Pagina 1 van 1
Lichtsterkteverschil
Geplaatst: 16.10.2008 - 08:48
door P.K.
Hee,
Als ik mijn lichtschakelaar in de altijd-aan-stand (0) heb staan, dan heb ik een verschil in lichtsterkte met wanneer ik 'm in de dimlichtstand zet (knop naar rechts)... Ik dacht eerst dat ik het me verbeelde, maar dat is niet het geval.
In de dimlicht stand is de koplampsterkte iets hoger (feller) en de dashboardlampjes idem dan in de altijd-aan-stand.
Iemand een idee waar kan dit aan liggen?
:puppydogeyes:
Geplaatst: 16.10.2008 - 09:06
door SchoutenCC
Staan je parkeerlichten (die kleintjes onder je H4) ook aan wanneer je hem "naar rechts" draait misschien?
Geplaatst: 16.10.2008 - 10:17
door wpee
Ja dat kan
Had ik ook,
Het "doorverbinddraadje" heeft teveel weerstand, in ieder geval meer dan de kopervlakken in de schakelaar.
Kijkmaar eens of het draadje niet een keer te warm geworden is op de connectoren (smelten plastic)
Geplaatst: 16.10.2008 - 11:22
door P.K.
Zark3 schreef:Staan je parkeerlichten (die kleintjes onder je H4) ook aan wanneer je hem "naar rechts" draait misschien?
Eh ja... Maar dat is normaal. Midden = stadslicht/parkeerlicht en Rechts = dimlicht + stadslicht/parkeerlicht.
:?:
Geplaatst: 16.10.2008 - 13:39
door sjoerdb
heb je in stand dimlicht wel eens aan je knipperlichthendel getrokken, dus grootlicht seinen? in stand 0 blijft je grootlichtrelais niet hangen, schakel je om naar dimlicht dan kan het zijn dat je grootlicht meteen aan gaat want dat relais blijft wel in geheugen staan.
Geplaatst: 16.10.2008 - 16:34
door SchoutenCC
P.K. schreef:Eh ja... Maar dat is normaal. Midden = stadslicht/parkeerlicht en Rechts = dimlicht + stadslicht/parkeerlicht.
Daar heb je dan toch al gelijk een verschil te pakken?
Geplaatst: 16.10.2008 - 16:49
door P.K.
wpee schreef:Ja dat kan
Had ik ook,
Het "doorverbinddraadje" heeft teveel weerstand, in ieder geval meer dan de kopervlakken in de schakelaar.
Kijkmaar eens of het draadje niet een keer te warm geworden is op de connectoren (smelten plastic)
Logisch verhaal. Ga ik doen.
Zark3 schreef:Daar heb je dan toch al gelijk een verschil te pakken?
Waarmee dan? Die stadslampjes branden toch altijd, dus ook in de DRL-stand (0-stand).
:-k
Geplaatst: 16.10.2008 - 16:51
door 440rijder
Dus voor de duidelijkheid:
bovenkant naar links = dimlicht
middenstand = stadslicht/parkeerlicht
bovenkant naar rechts = dimlicht + stadlicht/parkeerlicht
Het verschil in intensiteit wat gezien wordt is de 'toevoeging' van de stadslichten aan de dimlichtbundel (dit zal een bescheiden verschil zijn door de verschillende wattages en bundeling van de betrokken lampen)
Klopt deze samenvatting?
Geplaatst: 16.10.2008 - 16:52
door P.K.
440rijder schreef:Dus voor de duidelijkheid:
bovenkant naar links = dimlicht
middenstand = stadslicht/parkeerlicht
bovenkant naar rechts = dimlicht + stadlicht/parkeerlicht
Het verschil in intensiteit wat gezien wordt is de 'toevoeging' van de stadslichten aan de dimlichtbundel (dit zal een bescheiden verschil zijn door de verschillende wattages en bundeling van de betrokken lampen)
Klopt deze samenvatting?
Bij mij branden die stadslampjes altijd... Hoort toch ook zo?
Geplaatst: 16.10.2008 - 16:56
door mightyspawn
idd, die linkse stand is hetzelfde als helemaal rechts. enige verschil is dat in de linkder stand het grootlicht met 1 tik aan blijft staan en dat de zoemer begint te loeien als je contact sleutel eruit haalt
Geplaatst: 16.10.2008 - 16:56
door P.K.
440rijder schreef:Dus voor de duidelijkheid:
bovenkant naar links = dimlicht
middenstand = stadslicht/parkeerlicht
bovenkant naar rechts = dimlicht + stadlicht/parkeerlicht
Het verschil in intensiteit wat gezien wordt is de 'toevoeging' van de stadslichten aan de dimlichtbundel (dit zal een bescheiden verschil zijn door de verschillende wattages en bundeling van de betrokken lampen)
Klopt deze samenvatting?
O ja, bij mij is het dus zo dat de knop
rechtsom gedraaid staat de koplampen en dashboardverlichting iets feller zijn dan in de DRL-stand (0-stand)...
Geplaatst: 16.10.2008 - 18:45
door rene en erica
of je plastik,doorzichtige lichtgeleid dingetje(sorry weet niet hoe het officieel heet)is verschoven of kapot.
