Hee,
Als ik mijn lichtschakelaar in de altijd-aan-stand (0) heb staan, dan heb ik een verschil in lichtsterkte met wanneer ik 'm in de dimlichtstand zet (knop naar rechts)... Ik dacht eerst dat ik het me verbeelde, maar dat is niet het geval.
In de dimlicht stand is de koplampsterkte iets hoger (feller) en de dashboardlampjes idem dan in de altijd-aan-stand.
Iemand een idee waar kan dit aan liggen?
:puppydogeyes:
Lichtsterkteverschil
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Staan je parkeerlichten (die kleintjes onder je H4) ook aan wanneer je hem "naar rechts" draait misschien?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Ja dat kan
Had ik ook,
Het "doorverbinddraadje" heeft teveel weerstand, in ieder geval meer dan de kopervlakken in de schakelaar.
Kijkmaar eens of het draadje niet een keer te warm geworden is op de connectoren (smelten plastic)
Had ik ook,
Het "doorverbinddraadje" heeft teveel weerstand, in ieder geval meer dan de kopervlakken in de schakelaar.
Kijkmaar eens of het draadje niet een keer te warm geworden is op de connectoren (smelten plastic)
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 17.07.2008 - 21:15
- Locatie: --Grunn--
Eh ja... Maar dat is normaal. Midden = stadslicht/parkeerlicht en Rechts = dimlicht + stadslicht/parkeerlicht.Zark3 schreef:Staan je parkeerlichten (die kleintjes onder je H4) ook aan wanneer je hem "naar rechts" draait misschien?
:?:
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
heb je in stand dimlicht wel eens aan je knipperlichthendel getrokken, dus grootlicht seinen? in stand 0 blijft je grootlichtrelais niet hangen, schakel je om naar dimlicht dan kan het zijn dat je grootlicht meteen aan gaat want dat relais blijft wel in geheugen staan.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Daar heb je dan toch al gelijk een verschil te pakken?P.K. schreef:Eh ja... Maar dat is normaal. Midden = stadslicht/parkeerlicht en Rechts = dimlicht + stadslicht/parkeerlicht.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 17.07.2008 - 21:15
- Locatie: --Grunn--
Logisch verhaal. Ga ik doen.wpee schreef:Ja dat kan
Had ik ook,
Het "doorverbinddraadje" heeft teveel weerstand, in ieder geval meer dan de kopervlakken in de schakelaar.
Kijkmaar eens of het draadje niet een keer te warm geworden is op de connectoren (smelten plastic)
Waarmee dan? Die stadslampjes branden toch altijd, dus ook in de DRL-stand (0-stand).Zark3 schreef:Daar heb je dan toch al gelijk een verschil te pakken?
:-k
- 440rijder
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
- Locatie: Heerhugowaard
Dus voor de duidelijkheid:
bovenkant naar links = dimlicht
middenstand = stadslicht/parkeerlicht
bovenkant naar rechts = dimlicht + stadlicht/parkeerlicht
Het verschil in intensiteit wat gezien wordt is de 'toevoeging' van de stadslichten aan de dimlichtbundel (dit zal een bescheiden verschil zijn door de verschillende wattages en bundeling van de betrokken lampen)
Klopt deze samenvatting?
bovenkant naar links = dimlicht
middenstand = stadslicht/parkeerlicht
bovenkant naar rechts = dimlicht + stadlicht/parkeerlicht
Het verschil in intensiteit wat gezien wordt is de 'toevoeging' van de stadslichten aan de dimlichtbundel (dit zal een bescheiden verschil zijn door de verschillende wattages en bundeling van de betrokken lampen)
Klopt deze samenvatting?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 17.07.2008 - 21:15
- Locatie: --Grunn--
Bij mij branden die stadslampjes altijd... Hoort toch ook zo?440rijder schreef:Dus voor de duidelijkheid:
bovenkant naar links = dimlicht
middenstand = stadslicht/parkeerlicht
bovenkant naar rechts = dimlicht + stadlicht/parkeerlicht
Het verschil in intensiteit wat gezien wordt is de 'toevoeging' van de stadslichten aan de dimlichtbundel (dit zal een bescheiden verschil zijn door de verschillende wattages en bundeling van de betrokken lampen)
Klopt deze samenvatting?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
idd, die linkse stand is hetzelfde als helemaal rechts. enige verschil is dat in de linkder stand het grootlicht met 1 tik aan blijft staan en dat de zoemer begint te loeien als je contact sleutel eruit haalt
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 17.07.2008 - 21:15
- Locatie: --Grunn--
O ja, bij mij is het dus zo dat de knop rechtsom gedraaid staat de koplampen en dashboardverlichting iets feller zijn dan in de DRL-stand (0-stand)...440rijder schreef:Dus voor de duidelijkheid:
bovenkant naar links = dimlicht
middenstand = stadslicht/parkeerlicht
bovenkant naar rechts = dimlicht + stadlicht/parkeerlicht
Het verschil in intensiteit wat gezien wordt is de 'toevoeging' van de stadslichten aan de dimlichtbundel (dit zal een bescheiden verschil zijn door de verschillende wattages en bundeling van de betrokken lampen)
Klopt deze samenvatting?
