Geartronic
- BartS
- 4th Gear member
Ik heb de diverse onderwerpen met betrekking tot de Geartronic bak met belangstelling gelezen. Ik begrijp dat Volvo geen oliewissel voorschrijft, behoudens bij zwaar gebruik. Onze T5 uit 2000 heeft nu 231.000 km op de teller en over de werking van de Geartronic heb ik geen klachten. Ik lees dat automatische bakken gevoelig zijn voor de kwaliteit van de olie. Ik denk daarom aan een preventieve oliewissel bij de volgende beurt, met als overweging baat het niet dan schaadt het zeker niet bij deze kilometerstand. Of kan ik de munten beter in de zak houden?
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Al mijn bronnen roepen: wat niet stuk is moet je afblijven.
Wanneer je op dit moment geen problemen met jouw GT hebt.... lekker zo laten.
En als je toch van je muntjes af wilt mag je ze doneren aan het forum
Wanneer je op dit moment geen problemen met jouw GT hebt.... lekker zo laten.
En als je toch van je muntjes af wilt mag je ze doneren aan het forum

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Laat eens iemand kijken en ruiken (echt waar) naar/aan de olie van je automatischebak.
Die van mij is nog rood (donker) maar ruikt nog goed.
Volgend jaar gaat het er wel uit, incl. flushen.
Die van mij is nog rood (donker) maar ruikt nog goed.
Volgend jaar gaat het er wel uit, incl. flushen.
Nee, geen standaard gebeuren bij een beurt.
Volgens Volvo hoeft het nooit, behalve bij taxi's. Tja....
Volgens Volvo hoeft het nooit, behalve bij taxi's. Tja....
-
- 1st Gear member
Laat ik het zo zeggen dat op het volvo 850 forum hier al veel over geschreven is. Daar heb je hetzelfde probleem de AT bakken behoeft geen olieverversing volgens volvo. Maar een ieder die zijn bak geflushed heeft is alleen maar positief. Ook de drap (zwarte bakolie) die eruit komt zelfs naar 2 keer flushen voordat de olie weer mooi schoon blijft schijnt toch aanzienlijk te zijn. Echter ik weet dus niet of dit ook voor de geartronics geldt. Alleen het lijkt me zo dat na 231000 km er toch wat gebeurt (is) met die olie.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Voor de Geartronic wordt het zelfs afgeraden.
Ik heb op het forum al eens een bericht zien langskomen waarbij het wél gedaan was en de bak veel minder fijn schakelde.
Nogmaals: als het niet stuk is hoef je het ook niet te repareren.
Ik heb op het forum al eens een bericht zien langskomen waarbij het wél gedaan was en de bak veel minder fijn schakelde.
Nogmaals: als het niet stuk is hoef je het ook niet te repareren.

- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Met een geatronic heb ik geen ervaringen maar met mijn AW30-43 wel: een oliewissel heeft bij deze bakken (uit de 960/S-V90) wel degelijk zin en de ervaringen zijn goed. Ook de AW70/71/72 kunnen verbeteren met een oliewissel.
Bij onze V700 Vereniging zijn enkele leden die dat gedaan hebben en iedere keer hoor en lees je dan dat het tot volle tevredenheid gedaan is.
Overigens zou ik de aanbevelingen van de dealer of Volvo Nederland wel opvolgen.
Bij onze V700 Vereniging zijn enkele leden die dat gedaan hebben en iedere keer hoor en lees je dan dat het tot volle tevredenheid gedaan is.
Overigens zou ik de aanbevelingen van de dealer of Volvo Nederland wel opvolgen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Je kunt een gewone automaat niet vergelijken met een Geartronic.
Een geartronic is een automaat en handgeschakeld in één.
het appels en peren verhaal. Totaal verschillende techniek, zeker in vergelijking met de bakken uit de 700/900 series. daar zit een aantal jaar ontwikkeling tussen.
Een geartronic is een automaat en handgeschakeld in één.
het appels en peren verhaal. Totaal verschillende techniek, zeker in vergelijking met de bakken uit de 700/900 series. daar zit een aantal jaar ontwikkeling tussen.
-
- 6th Gear member
waarom moet het bij taxi's en zwaar gebruik dan wél?.Ben schreef:Voor de Geartronic wordt het zelfs afgeraden.
lijkt me sterk dat de bak moeilijker gaat schakelen met verse olie.
heb nog nooit een motor slechter horen draaien door nieuwe olie.
:?:
dan ook maar geen motorolie verversing meer?.Ben schreef:Nogmaals: als het niet stuk is hoef je het ook niet te repareren.
of plaatst men ook bij iedere beurt een nieuwe motor?.

- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Vervang die olie gewoon en doe verslag, het lijkt mij wel een leerzame ervaring
Volvo for life
- BartS
- 4th Gear member
Ik zal de eerstvolgende beurt (overigens pas in het voorjaar van 2009) een check laten doen door de dealer. En, indien nodig de olie laten vervangen. Nogmaals, ik heb geen klachten over de bak, maar 231.000 km is ook weer niet niks. Ik zal uiteraard melden wat de uitkomst is.
Ik moet trouwens zeggen dat de hele auto alles behalve gaar aanvoelt en dat ik geen spijt heb van de aanschaf. Een prachtige comfortabele en zeer vlotte auto.
Ik moet trouwens zeggen dat de hele auto alles behalve gaar aanvoelt en dat ik geen spijt heb van de aanschaf. Een prachtige comfortabele en zeer vlotte auto.
- hadico
- 5th Gear member
Verversen alleen haalt weinig uit je krijgt met aftappen krap drie liter uit de bak dus spoelen is de enigste goede optie kost echter wel 12liter olie !!!!!!!!
Ik heb mijn eigen geartr na 198000 zo behandelt
Let wel op dat hierna de adapties voor verminderde kwaliteit vd olie en de adaptie schakelmoment gereset worden mijn T5 rijd nu weer als een nieuwe maar was voordien ook in orde alleen geeft het wel een beter gevoel als die zwarte prut uit je bak is en van preventief is nog geen bak gesneuveld van te lang doorgaan wel
Ik heb mijn eigen geartr na 198000 zo behandelt
Let wel op dat hierna de adapties voor verminderde kwaliteit vd olie en de adaptie schakelmoment gereset worden mijn T5 rijd nu weer als een nieuwe maar was voordien ook in orde alleen geeft het wel een beter gevoel als die zwarte prut uit je bak is en van preventief is nog geen bak gesneuveld van te lang doorgaan wel