Nogmaals inhouden S40 1.8i

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Dimitri
1st Gear member

Al eerder heb ik er een topic aan gewijd: het inhouden van de GDI motor van mijn S40. Uiteindelijk heb ik me erbij neergelegd maar onlangs kwam ik tot de ontdekking, dat het enigszins voorspelbaar is wanneer het probleem gaat optreden. Ik hoop dat er iemand is die dan misschien een eenduidig antwoord heeft op de vraag naar de oorzaak van dit probleem.

Regelmatig verliest mijn S40 bijna alle vermogen en is er geen beweging in te krijgen. De GDI-motor zou daarvan de oorzaak zijn. Nu merk ik, dat het probleem vooral optreedt bij een verandering in weerstand op de weg: wanneer een vlakke weg overgaat in een berg naar boven of naar beneden, maar ook wanneer een hellende weg overgaat in een vlakke weg. Wanneer de weerstand toe- of afneemt lijkt de motor zich te "verslikken" en houdt enorm in. Als ik op dat moment de cruise control aan heb staan, wordt het gaspedaal soms helemaal tegen de bodem aan getrokken om de ingestelde snelheid te bereiken.
Ook bij het rijden over richels van viaducten op de snelweg lijkt de motor zich even te "verslikken" en treedt hetzelfde probleem op.

Meestal wordt de vervuiling van de GDI-motor genoemd als oorzaak van het inhouden. Maar zou het dan niet meer random optreden i.p.v. steeds op dezelfde plekken op de route naar mijn werk?

Ik gebruik alleen nog "schone" benzine: V-power of Excellium. Voor een GDI-motor maakt dat zeker een verschil. Niet zozeer in het aantal km´s maar wel in de prestaties van de motor. Toch wordt het inhouden daardoor niet voorkomen.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak dan wel kan zijn, wanneer het probleem o pzo´n voorspelbare plekken op de weg optreedt? Sensoren van het motormanagement misschien?

Dimitri
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”