- rene en erica
- 4th Gear member
- Berichten: 980
- Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
- Locatie: ten post (gr)
of je plastik,doorzichtige lichtgeleid dingetje(sorry weet niet hoe het officieel heet)is verschoven of kapot.
groet'n uut grunn
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
Bij mij is het zo dat als ik geen overige stroomverbruikers aan heb staan er geen verschil is. Heb ik wel bijvoorbeeld de ventilatie op de hoogste stand aan, gaat de dashboardverlichting in stand 0 minder fel branden, maar in stand 1 niet.
- 440rijder
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
- Locatie: Heerhugowaard
Offtopic, zoemer als je licht nog aanstaat?? Die heb ik niet (althans, er zoemt niets), hoort dat wel zo te zijn want -als- ik een keer mijn knop omdraai vergeet ik 'm steevast terug te draaien, met alle bekende doch vervelende gevolgen van dien.
Ontopic, ik zie persoonlijk geen verschil tussen stand 0 en stand rechts.
Ontopic, ik zie persoonlijk geen verschil tussen stand 0 en stand rechts.
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
er zijn zoemers te krijgen die je ipv het verbindingsdraadje in de relaiskast kunt doen. (Heb er evt hier nog wel 1 liggen)440rijder schreef:Offtopic, zoemer als je licht nog aanstaat?? Die heb ik niet (althans, er zoemt niets), hoort dat wel zo te zijn want -als- ik een keer mijn knop omdraai vergeet ik 'm steevast terug te draaien, met alle bekende doch vervelende gevolgen van dien.
Ontopic, ik zie persoonlijk geen verschil tussen stand 0 en stand rechts.
verschil tussen stand 0 en stand 2 is hoe de grootlichtschakelaar werkt (cq puls, cq aan/uit)
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Kijk aub eens op de achterkant van de schakelunit of je geen zwartgeblakert wit draadje ziet. Bij mij was dit het geval.wpee schreef:Ja dat kan
Had ik ook,
Het "doorverbinddraadje" heeft teveel weerstand, in ieder geval meer dan de kopervlakken in de schakelaar.
Kijkmaar eens of het draadje niet een keer te warm geworden is op de connectoren (smelten plastic)
Dit is de draad die de safetylights aanschakelt in de "nul" stand. Dit draadje is te dun bemeten en heeft dus teveel weerstand. Dit geeft teveel spanningsval en dus een lagere lichtopbrengst van alle lampjes die aan/uit geschakeld worden via de lichtschakelaar.
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 17.07.2008 - 21:15
- Locatie: --Grunn--
Ga ik doen! Maar wat heb jij er aan gedaan, Wim?wpee schreef:Kijk aub eens op de achterkant van de schakelunit of je geen zwartgeblakert wit draadje ziet. Bij mij was dit het geval.wpee schreef:Ja dat kan
Had ik ook,
Het "doorverbinddraadje" heeft teveel weerstand, in ieder geval meer dan de kopervlakken in de schakelaar.
Kijkmaar eens of het draadje niet een keer te warm geworden is op de connectoren (smelten plastic)
Dit is de draad die de safetylights aanschakelt in de "nul" stand. Dit draadje is te dun bemeten en heeft dus teveel weerstand. Dit geeft teveel spanningsval en dus een lagere lichtopbrengst van alle lampjes die aan/uit geschakeld worden via de lichtschakelaar.
Wim
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
`440rijder schreef:Offtopic, zoemer als je licht nog aanstaat?? Die heb ik niet (althans, er zoemt niets), hoort dat wel zo te zijn want -als- ik een keer mijn knop omdraai vergeet ik 'm steevast terug te draaien, met alle bekende doch vervelende gevolgen van dien.
Ontopic, ik zie persoonlijk geen verschil tussen stand 0 en stand rechts.
Origineel hoort er zon zoemer in te zitten, denk dat ie bij jou defect is.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Draadje eraf getrokken, ik heb dus geen "safetylights meer" was ook niet te repareren want door de warmteontwikkeling was de kusntstof gesmolten en over de contacten gelopen.P.K. schreef:[Ga ik doen! Maar wat heb jij er aan gedaan, Wim?
Ik zet de de schakelaar met de hand op "1"
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
zoemer is geen standaard onderdeel. Kijk eens in je relaiskast onder je motorkap. De meest linker relaisplaats (althans bij een type 2, weet zo even neit waar hij in een type 1 zit) zit of een relais/zoemer (zit een sleuf aan de zijkant) of een doorverbinddraad. Indien je er een draad hebt zitten kun je deze vervangen door een zoemer.Poika schreef:`440rijder schreef:Offtopic, zoemer als je licht nog aanstaat?? Die heb ik niet (althans, er zoemt niets), hoort dat wel zo te zijn want -als- ik een keer mijn knop omdraai vergeet ik 'm steevast terug te draaien, met alle bekende doch vervelende gevolgen van dien.
Ontopic, ik zie persoonlijk geen verschil tussen stand 0 en stand rechts.
Origineel hoort er zon zoemer in te zitten, denk dat ie bij jou defect is.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00