Pagina 1 van 2

zuiniger rijden?????

Geplaatst: 13.10.2005 - 14:22
door pjabman
Hallo!!

Kan iemand mij tips geven waarmee ik het verbruik van mijn 440gl uit 1989 wat naar beneden kan krijgen? (en dan bedoel ik niet het rijgedrag :wink: )hij loopt nu zo'n 1 op 9 / 1 op 10.

Patrick

Geplaatst: 13.10.2005 - 15:18
door Reitse
erbruik is voornamelijk je rechtervoet. trap het gas minder diep in en je verbruik wordt beter.
Volgens sommigen helpt het om nieuwe bougies, kabels, rotor, kap en bobine te installeren maar ik ben daar niet zo van overtuigd. Andere benzine (A-merken) kan helpen. Olie met lage wrijvingsweerstand helpt misschien ook wel wat. Radio uit, lampen uit helpt misschien ook wel klein beetje.

Geplaatst: 13.10.2005 - 15:36
door menjo
Acceleren kost het meeste benzine, daar kun je dus beter zo snel mogelijk klaar mee zijn. Maar zoals Reitse al zegt, hoe dieper het gaspedaal hoe meer je verbruikt. Dus zo snel mogelijk en zo langzaam mogelijk accelereren zijn beide niet optimaal. Er is voor iedere auto wel een optimale manier van accelereren (wat betreft benzineverbruik), maar wat er nou precies het beste is voor jouw auto zul je zelf moeten uitvinden. Gewoon vlot accelereren waarschijnlijk.
Met remmen verspil je trouwens ook veel energie, zo vroeg mogelijk proberen uit te gaan rollen dus, zonder het overige verkeer tot last te zijn (!). Als je een carburateur hebt, verbruikt je auto ongeveer net zo veel of je nou op de motor remt of de koppeling in trapt. Met koppeling in zou je nog eerder kunnen gaan uitrollen omdat je dan minder afremt.
Maar je zegt zelf al je rijstijl niet aan te willen passen... :)

Geplaatst: 13.10.2005 - 16:19
door pierre
Ik heb sinds kort een (gewone) K&N-luchtfilter. Dat scheelt bij mijn Volvo (turbo) wel degelijk. Zeker gemiddeld 60 km per tankbeurt verder rijden.

zuiniger rijden

Geplaatst: 13.10.2005 - 18:57
door pjabman
Maar je zegt zelf al je rijstijl niet aan te willen passen...


natuurlijk wel, maar die optie ligt redelijk voor de hand. Ik ben al bewust bezig met anticiperend rijden D.w.z. uitlaten rollen, snel overschakelen, geen 160, maar 120 rijden, etc. ( en dan toch nog 1 op 10) Ik vroeg mij alleen af of, zoals Reitse al opmerkte, het ook hielp om nieuwe bougies, kabels etc te installeren. Of andere technische snufjes natuurljik

Pjabman

Geplaatst: 13.10.2005 - 19:03
door PhysicalZen
Niet zo goed voor het milieu...............maar als je je kat. eruit haalt...........scheelt behoorlijk!!

lees ook eens de techniek van "het nieuwe rijden".
(zo snel als mogelijk doorschakelen en op snelheid komen.....dan het gas terug om alleen de snelheid te houden in een hoge versnelling (laag toerental) en bochten en rotondes met zo hoog als mogelijke snelheid nemen (verantwoord dan :wink: , dus niet op 2 wielen))

oh ja, je zou je ontsteking iets kunnen vervroegen! (dat doen ze bij chiptuning ook). Weet alleen niet hoe dat bij de jouwe te doen. 8)

Geplaatst: 13.10.2005 - 21:16
door mvdkant
1 op 9 of 1 op 10 op benzine ?????

