Lichtsterkteverschil

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
P.K.
3rd Gear member
Berichten: 271
Lid geworden op: 17.07.2008 - 21:15
Locatie: --Grunn--

Hee,

Als ik mijn lichtschakelaar in de altijd-aan-stand (0) heb staan, dan heb ik een verschil in lichtsterkte met wanneer ik 'm in de dimlichtstand zet (knop naar rechts)... Ik dacht eerst dat ik het me verbeelde, maar dat is niet het geval.

In de dimlicht stand is de koplampsterkte iets hoger (feller) en de dashboardlampjes idem dan in de altijd-aan-stand.

Iemand een idee waar kan dit aan liggen?

:puppydogeyes:
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Staan je parkeerlichten (die kleintjes onder je H4) ook aan wanneer je hem "naar rechts" draait misschien?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Ja dat kan
Had ik ook,
Het "doorverbinddraadje" heeft teveel weerstand, in ieder geval meer dan de kopervlakken in de schakelaar.

Kijkmaar eens of het draadje niet een keer te warm geworden is op de connectoren (smelten plastic)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
P.K.
3rd Gear member
Berichten: 271
Lid geworden op: 17.07.2008 - 21:15
Locatie: --Grunn--

Zark3 schreef:Staan je parkeerlichten (die kleintjes onder je H4) ook aan wanneer je hem "naar rechts" draait misschien?
Eh ja... Maar dat is normaal. Midden = stadslicht/parkeerlicht en Rechts = dimlicht + stadslicht/parkeerlicht.

:?:
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

heb je in stand dimlicht wel eens aan je knipperlichthendel getrokken, dus grootlicht seinen? in stand 0 blijft je grootlichtrelais niet hangen, schakel je om naar dimlicht dan kan het zijn dat je grootlicht meteen aan gaat want dat relais blijft wel in geheugen staan.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

P.K. schreef:Eh ja... Maar dat is normaal. Midden = stadslicht/parkeerlicht en Rechts = dimlicht + stadslicht/parkeerlicht.
Daar heb je dan toch al gelijk een verschil te pakken?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
P.K.
3rd Gear member
Berichten: 271
Lid geworden op: 17.07.2008 - 21:15
Locatie: --Grunn--

wpee schreef:Ja dat kan
Had ik ook,
Het "doorverbinddraadje" heeft teveel weerstand, in ieder geval meer dan de kopervlakken in de schakelaar.

Kijkmaar eens of het draadje niet een keer te warm geworden is op de connectoren (smelten plastic)
Logisch verhaal. Ga ik doen.
Zark3 schreef:Daar heb je dan toch al gelijk een verschil te pakken?
Waarmee dan? Die stadslampjes branden toch altijd, dus ook in de DRL-stand (0-stand).

:-k
Gebruikersavatar
440rijder
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
Locatie: Heerhugowaard

Dus voor de duidelijkheid:

bovenkant naar links = dimlicht
middenstand = stadslicht/parkeerlicht
bovenkant naar rechts = dimlicht + stadlicht/parkeerlicht

Het verschil in intensiteit wat gezien wordt is de 'toevoeging' van de stadslichten aan de dimlichtbundel (dit zal een bescheiden verschil zijn door de verschillende wattages en bundeling van de betrokken lampen)

Klopt deze samenvatting?
P.K.
3rd Gear member
Berichten: 271
Lid geworden op: 17.07.2008 - 21:15
Locatie: --Grunn--

440rijder schreef:Dus voor de duidelijkheid:

bovenkant naar links = dimlicht
middenstand = stadslicht/parkeerlicht
bovenkant naar rechts = dimlicht + stadlicht/parkeerlicht

Het verschil in intensiteit wat gezien wordt is de 'toevoeging' van de stadslichten aan de dimlichtbundel (dit zal een bescheiden verschil zijn door de verschillende wattages en bundeling van de betrokken lampen)

Klopt deze samenvatting?
Bij mij branden die stadslampjes altijd... Hoort toch ook zo?
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

idd, die linkse stand is hetzelfde als helemaal rechts. enige verschil is dat in de linkder stand het grootlicht met 1 tik aan blijft staan en dat de zoemer begint te loeien als je contact sleutel eruit haalt
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
P.K.
3rd Gear member
Berichten: 271
Lid geworden op: 17.07.2008 - 21:15
Locatie: --Grunn--

440rijder schreef:Dus voor de duidelijkheid:

bovenkant naar links = dimlicht
middenstand = stadslicht/parkeerlicht
bovenkant naar rechts = dimlicht + stadlicht/parkeerlicht

Het verschil in intensiteit wat gezien wordt is de 'toevoeging' van de stadslichten aan de dimlichtbundel (dit zal een bescheiden verschil zijn door de verschillende wattages en bundeling van de betrokken lampen)

