Verleden dinsdag op de ring van Brussel : koelwatertemperatuur gaat de hoogte in. Gestopt, motorkap open : uit het koelwaterreservoir komt een hete "mayonaise". Pechdienst gebeld : die zei onmiddellijk : koppakking stuk.
Ondertussen staat mijn S60 in de Volvo-garage, maar ze hebben nog geen tijd gehad om het te bekijken.
Mijn S60 is 41 maand oud, 98.000 km
2.4 D 130 pk, geartronic
Heb ik gewoon brute pech of is er iets meer aan de hand ?
Luc
koppakking stuk ?
Zou echt pech zijn.
Want eigenlijk zijn ze niet kapot te krijgen.
Lekke koppakingen komen om dit forum weinig voorbij.
3,5 jaar en zo weinig km's? Dat lijkt mij een garantie verhaal, in ieder geval coulance.
Want eigenlijk zijn ze niet kapot te krijgen.
Lekke koppakingen komen om dit forum weinig voorbij.
3,5 jaar en zo weinig km's? Dat lijkt mij een garantie verhaal, in ieder geval coulance.
- Johan
- 5th Gear member
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
- Locatie: NH
Zou volgens mij dan ook sterk moet roken.
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- 24AB2
- 3rd Gear member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
- Contacteer:
in dit geval welVolvopa schreef:Zou volgens mij dan ook sterk moet roken.
maar als er een brug tussen 2 cilinders is ( pakking paar mm weg tussen 2 cilinders ) niet : alleen beroerd lopen en vermogens verlies
en zoals AlexV70 het al opmerkte : komt nauwlijks meer voor bij hedendaagse motoren
zou mij dan ook verbazen indien Volvo dit niet voor zijn rekening nam
( tenzij ze het over de boeg gooien van : meneer heeft gedurende 5 km over het max toerenbereik gereden , hetgeen vanzelfsprekend belachelijk is )
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 26.02.2006 - 10:42
- Locatie: Tielrode, Belgie
Ik wacht af : ze hebben alleszins al gezegd dat ze er Volvo zullen bijhalen.
Ik heb de auto wel gekocht als tweedehands : hij was gebruikt als demo wagen en had 8000 km op de teller. Ik weet natuurlijk niet hoe hij dan behandeld geweest is. Maar dit zou zich dan toch vroeger moeten laten voelen, dacht ik.
Ik heb de auto wel gekocht als tweedehands : hij was gebruikt als demo wagen en had 8000 km op de teller. Ik weet natuurlijk niet hoe hij dan behandeld geweest is. Maar dit zou zich dan toch vroeger moeten laten voelen, dacht ik.
S60 2011 D3 Geartronic Summum
- 24AB2
- 3rd Gear member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
- Contacteer:
onder het motto 'laat U niet de kaas van het brood eten " een follow up
mogelijke oorzaken van een kapotte koppakking
fabricage fout van de pakking zelf (kan tevens bestaan uit meerdere delen )
buiten tolerantie afvlakking van kop en/of blok
niet alle bevestigingen met juiste moment vastgezet
dichtslippen van koelkanalen kwam vroeger sporadisch voor met motoren die vele km's gedraaid hadden en antivries + water gebruikten als koelmiddel ( nu is koelvloeistof het meest gangbare )
te weinig koelvloeistof ( maar ja : daarom zitten er tegenwoordig niveau meters in )
langdurig overbelasten van motor ( en daarom zitten er toerental begrenzers op )
kapot gaan van waterpomp ( temp. loopt dan op maar afgezien van de waarschuwing duurt het een tijdje voordat je de pakking eruit blaast )
kapot gaan van multiriem ( nog meer toeters en bellen die je alarmeren )
al met al zal een fabrikant / dealer van goede huize moeten komen om verantwoordelijkheden van zich af te schuiven ( en zeer zeker ingeval van een op zich jonge auto met weinig km's )
mogelijke oorzaken van een kapotte koppakking
fabricage fout van de pakking zelf (kan tevens bestaan uit meerdere delen )
buiten tolerantie afvlakking van kop en/of blok
niet alle bevestigingen met juiste moment vastgezet
dichtslippen van koelkanalen kwam vroeger sporadisch voor met motoren die vele km's gedraaid hadden en antivries + water gebruikten als koelmiddel ( nu is koelvloeistof het meest gangbare )
te weinig koelvloeistof ( maar ja : daarom zitten er tegenwoordig niveau meters in )
langdurig overbelasten van motor ( en daarom zitten er toerental begrenzers op )
kapot gaan van waterpomp ( temp. loopt dan op maar afgezien van de waarschuwing duurt het een tijdje voordat je de pakking eruit blaast )
kapot gaan van multiriem ( nog meer toeters en bellen die je alarmeren )
al met al zal een fabrikant / dealer van goede huize moeten komen om verantwoordelijkheden van zich af te schuiven ( en zeer zeker ingeval van een op zich jonge auto met weinig km's )
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Luc,
Heel erg vevelend. Laat heel goed controleren of de oliekoeler niet stuk is gegaan. Deze wordt gekoeld met koelwater. Als deze inwendig scheurt krijg je precies dit soort verschijnselen. Bij de oudere V70 (van voor 2000) wilde dit nog wel eens gebeuren. De oliekoeler zat daarbij in de radiateur. Bij de nieuwere types (ook de S60) zit er een aparte oliekoeler achter de carterpan.
