Kan iemand mij tips geven waarmee ik het verbruik van mijn 440gl uit 1989 wat naar beneden kan krijgen? (en dan bedoel ik niet het rijgedrag
Patrick
Maar je zegt zelf al je rijstijl niet aan te willen passen...
Nadeel van dat nieuwe rijden is dat je de besparing op de brandstof dubbel zo snel weer kwijt bent aan de verhoogde kosten voor banden.....PhysicalZen schreef:lees ook eens de techniek van "het nieuwe rijden".
(zo snel als mogelijk doorschakelen en op snelheid komen.....dan het gas terug om alleen de snelheid te houden in een hoge versnelling (laag toerental) en bochten en rotondes met zo hoog als mogelijke snelheid nemen (verantwoord dan, dus niet op 2 wielen)
mvdkant schreef:dit heeft te maken met het octaangehalte (val me niet aan als ik het mis heb want ik heb dit ook van horen zeggen).
bij de shell tank je benzine met octaan 95 terwijl je bij de witte pomp benzine tankt met een octaan van rond de 91. je auto rijdt hierdoor dus minder kilometers en de motor loopt ook anders (is eigen ervaring)
het geldt overigens niet alleen voor benzine maar ook voor diesel.
het zou gaan om verouderde brandstof.
Dat hangt echt gewoon af van waar je bent. Bij mij in de buurt tank ik bijvoorbeeld goedkoper bij de onbemande esso-express dan bij de bemande shell en esso. (Tinq/Tango/Anwb niet in de buurt.)Reitse schreef:Tot op heden biedt Q8 de beste prijs/km verhouding per liter (oke, heb alleen vergelijking met shell, maar dan nog)
O ja, en het is octaangetal ipv gehalte
Wat betekent het octaangetal?
Zoals elke automobilist weet zijn in de Benelux twee soorten benzine te koop: euroloodvrij en het duurdere superplus (ook loodvrij uiteraard). Het verschil tussen beide is het octaangetal; dat van euro is 95 en van superplus 98. Vaak staat er een afkorting voor die getallen: RON. Deze afkorting staat voor Research Octane Number. In sommige landen (zoals Duitsland) is ook nog normaal loodvrij verkrijgbaar, met een octaangetal van 91.
Een wijdverbreid misverstand is dat motoren hoe dan ook beter presteren als het octaangetal van de benzine hoger is. Dat kan maar hoeft niet. Welke benzinesoort de automobilist nodig heeft, hangt af van de specificaties van de motor. In elk instructieboekje staat wat de fabrikant aanbeveelt. Motoren waarvoor het advies RON 95 (euro) luidt, draaien niet beter of sneller op superplus. Omgekeerd is er wel een (licht) effect. Auto's waarvoor de fabrikant superplus adviseert, rijden ook zonder problemen op euroloodvrij, maar leveren in dat geval wat vermogen in.
Joost, als chemisch onderlegd techneut weet ik waar ik over spreek. Jouw quote heeft helaas niks met de chemie te maken.joost schreef:Het is dus gewoon octaangetal