mijn 460 uit 1993 op lpg rijdt zuiniger.
op gas haal ik met normale rijstijl ongeveer 1 op 11

het tanken van a merken (zoals shell en esso) is niet alleen in de portemonee te merken maar ook met de afstand. je betaalt wel wat meer voor een liter benzine maar je rijdt er ook verder mee dan benzine van de witte pomp.
dit heeft te maken met het octaangehalte (val me niet aan als ik het mis heb want ik heb dit ook van horen zeggen).
bij de shell tank je benzine met octaan 95 terwijl je bij de witte pomp benzine tankt met een octaan van rond de 91. je auto rijdt hierdoor dus minder kilometers en de motor loopt ook anders (is eigen ervaring)
het geldt overigens niet alleen voor benzine maar ook voor diesel.
het zou gaan om verouderde brandstof.

Geplaatst: 13.10.2005 - 21:20
door ps-amazon
als je bij de brandstofdistributiecentra kijkt zie je dat de shell tankwagen uit dezelfde slurf tankt als de tankwagen van de witte pomp; is geen verschil (behalve de prijs dan...)

Geplaatst: 13.10.2005 - 22:10
door Reitse
Tot op heden biedt Q8 de beste prijs/km verhouding per liter (oke, heb alleen vergelijking met shell, maar dan nog ;) )
O ja, en het is octaangetal ipv gehalte :P

Geplaatst: 13.10.2005 - 22:28
door Johan Braziltraveller
brandstofverbruik wordt tevens ook nog eens beinvloed door wat je precies rijdt. Rijd je alleen snelweg (dan haal ik 1:14) maar op de korte ritten dan zakt m'n gemiddelde drastisch inelkaar.

Geplaatst: 13.10.2005 - 23:45
door Rsport
PhysicalZen schreef:lees ook eens de techniek van "het nieuwe rijden".
(zo snel als mogelijk doorschakelen en op snelheid komen.....dan het gas terug om alleen de snelheid te houden in een hoge versnelling (laag toerental) en bochten en rotondes met zo hoog als mogelijke snelheid nemen (verantwoord dan :wink: , dus niet op 2 wielen)
Nadeel van dat nieuwe rijden is dat je de besparing op de brandstof dubbel zo snel weer kwijt bent aan de verhoogde kosten voor banden.....

Geplaatst: 13.10.2005 - 23:51
door Rsport
mvdkant schreef:dit heeft te maken met het octaangehalte (val me niet aan als ik het mis heb want ik heb dit ook van horen zeggen).
bij de shell tank je benzine met octaan 95 terwijl je bij de witte pomp benzine tankt met een octaan van rond de 91. je auto rijdt hierdoor dus minder kilometers en de motor loopt ook anders (is eigen ervaring)
het geldt overigens niet alleen voor benzine maar ook voor diesel.
het zou gaan om verouderde brandstof.

Euro95 is euro95, en heeft bij elke pomp een octaangetal van 95, anders zou het wel euro91 bij de witte pomp heten. Bovendien, zoals PS-amazone al zei: komt uit dezelfde tank op het brandstofdistributiecentra ;)


Wat wel opgaat is de onzin die Vpower heet, dat is als het ware euro97, terwijl het meer kost dan euro98 bij de witte pomp.

Ligt aan wat je de witte pomp noemt, maar zowel de Esso als de Tango zijn hier in de buurt goedkoper met euro98 dan de shell met Vpower ;)

Geplaatst: 14.10.2005 - 08:35
door V480-S60
Reitse schreef:Tot op heden biedt Q8 de beste prijs/km verhouding per liter (oke, heb alleen vergelijking met shell, maar dan nog ;) )
O ja, en het is octaangetal ipv gehalte :P
Dat hangt echt gewoon af van waar je bent. Bij mij in de buurt tank ik bijvoorbeeld goedkoper bij de onbemande esso-express dan bij de bemande shell en esso. (Tinq/Tango/Anwb niet in de buurt.)