Succes,
Ed
Heel erg vevelend. Laat heel goed controleren of de oliekoeler niet stuk is gegaan. Deze wordt gekoeld met koelwater. Als deze inwendig scheurt krijg je precies dit soort verschijnselen. Bij de oudere V70 (van voor 2000) wilde dit nog wel eens gebeuren. De oliekoeler zat daarbij in de radiateur. Bij de nieuwere types (ook de S60) zit er een aparte oliekoeler achter de carterpan.
Succes,
Ed
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Oja, komt toch meer voor (herinnerde mij ineens @Bover)
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... &start=225
Daar staan ook de lijsten met chassisnummers ivm lekkage, is ook een schrijven van Volvo van.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... &start=225
Daar staan ook de lijsten met chassisnummers ivm lekkage, is ook een schrijven van Volvo van.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 26.02.2006 - 10:42
- Locatie: Tielrode, Belgie
Oliekoeler is gecheckt : die was in orde.edraket schreef:Luc,
Heel erg vevelend. Laat heel goed controleren of de oliekoeler niet stuk is gegaan. Deze wordt gekoeld met koelwater. Als deze inwendig scheurt krijg je precies dit soort verschijnselen. Bij de oudere V70 (van voor 2000) wilde dit nog wel eens gebeuren. De oliekoeler zat daarbij in de radiateur. Bij de nieuwere types (ook de S60) zit er een aparte oliekoeler achter de carterpan.
Succes,
Ed
Luc
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 26.02.2006 - 10:42
- Locatie: Tielrode, Belgie
zonet bestek gekregen voor de herstelling : 3400 Euro, exclusief BTW
(hierin zitten wel ook 2 nieuwe banden en het onderhoud van 100.000 km).
En als er effectief schade is aan de motor zelf, zal de factuur verder oplopen.
Moest eventjes slikken.
Luc
(hierin zitten wel ook 2 nieuwe banden en het onderhoud van 100.000 km).
En als er effectief schade is aan de motor zelf, zal de factuur verder oplopen.
Moest eventjes slikken.
Luc
S60 2011 D3 Geartronic Summum
- 24AB2
- 3rd Gear member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
- Contacteer:
nondeknetterMoest eventjes slikken
en heeft men ook aangegeven wat de oorzaak is ?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 26.02.2006 - 10:42
- Locatie: Tielrode, Belgie
Nu bleek het uiteindelijk toch niet de koppakking te zijn, maar de oliekoeler. Raar verhaal : eerst zeggen ze dat de oliekoeler OK is, dan beginnen ze de motor te bekijken, vinden niks, dan kijken ze terug naar de oliekoeler.
Is nu vervangen. Ook de radiator want die was niet meer vrij te krijgen wegens een overdosis "mayonaise".
De garage gaat de facturatie nog eens bekijken. Beseffen wel dat het niet gelopen is zoals het zou moeten zijn.
Is nu vervangen. Ook de radiator want die was niet meer vrij te krijgen wegens een overdosis "mayonaise".
De garage gaat de facturatie nog eens bekijken. Beseffen wel dat het niet gelopen is zoals het zou moeten zijn.
- 24AB2
- 3rd Gear member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
- Contacteer:
Luc : ik hoop dat de rekening nu wat gunstiger voor je uitpakt
Ed : je hebt je roeping gemist
Ed : je hebt je roeping gemist
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
hoe hebben ze die oliekoeler gecontroleerd dan?
Een lekke koppaking komt bij die km stand haast niet voor,ik hoop voor je dat ze de goeie diagnose stellen.
Een lekke koppaking komt bij die km stand haast niet voor,ik hoop voor je dat ze de goeie diagnose stellen.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hebben ze wel de koppakking ook vervangen? Dan wordt het een wel erg vervelende discussie.Luc1 schreef:Nu bleek het uiteindelijk toch niet de koppakking te zijn, maar de oliekoeler. Raar verhaal : eerst zeggen ze dat de oliekoeler OK is, dan beginnen ze de motor te bekijken, vinden niks, dan kijken ze terug naar de oliekoeler.
Is nu vervangen. Ook de radiator want die was niet meer vrij te krijgen wegens een overdosis "mayonaise".
De garage gaat de facturatie nog eens bekijken. Beseffen wel dat het niet gelopen is zoals het zou moeten zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Mayonaise in je koelsyssteem is prima op te lossen met.........DREFT........ ja dus een halve fles in je koelsysteem afvullen met water half uurtje rijden of draaien en aftappen nogmaals vullen met dreft en weer goed warm laten worden en aftappen, hierna een keer goed spoelen met schoon water en afvullen met koelvloeistof werkt uitmuntend. ::D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je hebt er overigens ook speciale reinigingsmiddelen voor. Overigens blijft er na een paar duizend km's altijd nog wel iets troep uit komen. Maar daarom de radiateur vervangen gaat wel erg ver.
Bedoel je gewoon Dreft afwasmiddel (de groene fles)?
Bedoel je gewoon Dreft afwasmiddel (de groene fles)?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95