Ik rijd de nieuwe Passat en heb ook ooit eens het oude model gehad een 150 PK TDI. Rijd allemaal best aardig maar ik word er niet warm van.
Sterker nog, ik vind persoonlijk dat de nieuwe Passat ronduit slechte zetels heeft! Na ongeveer een uurtje rijden moet ik er wel even uit om mijn rug te ontlasten, krijg pijn in mijn onderrug. Dit heeft te maken met een niet optimale ergonomische vormgeving van die stoelen. Wellicht binnenkort een aangepaste stoel in deze auto!
Ik heb de stoelen uit de Comfort-line (elektrisch verstelbare). De Highline of Sportsline heeft naar mijn mening veel te krappe stoelen.
Prive rijden wij een V70 (classic) en die heeft wel zulke geweldige zetels, wat een verademing ik zit er echt heerlijk in. Ik kan onderweg naar Zuid-Frankrijk makkelijk uren achter en heb dan absoluut geen last van mijn rug. Daarnaast vind ik alle V70 modellen (inclusief 850) 100 keer meer uitstraling hebben dan een dergelijke saaie Passat.
Passat is uiteraard degelijk en heb praktisch nooit problemen met die auto maar kijk maar eens of jij er een lekkere zit-positie in kan krijgen (stuur staat naar mijn mening ook veel te hoog in deze auto ook in de laagste stand en je kunt dan niet eens fatsoenlijk je snelheidsmeter aflezen) en de raamlijn begint zoals ook in de oude modellen ongeveer op schouderhoogte.
Als ik nou een apparte lengte had was het tot daar aan toe maar een lengte van 1.85 meter is volgens mij redelijk gemiddeld.
Kortom naar mijn mening: Niet Doen zo'n Passat.
Rijprestaties van de diesels vind ik overigens ook niet zo heel erg geweldig en het zijn rumoerige dingen. Het verbruik is wel ok: 6.7 liter per 100 km met mijn rijstijl is absoluut niet slecht.
De BMW hebben wij destijds ook overwogen daar we dat een mooie verschijning vonden. Onderhoud is knap duur van zo'n auto en de uitstraling is met een beperkte houdbaarheidsdatum.... Voor je het weet heeft deze auto een publiek gevonden dat afbreuk doet aan een dergelijke klasse auto.
Blijft er dus maar een auto over

De V70.
Als mijn Passat einde lease-tijd is, neem ik zeker geen Passat meer maar neem dan net zoals mijn vrouw (weer) een Volvo, welk model weet ik nog niet.
Oh ja, bij het oude model van de Passat had ik overigens nooit last van mijn rug.