hallo iedereen,
De olie van mijn 440 is ververst 19.000 km geleden. Ik rijd op gas, dat is dus iets schoner voor de motor dan benzine/diesel. Is het erg als ik nog 1000 km wacht met de olie verversen? Of is dat schadelijk voor de motor.
Ik heb trouwens op 19.000 km slechts 1 liter hoeven bij te vullen, best netjes voor een auto uit '96.
Groeten,
Marrty
olie verversen?
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Vadis(Volvo programma) zegt 15000km maar verversen is altijd goed,hoe langer het in de motor zit hoe slechter de olie wordt.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Nee je motor gaat dan niet meteen kapot
Zijn mensen bij die wel 50000km met olie doen dus.. Nee maar 1000km er nog mee rijden kan wel,maar beter verversen.Wel het oliefilter ook mee vervangen als je de olie strx ververst maar dat lijkt mij logisch.

Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Olie + filter vervangen op straat is nog geen 20 min werk... en op een brug nog geen 10.
Lekker vervangen dus, je bent al 4000km te laat.
Juist bij een gas-auto moet je optijd zijn. Het word allemaal wat warmer, en de dopes in de olie werken zo dus sneller uit. Dit zie je trouwens niet aan de olie.
Lekker vervangen dus, je bent al 4000km te laat.
Juist bij een gas-auto moet je optijd zijn. Het word allemaal wat warmer, en de dopes in de olie werken zo dus sneller uit. Dit zie je trouwens niet aan de olie.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42
Olie vervangen elke 15.000km is wel beetje overdreven.
Als je die aftapt, ziet die nog net zo honingkleur als nieuw, vooral bij lpg auto.
Je kan makkelijk nog aantal 1000-en km's wachten als het niet uitkomt.
Het zijn renault motoren, maar die schrijft een andere onderhoudsinterval voor, namelijk van 30.000km.
Als je die aftapt, ziet die nog net zo honingkleur als nieuw, vooral bij lpg auto.
Je kan makkelijk nog aantal 1000-en km's wachten als het niet uitkomt.
Het zijn renault motoren, maar die schrijft een andere onderhoudsinterval voor, namelijk van 30.000km.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
- Locatie: Groningen city
mwoah, elke 15000 kilometer is wel lief voor je autootje, maar toch wel vrij vaak hoor.
uiteraard wel afhankelijk van de leeftijd, want olie wordt zeker ouder. als je 80000 per jaar rijd, kun je best 30000-40000 toe met 1 lading olie, gegeven dat je niet te ruig trekt en je goede olie gebruikt, als je 15000 per jaar rijdt, zou ik het zeker minimaal elk jaar doen.
en als je zeker wilt weten of de olie in je motor nog goed is, moet je gewoon een klein drupje proeven, heb ik geleerd van een franse ford-monteur, die het voor mekaar kreeg om in 30 minuten de distributieketting van een escort dieseltje verving, en in ook nog eens een grote beurt gaf als service van de zaak in diezelfde 30 minuten
Weet alleen niet wat de langetermijn gezondheidsrisico's zijn van dat drupje olie, de beste man was wel al dik 60 en zag er goed uit
en wat wel zo is, is dat LPG de olie minder vervuilt, maar de werking van de toevoegingen/dopes wordt niet eens heel snel minder als bij benzine, meen ik. Bij LPG lijkt de olie alleen veel beter, omdat ie niet zo vuil is, en dat misleid je zo makkelijk te denken dat de olie nog goed is.
Qua gezondheid voor je auto is het overigens geen grote ramp om met te oude/vuile olie rond te rijden, het bevordert de slijtage van voornamelijk lagerschalen en zuigerveren wel wat, maar als je 10000 km te lang rond rijdt, gaat je auto misschien een paarhonderd km eerder dood, en met de onverwoestbare motoren in ons geliefden overleeft je achterkleinkind dat waarschijnlijk nog
uiteraard wel afhankelijk van de leeftijd, want olie wordt zeker ouder. als je 80000 per jaar rijd, kun je best 30000-40000 toe met 1 lading olie, gegeven dat je niet te ruig trekt en je goede olie gebruikt, als je 15000 per jaar rijdt, zou ik het zeker minimaal elk jaar doen.
en als je zeker wilt weten of de olie in je motor nog goed is, moet je gewoon een klein drupje proeven, heb ik geleerd van een franse ford-monteur, die het voor mekaar kreeg om in 30 minuten de distributieketting van een escort dieseltje verving, en in ook nog eens een grote beurt gaf als service van de zaak in diezelfde 30 minuten

Weet alleen niet wat de langetermijn gezondheidsrisico's zijn van dat drupje olie, de beste man was wel al dik 60 en zag er goed uit

en wat wel zo is, is dat LPG de olie minder vervuilt, maar de werking van de toevoegingen/dopes wordt niet eens heel snel minder als bij benzine, meen ik. Bij LPG lijkt de olie alleen veel beter, omdat ie niet zo vuil is, en dat misleid je zo makkelijk te denken dat de olie nog goed is.
Qua gezondheid voor je auto is het overigens geen grote ramp om met te oude/vuile olie rond te rijden, het bevordert de slijtage van voornamelijk lagerschalen en zuigerveren wel wat, maar als je 10000 km te lang rond rijdt, gaat je auto misschien een paarhonderd km eerder dood, en met de onverwoestbare motoren in ons geliefden overleeft je achterkleinkind dat waarschijnlijk nog

1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo
282000 & going very strong
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo
