meter ook niet zo.
Ik ga het vanaaf proberen wat u zei.
Alvast bedankt en nu maar hopen dat de dynamo niet is maar ja kan allebij wel zijn accu en dynamo.
Met vriendelijke groeten
Richard
- laheije
- 4th Gear member
Maare ben ik nu gek, want is het niet zo dat als je een accuklem losmaakt dat de motor dan afslaat.
(zou de spanningsregelaar niet kapot kunnen zijn)
omdat Richard dit schreef:
Ik zag dat de binnen verlicht eerst flauw branden en toen weer wat veller, ook op de desboard, dit deed de volvo al van begin toen ik hem kochte. IS DIT NORMAAL!!!
Huub
(zou de spanningsregelaar niet kapot kunnen zijn)
omdat Richard dit schreef:
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
- edraket
- 7th Gear member
Hoeft niet af te slaan als de dynamo een redelijk constante spanning levert. Ik denk eerder de accu. Als je wat verbruikers hebt aanstaan en de capaciteit van de accu is niet best zakt de verlichting in.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- gravedigger25live
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hallo allemaal
Heel erg bedank voor jullie reactie.
Ik heb inmiddels de accu opgeladen ong minder dan een uur op de lader gedaan en nu ff wachten.
Ik wou vandaag een multimeter kopen maar helaas is het niet gelukt ik ga proberen om morgen een multimeter te kopen dan kan ik de dynamo spanning meten en de accu.
De accu geeft nu aan 12 volt op de lader aan (zonder stroom erop) en met auto starten net iets boven 12 volt ong 12.3 a 12.5 volt ik denk dat de dynamo net te weinig spanning leverd.
Maar vraagje hoe kan het dat de dynamo weinig spanning leverd? is dan niet de koolborstels en kun je deze makkelijk vervangen?
Met vriendelijke groeten
Richard
Heel erg bedank voor jullie reactie.
Ik heb inmiddels de accu opgeladen ong minder dan een uur op de lader gedaan en nu ff wachten.
Ik wou vandaag een multimeter kopen maar helaas is het niet gelukt ik ga proberen om morgen een multimeter te kopen dan kan ik de dynamo spanning meten en de accu.
De accu geeft nu aan 12 volt op de lader aan (zonder stroom erop) en met auto starten net iets boven 12 volt ong 12.3 a 12.5 volt ik denk dat de dynamo net te weinig spanning leverd.
Maar vraagje hoe kan het dat de dynamo weinig spanning leverd? is dan niet de koolborstels en kun je deze makkelijk vervangen?
Met vriendelijke groeten
Richard
- edraket
- 7th Gear member
Met een half geladen accu (in een klein uurtje is een accu lang niet vol) hoeft de spanning zeker niet direct naar boven de 13 volt te gaan. Je zou dan eerst een flink stuk moeten rijden en dan de spanning met draaiende motor nog eens meten. Loopt de spanning nog op als je het toerental verhoogt naar bijvoorbeeld 2000 toeren?
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- gravedigger25live
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hallo allemaal
Ik hen een multimeter gekocht. Ik heb de accu gemeten met geen motor aan 10.1 volt dus zoals edracket gezegd is de accu nog niet vol maar hij laad wel op.
En met motor aan gaat het direct naar ong 11 a 12 aan maar dan op stationair lopen.
Ik ga zo ff een rondje maken en dan kijk ik wel of de accu opgeladen is.
Ik hou jullie op de hoogte.
Met vriendelijke groeten
richard
Ik hen een multimeter gekocht. Ik heb de accu gemeten met geen motor aan 10.1 volt dus zoals edracket gezegd is de accu nog niet vol maar hij laad wel op.
En met motor aan gaat het direct naar ong 11 a 12 aan maar dan op stationair lopen.
Ik ga zo ff een rondje maken en dan kijk ik wel of de accu opgeladen is.
Ik hou jullie op de hoogte.
Met vriendelijke groeten
richard
- laheije
- 4th Gear member
Hij zal wel opladen, maar probeer dan eens hoe veel volt hij morgenvroeg nog heeft. Als dat niet genoeg is om te starten dan vrees ik dat de accu toch kapot is.
Huub
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
-
- 5th Gear member
Ik heb dat bij mijn Volvo ook, dat als ik 'm met koud weer start de verlichting binnen even een fractie zwakker brand. Na een seconde op volle sterkte.
Over jou probleem. Is een hoop geschreven, geen zin om te lezen nu, maar;
-Accu kun je overal (meestal voor niks) laten testen. Weet je meteen de staat ervan. Doe dat.
-Start je auto. Pak een massa (b.v. je accu) en de plus leg je op de dynamo. Waarde zou moeten zijn +/- 13.5 volt.
Laat eerst je accu testen.
Over jou probleem. Is een hoop geschreven, geen zin om te lezen nu, maar;
-Accu kun je overal (meestal voor niks) laten testen. Weet je meteen de staat ervan. Doe dat.
-Start je auto. Pak een massa (b.v. je accu) en de plus leg je op de dynamo. Waarde zou moeten zijn +/- 13.5 volt.
Laat eerst je accu testen.
- gravedigger25live
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hallo allemaal
Nou ik dacht dat een onderhoudsvrije accu geen dopjes had, nou onder een kap waar je nooit dacht dat daar de dopjes zaten. Dus de kap heb ik eraf gehaald (weet niet waarvoor maar twas een klik systeem voor bescherming misschien) en ik heb de dopje eraf gehaald. Dopjes zaten stevig vast maar er zat een groefje in voor een schroeven draaier dus kan ie ook open.
En wat dacht je ik scheen met mijn lampje in 1 van de gaatjes kon ik de platen van de accu zien niet onder water.
Ik heb ze stuk voor stuk gevuld (geprobeerd tot aan max streep te vullen wel moeilijk te zien) misschien is dit wel de heuvel geweest.
Ik heb ff ong. 35 km gereden ik weet niet of dit genoeg is maar ik heb de accu gemeten en kwam op 12 volt uit dus hij wordt wel opgeladen, met de motor aan gaat ie iets naar 12.5 of 13 volt maar dan stationair lopen, moet ik dan ff meer toeren laten draaien?
Ik denk dat ik van weekend ff naar de garage ga ff door laten meten.
Heel erg bedankt voor jullie reactie echt super.
Groeten van richard
Nou ik dacht dat een onderhoudsvrije accu geen dopjes had, nou onder een kap waar je nooit dacht dat daar de dopjes zaten. Dus de kap heb ik eraf gehaald (weet niet waarvoor maar twas een klik systeem voor bescherming misschien) en ik heb de dopje eraf gehaald. Dopjes zaten stevig vast maar er zat een groefje in voor een schroeven draaier dus kan ie ook open.
En wat dacht je ik scheen met mijn lampje in 1 van de gaatjes kon ik de platen van de accu zien niet onder water.
Ik heb ze stuk voor stuk gevuld (geprobeerd tot aan max streep te vullen wel moeilijk te zien) misschien is dit wel de heuvel geweest.
Ik heb ff ong. 35 km gereden ik weet niet of dit genoeg is maar ik heb de accu gemeten en kwam op 12 volt uit dus hij wordt wel opgeladen, met de motor aan gaat ie iets naar 12.5 of 13 volt maar dan stationair lopen, moet ik dan ff meer toeren laten draaien?
Ik denk dat ik van weekend ff naar de garage ga ff door laten meten.
Heel erg bedankt voor jullie reactie echt super.
Groeten van richard
-
- 7th Gear member
tussen 13.8V en 14.2V moet de laadspanning zijn!