Pagina 1 van 2
koppakking stuk ?
Geplaatst: 17.10.2008 - 21:19
door Luc1
Verleden dinsdag op de ring van Brussel : koelwatertemperatuur gaat de hoogte in. Gestopt, motorkap open : uit het koelwaterreservoir komt een hete "mayonaise". Pechdienst gebeld : die zei onmiddellijk : koppakking stuk.
Ondertussen staat mijn S60 in de Volvo-garage, maar ze hebben nog geen tijd gehad om het te bekijken.
Mijn S60 is 41 maand oud, 98.000 km
2.4 D 130 pk, geartronic
Heb ik gewoon brute pech of is er iets meer aan de hand ?
Luc
Geplaatst: 18.10.2008 - 00:33
door Gast
Zou echt pech zijn.
Want eigenlijk zijn ze niet kapot te krijgen.
Lekke koppakingen komen om dit forum weinig voorbij.
3,5 jaar en zo weinig km's? Dat lijkt mij een garantie verhaal, in ieder geval coulance.
Geplaatst: 18.10.2008 - 06:15
door Johan
Zou volgens mij dan ook sterk moet roken.
Geplaatst: 18.10.2008 - 08:00
door 24AB2
Volvopa schreef:Zou volgens mij dan ook sterk moet roken.
in dit geval wel
maar als er een brug tussen 2 cilinders is ( pakking paar mm weg tussen 2 cilinders ) niet : alleen beroerd lopen en vermogens verlies
en zoals AlexV70 het al opmerkte : komt nauwlijks meer voor bij hedendaagse motoren
zou mij dan ook verbazen indien Volvo dit niet voor zijn rekening nam
( tenzij ze het over de boeg gooien van : meneer heeft gedurende 5 km over het max toerenbereik gereden , hetgeen vanzelfsprekend belachelijk is )
Geplaatst: 18.10.2008 - 10:02
door Luc1
Ik wacht af : ze hebben alleszins al gezegd dat ze er Volvo zullen bijhalen.
Ik heb de auto wel gekocht als tweedehands : hij was gebruikt als demo wagen en had 8000 km op de teller. Ik weet natuurlijk niet hoe hij dan behandeld geweest is. Maar dit zou zich dan toch vroeger moeten laten voelen, dacht ik.
Geplaatst: 18.10.2008 - 19:21
door 24AB2
onder het motto 'laat U niet de kaas van het brood eten " een follow up
mogelijke oorzaken van een kapotte koppakking
fabricage fout van de pakking zelf (kan tevens bestaan uit meerdere delen )
buiten tolerantie afvlakking van kop en/of blok
niet alle bevestigingen met juiste moment vastgezet
dichtslippen van koelkanalen kwam vroeger sporadisch voor met motoren die vele km's gedraaid hadden en antivries + water gebruikten als koelmiddel ( nu is koelvloeistof het meest gangbare )
te weinig koelvloeistof ( maar ja : daarom zitten er tegenwoordig niveau meters in )
langdurig overbelasten van motor ( en daarom zitten er toerental begrenzers op )
kapot gaan van waterpomp ( temp. loopt dan op maar afgezien van de waarschuwing duurt het een tijdje voordat je de pakking eruit blaast )
kapot gaan van multiriem ( nog meer toeters en bellen die je alarmeren )
al met al zal een fabrikant / dealer van goede huize moeten komen om verantwoordelijkheden van zich af te schuiven ( en zeer zeker ingeval van een op zich jonge auto met weinig km's )
Geplaatst: 20.10.2008 - 12:13
door edraket
Luc,
Heel erg vevelend. Laat heel goed controleren of de oliekoeler niet stuk is gegaan. Deze wordt gekoeld met koelwater. Als deze inwendig scheurt krijg je precies dit soort verschijnselen. Bij de oudere V70 (van voor 2000) wilde dit nog wel eens gebeuren. De oliekoeler zat daarbij in de radiateur. Bij de nieuwere types (ook de S60) zit er een aparte oliekoeler achter de carterpan.
Succes,
Ed
Geplaatst: 20.10.2008 - 14:16
door Gast
Oja, komt toch meer voor (herinnerde mij ineens @Bover)
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... &start=225
Daar staan ook de lijsten met chassisnummers ivm lekkage, is ook een schrijven van Volvo van.