Het is volgens mij toch echt octaangehalte en bij diesel cetaangetal

En al die discussies over witte pomp of niet.
Ps-amazon heeft gelijk dat de tankauto's regelmatig bij dezelfde distributieslang lebberen. Maar over het algemeen zit er wel degelijk verschil in de additieven bij de verschillende merken. Waardoor het verbruik wordt beïnvloed.

En weer on topic.
Ik had met mijn benzine 440 van 1990 met een normale rijstijl die al anticipeerde op het nieuwe rijden een verbruik van ca. 1 op 10.5 helaas. En dat heb ik echt niet kunnen verbeteren met nieuwe bougies etc.

Geplaatst: 14.10.2005 - 08:44
door joost
Het is dus gewoon octaangetal en een Witte Pomp is geen merklozepomp, maar een pomp waar je niet weet welk merk je tankt. De ene keer is het Esso, de andere keer Total o.i.d.

Joost.
Wat betekent het octaangetal?

Zoals elke automobilist weet zijn in de Benelux twee soorten benzine te koop: euroloodvrij en het duurdere superplus (ook loodvrij uiteraard). Het verschil tussen beide is het octaangetal; dat van euro is 95 en van superplus 98. Vaak staat er een afkorting voor die getallen: RON. Deze afkorting staat voor Research Octane Number. In sommige landen (zoals Duitsland) is ook nog normaal loodvrij verkrijgbaar, met een octaangetal van 91.

Een wijdverbreid misverstand is dat motoren hoe dan ook beter presteren als het octaangetal van de benzine hoger is. Dat kan maar hoeft niet. Welke benzinesoort de automobilist nodig heeft, hangt af van de specificaties van de motor. In elk instructieboekje staat wat de fabrikant aanbeveelt. Motoren waarvoor het advies RON 95 (euro) luidt, draaien niet beter of sneller op superplus. Omgekeerd is er wel een (licht) effect. Auto's waarvoor de fabrikant superplus adviseert, rijden ook zonder problemen op euroloodvrij, maar leveren in dat geval wat vermogen in.

Geplaatst: 14.10.2005 - 09:23
door V480-S60
joost schreef:Het is dus gewoon octaangetal
Joost, als chemisch onderlegd techneut weet ik waar ik over spreek. Jouw quote heeft helaas niks met de chemie te maken.

Ik heb het voor de zekerheid nog even nagekeken. (Dat kan je trouwens zelf ook via Google) en je ziet direct de chemische onderbouwing van octaangehalte en cetaangetal.
No-offense maar ik vind dat dit toch goed verteld moet worden.

Geplaatst: 14.10.2005 - 20:05
door joost
Kwam via Google bij Exxonmobil Europe uit waar deze uitleg stond.

Joost.

Geplaatst: 14.10.2005 - 20:14
door Johan Braziltraveller
Joost welke uitleg....linkje?

Geplaatst: 15.10.2005 - 09:11
door joost
In mijn eerste reactie onder Quote.

Joost

Geplaatst: 20.10.2005 - 14:04
door 440GL
pjabman,

persoonlijk denk ik dat 1 op 9 of 1 op 10 meer te maken heeft met de auto dan met de rijstijl.

Blijft de choke hangen, wanneer zijn de kleppen voor het laast gesteld (moet om de 4 jaar of 80.000km) en is het luchtfilter schoon?

Ik haal met een 440 '88 carburateur, uitsluitend snelwegkilometers bijna 1/15.

Geplaatst: 21.10.2005 - 11:06
door 460_20gle
Het kan ook helpen om te kijken of je bougies er nog een beetje goed uit zien. Deze kosten geen klap en zijn makkelijk te vervangen.

Je over dit onderwerp genoeg informatie vinden denk ik, je hoeft misschien niet specifiek binnen de informatie over Volvo's te zoeken.

Het forum op autoweek.nl heeft vast wel een aantal topics over dit onderwerp.

Je kunt ook even op http://www.volvo440.nl/forum/ kijken of een vraag stellen. Leuke club liefhebbers!