Geplaatst: 16.10.2008 - 18:45
door ArjenM
Bij mij is het zo dat als ik geen overige stroomverbruikers aan heb staan er geen verschil is. Heb ik wel bijvoorbeeld de ventilatie op de hoogste stand aan, gaat de dashboardverlichting in stand 0 minder fel branden, maar in stand 1 niet.
Geplaatst: 16.10.2008 - 23:00
door 440rijder
Offtopic, zoemer als je licht nog aanstaat?? Die heb ik niet (althans, er zoemt niets), hoort dat wel zo te zijn want -als- ik een keer mijn knop omdraai vergeet ik 'm steevast terug te draaien, met alle bekende doch vervelende gevolgen van dien.
Ontopic, ik zie persoonlijk geen verschil tussen stand 0 en stand rechts.
Geplaatst: 16.10.2008 - 23:05
door haasje
440rijder schreef:Offtopic, zoemer als je licht nog aanstaat?? Die heb ik niet (althans, er zoemt niets), hoort dat wel zo te zijn want -als- ik een keer mijn knop omdraai vergeet ik 'm steevast terug te draaien, met alle bekende doch vervelende gevolgen van dien.
Ontopic, ik zie persoonlijk geen verschil tussen stand 0 en stand rechts.
er zijn zoemers te krijgen die je ipv het verbindingsdraadje in de relaiskast kunt doen. (Heb er evt hier nog wel 1 liggen)
verschil tussen stand 0 en stand 2 is hoe de grootlichtschakelaar werkt (cq puls, cq aan/uit)
Geplaatst: 17.10.2008 - 06:45
door wpee
wpee schreef:Ja dat kan
Had ik ook,
Het "doorverbinddraadje" heeft teveel weerstand, in ieder geval meer dan de kopervlakken in de schakelaar.
Kijkmaar eens of het draadje niet een keer te warm geworden is op de connectoren (smelten plastic)
Kijk aub eens op de
achterkant van de schakelunit of je geen zwartgeblakert wit draadje ziet. Bij mij was dit het geval.
Dit is de draad die de safetylights aanschakelt in de "nul" stand. Dit draadje is te dun bemeten en heeft dus teveel weerstand. Dit geeft teveel spanningsval en dus een lagere lichtopbrengst van alle lampjes die aan/uit geschakeld worden via de lichtschakelaar.
Wim
Geplaatst: 19.10.2008 - 17:34
door P.K.
wpee schreef:wpee schreef:Ja dat kan
Had ik ook,
Het "doorverbinddraadje" heeft teveel weerstand, in ieder geval meer dan de kopervlakken in de schakelaar.
Kijkmaar eens of het draadje niet een keer te warm geworden is op de connectoren (smelten plastic)
Kijk aub eens op de
achterkant van de schakelunit of je geen zwartgeblakert wit draadje ziet. Bij mij was dit het geval.
Dit is de draad die de safetylights aanschakelt in de "nul" stand. Dit draadje is te dun bemeten en heeft dus teveel weerstand. Dit geeft teveel spanningsval en dus een lagere lichtopbrengst van alle lampjes die aan/uit geschakeld worden via de lichtschakelaar.
Wim
Ga ik doen! Maar wat heb jij er aan gedaan, Wim?
Geplaatst: 19.10.2008 - 17:59
door Blade
440rijder schreef:Offtopic, zoemer als je licht nog aanstaat?? Die heb ik niet (althans, er zoemt niets), hoort dat wel zo te zijn want -als- ik een keer mijn knop omdraai vergeet ik 'm steevast terug te draaien, met alle bekende doch vervelende gevolgen van dien.
Ontopic, ik zie persoonlijk geen verschil tussen stand 0 en stand rechts.
`
Origineel hoort er zon zoemer in te zitten, denk dat ie bij jou defect is.
Geplaatst: 19.10.2008 - 20:25
door wpee
P.K. schreef:[Ga ik doen! Maar wat heb jij er aan gedaan, Wim?
Draadje eraf getrokken, ik heb dus geen "safetylights meer" was ook niet te repareren want door de warmteontwikkeling was de kusntstof gesmolten en over de contacten gelopen.
Ik zet de de schakelaar met de hand op "1"
Wim
Geplaatst: 20.10.2008 - 00:34
door haasje
Poika schreef:440rijder schreef:Offtopic, zoemer als je licht nog aanstaat?? Die heb ik niet (althans, er zoemt niets), hoort dat wel zo te zijn want -als- ik een keer mijn knop omdraai vergeet ik 'm steevast terug te draaien, met alle bekende doch vervelende gevolgen van dien.
Ontopic, ik zie persoonlijk geen verschil tussen stand 0 en stand rechts.
`
Origineel hoort er zon zoemer in te zitten, denk dat ie bij jou defect is.
zoemer is geen standaard onderdeel. Kijk eens in je relaiskast onder je motorkap. De meest linker relaisplaats (althans bij een type 2, weet zo even neit waar hij in een type 1 zit) zit of een relais/zoemer (zit een sleuf aan de zijkant) of een doorverbinddraad. Indien je er een draad hebt zitten kun je deze vervangen door een zoemer.