Pagina 1 van 1
Geartronic of niet
Geplaatst: 10.10.2008 - 15:48
door VOLVO MAX
In de tot hiertoe gepubliceerde testen komt steeds het item "verouderde, voorbijgestreefde" geartronic ter sprake. Wat zijn de ervaringen van de mensen die reeds een geartronic bezitten. Indien de testverslagen het inderdaad terecht vermelden dat deze bakken niet meer up-to-date zijn, dan vind ik dat Volvo daar zo snel mogelijk een aanpassing moet voor doorvoeren. Het zou in vergelijking met de kwaliteiten van de wagen en de innovaties erin verwerkt een vloek zijn op zijn imago. Ik heb mijn xc60 ook met automatische geartronic & D5 besteld, maar ik zit nu met grote twijfels of ik niet verkeerd gedaan heb.
Graag jullie visie en ervaring.
Geplaatst: 10.10.2008 - 16:41
door XC30
Volvo Max,
Maak je geen zorgen. Die GT voldoet uitstekend, echter er zijn tegenwoordig dubbele automatische bakken (Powershift) die een stuk zuiniger zijn. Dat is mijns inziens het grote bezwaar van de huidige generatie GT's. Dit neemt niet weg dat de automaat op zichzelf uitstekend werk verrricht.
Geplaatst: 10.10.2008 - 17:01
door Johann
V70 en C30 schreef:Volvo Max,
Maak je geen zorgen. Die GT voldoet uitstekend, echter er zijn tegenwoordig dubbele automatische bakken (Powershift) die een stuk zuiniger zijn. Dat is mijns inziens het grote bezwaar van de huidige generatie GT's. Dit neemt niet weg dat de automaat op zichzelf uitstekend werk verrricht.
Is niet waar. De Volvo geartronic versnellingsbak komt qua schakelgedrag echt niet in de buurt van veel van zijn soortgenoten bij andere merken.
Sterker nog, Aisin Warner maakt AT bakken voor verschillende merken auto's de aansturing is vaak merk eigen en daar zie je gewoon dat de Volvo een ander gedrag laat zien. Relatief veel slip, vreemde slip ook in sommige gevallen, A-sportieve reakties op lastwissel en gaspedaal standen tot het plots openen van de koppelomvormer aan toe (Heb ik extreem gevaarlijk ervaren omdat je de controle over de auto kunt verliezen.), schokken in de bak en dan het grootste minpunt de belachelijk lange schakeltijden in de manumatic mode. Dat Volvo alleen nog maar AT wil leveren merk je wel. De dikkere motoren zijn niet meer met handbak te krijgen maar om vervolgens de GT als een alternatief voor de handbak aan te bieden terwijl het verbruik hoger ligt en het milieu label ook vuiler is is gewoon een lachtertje natuurlijk. Dit is niet erg. Klanten gaan dan vanzelf wel naar een ander merk maar dat blijkt inmiddels al wel.
Geplaatst: 10.10.2008 - 17:01
door mad
De geartronic in mijn XC79 D5 moet bijna dagelijks hard werken en dat doetie naar behoren. Zowel de berg op als af als overal. Geen probleem (209.000 km). Wel even mee leren omgaan, is net een vrouw...
Geplaatst: 10.10.2008 - 17:06
door Ben
Mods edit
Titel aangepast aan de inhoud van het topic.
Geplaatst: 02.11.2008 - 00:00
door Autogek
Ik kan het wel eens zijn met de stelling van Johann dat er veel te veel slip in de bak zit.
Ik heb in de xc60 weer een gt besteld maar twjfel toch wel. De huidige v70 met handbak is veel directer en verliest minder vermogen dan de gt.
Op zich is de gt wel comfortabel maar niet zo sportief echter denk ik dat een handbak in een XC60 niet zo,n slimme zet is.
Ik moet wel zeggen dat ik met veel plezier in de xc90 met gt heb gereden.
Geplaatst: 02.11.2008 - 09:28
door Johan
Ik heb 2 dagen gereden met een V70-2.5T met 6 traps geartronic en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door de snelle reactie en weinign slip terwijl het schakelen door de diverse verztten zonder veel schokken ging ook in de manuele/sport modus.
Kortom die bak is wel een aanrader. Helaas wel een €5000,- dure optie.
Geplaatst: 02.11.2008 - 09:40
door Autogek
5000,- is inderdaad een stuk meer dan bij een xc60 t.w. 2900,-
Geplaatst: 02.11.2008 - 10:05
door Gast
Idd veel slip, maar heel comfortabel.
Trouwens als je veel vermogen vraagt is de slip over.

Geplaatst: 02.11.2008 - 10:25
door bart simpson
Autogek schreef:5000,- is inderdaad een stuk meer dan bij een xc60 t.w. 2900,-
in die 5000,-- zit de additionale slurptax (hogere CO2 uitstoot juist door die automaat) mee waar bij de XC60 de prijs nog een marketingprijs is
Geplaatst: 02.11.2008 - 10:29
door Frenk
Hallo Volvo Max,
Ik zou zeker voor de GT gaan.
Zeer aangename versnellingsbak.
Destijds heb ik getwijfeld en niet voor de D5 gekozen (op de C70 standaard GT) omdat ik weinig km doe.
Die GT leek mij ook iets voor "oude peten".
Niks van dus...na al een paar maal met zo'n bak gereden te hebben, heb ik een beetje spijt.
Veel succes ermee!