Geplaatst: 20.10.2008 - 17:21
door Luc1
edraket schreef:Luc,
Heel erg vevelend. Laat heel goed controleren of de oliekoeler niet stuk is gegaan. Deze wordt gekoeld met koelwater. Als deze inwendig scheurt krijg je precies dit soort verschijnselen. Bij de oudere V70 (van voor 2000) wilde dit nog wel eens gebeuren. De oliekoeler zat daarbij in de radiateur. Bij de nieuwere types (ook de S60) zit er een aparte oliekoeler achter de carterpan.
Succes,
Ed
Oliekoeler is gecheckt : die was in orde.
Luc
Geplaatst: 21.10.2008 - 15:56
door Luc1
zonet bestek gekregen voor de herstelling : 3400 Euro, exclusief BTW
(hierin zitten wel ook 2 nieuwe banden en het onderhoud van 100.000 km).
En als er effectief schade is aan de motor zelf, zal de factuur verder oplopen.
Moest eventjes slikken.
Luc
Geplaatst: 21.10.2008 - 16:35
door 24AB2
Moest eventjes slikken
nondeknetter
en heeft men ook aangegeven wat de oorzaak is ?
Geplaatst: 21.10.2008 - 17:39
door Luc1
nog niet, ik wacht af
Geplaatst: 04.11.2008 - 18:46
door Luc1
Nu bleek het uiteindelijk toch niet de koppakking te zijn, maar de oliekoeler. Raar verhaal : eerst zeggen ze dat de oliekoeler OK is, dan beginnen ze de motor te bekijken, vinden niks, dan kijken ze terug naar de oliekoeler.
Is nu vervangen. Ook de radiator want die was niet meer vrij te krijgen wegens een overdosis "mayonaise".
De garage gaat de facturatie nog eens bekijken. Beseffen wel dat het niet gelopen is zoals het zou moeten zijn.
Geplaatst: 04.11.2008 - 19:54
door 24AB2
Luc : ik hoop dat de rekening nu wat gunstiger voor je uitpakt
Ed : je hebt je roeping gemist
Geplaatst: 20.10.2009 - 15:56
door hopster
Ik heb net nieuwe oliekoeler gekregen in men S60. Koste 450 euro inclusief , bij eeen Volvo specialist. Auto zou minder verbruiken, minder roetten en stiller zijn.
Geplaatst: 20.10.2009 - 17:10
door Ramon&Ramon
hoe hebben ze die oliekoeler gecontroleerd dan?
Een lekke koppaking komt bij die km stand haast niet voor,ik hoop voor je dat ze de goeie diagnose stellen.
Geplaatst: 20.10.2009 - 19:47
door edraket
Luc1 schreef:Nu bleek het uiteindelijk toch niet de koppakking te zijn, maar de oliekoeler. Raar verhaal : eerst zeggen ze dat de oliekoeler OK is, dan beginnen ze de motor te bekijken, vinden niks, dan kijken ze terug naar de oliekoeler.
Is nu vervangen. Ook de radiator want die was niet meer vrij te krijgen wegens een overdosis "mayonaise".
De garage gaat de facturatie nog eens bekijken. Beseffen wel dat het niet gelopen is zoals het zou moeten zijn.
Hebben ze wel de koppakking ook vervangen? Dan wordt het een wel erg vervelende discussie.
Geplaatst: 20.10.2009 - 20:28
door hadico
Mayonaise in je koelsyssteem is prima op te lossen met.........DREFT........ ja dus een halve fles in je koelsysteem afvullen met water half uurtje rijden of draaien en aftappen nogmaals vullen met dreft en weer goed warm laten worden en aftappen, hierna een keer goed spoelen met schoon water en afvullen met koelvloeistof werkt uitmuntend. ::D
Geplaatst: 20.10.2009 - 21:35
door edraket
Je hebt er overigens ook speciale reinigingsmiddelen voor. Overigens blijft er na een paar duizend km's altijd nog wel iets troep uit komen. Maar daarom de radiateur vervangen gaat wel erg ver.
Bedoel je gewoon Dreft afwasmiddel (de groene fles)?
Geplaatst: 20.10.2009 - 21:41
door hadico
Ja werkt als een speer heb je geen (dure)reiniger voor nodig.