Klopt deze samenvatting?
O ja, bij mij is het dus zo dat de knop rechtsom gedraaid staat de koplampen en dashboardverlichting iets feller zijn dan in de DRL-stand (0-stand)...
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

of je plastik,doorzichtige lichtgeleid dingetje(sorry weet niet hoe het officieel heet)is verschoven of kapot.
groet'n uut grunn
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Bij mij is het zo dat als ik geen overige stroomverbruikers aan heb staan er geen verschil is. Heb ik wel bijvoorbeeld de ventilatie op de hoogste stand aan, gaat de dashboardverlichting in stand 0 minder fel branden, maar in stand 1 niet.
Gebruikersavatar
440rijder
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
Locatie: Heerhugowaard

Offtopic, zoemer als je licht nog aanstaat?? Die heb ik niet (althans, er zoemt niets), hoort dat wel zo te zijn want -als- ik een keer mijn knop omdraai vergeet ik 'm steevast terug te draaien, met alle bekende doch vervelende gevolgen van dien.

Ontopic, ik zie persoonlijk geen verschil tussen stand 0 en stand rechts.
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

440rijder schreef:Offtopic, zoemer als je licht nog aanstaat?? Die heb ik niet (althans, er zoemt niets), hoort dat wel zo te zijn want -als- ik een keer mijn knop omdraai vergeet ik 'm steevast terug te draaien, met alle bekende doch vervelende gevolgen van dien.

Ontopic, ik zie persoonlijk geen verschil tussen stand 0 en stand rechts.
er zijn zoemers te krijgen die je ipv het verbindingsdraadje in de relaiskast kunt doen. (Heb er evt hier nog wel 1 liggen)

verschil tussen stand 0 en stand 2 is hoe de grootlichtschakelaar werkt (cq puls, cq aan/uit)
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

wpee schreef:Ja dat kan
Had ik ook,
Het "doorverbinddraadje" heeft teveel weerstand, in ieder geval meer dan de kopervlakken in de schakelaar.

Kijkmaar eens of het draadje niet een keer te warm geworden is op de connectoren (smelten plastic)
Kijk aub eens op de achterkant van de schakelunit of je geen zwartgeblakert wit draadje ziet. Bij mij was dit het geval.
Dit is de draad die de safetylights aanschakelt in de "nul" stand. Dit draadje is te dun bemeten en heeft dus teveel weerstand. Dit geeft teveel spanningsval en dus een lagere lichtopbrengst van alle lampjes die aan/uit geschakeld worden via de lichtschakelaar.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
P.K.
3rd Gear member
Berichten: 271
Lid geworden op: 17.07.2008 - 21:15
Locatie: --Grunn--

wpee schreef:
wpee schreef:Ja dat kan
Had ik ook,
Het "doorverbinddraadje" heeft teveel weerstand, in ieder geval meer dan de kopervlakken in de schakelaar.

Kijkmaar eens of het draadje niet een keer te warm geworden is op de connectoren (smelten plastic)
Kijk aub eens op de achterkant van de schakelunit of je geen zwartgeblakert wit draadje ziet. Bij mij was dit het geval.
Dit is de draad die de safetylights aanschakelt in de "nul" stand. Dit draadje is te dun bemeten en heeft dus teveel weerstand. Dit geeft teveel spanningsval en dus een lagere lichtopbrengst van alle lampjes die aan/uit geschakeld worden via de lichtschakelaar.

Wim
Ga ik doen! Maar wat heb jij er aan gedaan, Wim?
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

440rijder schreef:Offtopic, zoemer als je licht nog aanstaat?? Die heb ik niet (althans, er zoemt niets), hoort dat wel zo te zijn want -als- ik een keer mijn knop omdraai vergeet ik 'm steevast terug te draaien, met alle bekende doch vervelende gevolgen van dien.

Ontopic, ik zie persoonlijk geen verschil tussen stand 0 en stand rechts.
`

Origineel hoort er zon zoemer in te zitten, denk dat ie bij jou defect is.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

P.K. schreef:[Ga ik doen! Maar wat heb jij er aan gedaan, Wim?
Draadje eraf getrokken, ik heb dus geen "safetylights meer" was ook niet te repareren want door de warmteontwikkeling was de kusntstof gesmolten en over de contacten gelopen.

Ik zet de de schakelaar met de hand op "1"

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

Poika schreef:
440rijder schreef:Offtopic, zoemer als je licht nog aanstaat?? Die heb ik niet (althans, er zoemt niets), hoort dat wel zo te zijn want -als- ik een keer mijn knop omdraai vergeet ik 'm steevast terug te draaien, met alle bekende doch vervelende gevolgen van dien.

Ontopic, ik zie persoonlijk geen verschil tussen stand 0 en stand rechts.
`

Origineel hoort er zon zoemer in te zitten, denk dat ie bij jou defect is.
zoemer is geen standaard onderdeel. Kijk eens in je relaiskast onder je motorkap. De meest linker relaisplaats (althans bij een type 2, weet zo even neit waar hij in een type 1 zit) zit of een relais/zoemer (zit een sleuf aan de zijkant) of een doorverbinddraad. Indien je er een draad hebt zitten kun je deze vervangen door een zoemer.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”