Pagina 1 van 3
Slotbouten moervast
Geplaatst: 21.10.2008 - 09:53
door maja158
Nou heb ik verdorie ook wat. Gisteravond zou ik met de achterbuurman aan de slag om een wiellager te vervangen. Vol goede moed aan de gang maar de bouten zaten gruwelijk vast. Na een minuut of 10 hadden we de normale bouten eruit, maar nog niet de slotbout.
De slotbout is van het type mc gard. Affijn, lang verhaal, kort verhaal, de dop die op de bout past, is naar z'n mallemoer. Op de website gelezen dat je een nieuwe kunt bestellen als je het nummer hebt. Je raad het al, ik heb het nummer niet en intussen is de moer ook dusdanig vervormt dat er niets meer op past. Uiteindelijk om 23:30 uur de handdoek in de ring gegooid.
Hebben jullie tips en/of trucs om dit probleem op te lossen?
Geplaatst: 21.10.2008 - 10:09
door Ben
De dealer heeft vaak een collectie overgebleven slotboutdoppen.
Geplaatst: 21.10.2008 - 10:14
door maja158
Ga inderdaad zo naar de dealer toe om eens te informeren, maar wat te doen aan de reeds "gemoerde" bout? Ik las ergens iets over een linksdraaiende dop?
Geplaatst: 21.10.2008 - 12:50
door jjbakker
gat erin boren, tap erin, andere bout erin, en draaien maar

Geplaatst: 21.10.2008 - 12:56
door S80 Executive
Een BOUT die MOERvast zit, lastig. Ik vrees dat jjbakkers's advies het beste werkt.
S80 Executive
Geplaatst: 21.10.2008 - 16:09
door maja158
Gat boren, klinkt goed. Heb daar gisteravond 15 minuten aan besteed en was toen 2 mm verder..... en de boor roodgloeiend.....
Zijn er speciale boren voor?
Geplaatst: 21.10.2008 - 16:48
door Fredhead
Ik ben vanmiddag bezig geweest om mijn winterbanden onder de auto te monteren.
En raad eens wat... draai net bij het laatste wiel mijn adapter van de slotbouten kapot.
Ben gelijk naar de dealer gereden, daar hebben ze alle slotbouten gelijk maar verwijderd en vervangen door de gewone bouten die ik nog had.
Misschien voor jou ook een idee om even langs de dealer te gaan?
Heeft mij niets gekost
Geplaatst: 21.10.2008 - 18:59
door Fat Rat
maja158 schreef:Gat boren, klinkt goed. Heb daar gisteravond 15 minuten aan besteed en was toen 2 mm verder..... en de boor roodgloeiend.....
Zijn er speciale boren voor?
Zowiezo kan het bij dergelijke akties ook geen kwaad om iets van tapvet oid te gebruiken, slijt je boor minder snel en je boort het gat makkelijker.
Geplaatst: 21.10.2008 - 19:14
door jjbakker
koelen, koelen, koelen....
water of olie, whatever je hebt
Geplaatst: 21.10.2008 - 19:26
door maja158
@fredhead Naar de dealer gaan. Prima, maar ik kom anders ook nooit bij de dealer en voel mij eigenlijk bezwaard om nu, met ellende, wel naar de dealer te gaan. Ik weet het wel, je betaald ervoor maar toch.... het voelt niet goed...
@Fat Rat en jjbakker Bedankt voor de tip, ga er morgen mee verder...
Wordt vervolgd.
Geplaatst: 23.10.2008 - 09:17
door euerw
Ramon&Ramon had dacht ik wel goede en snelle oplossing.
Geplaatst: 23.10.2008 - 14:59
door maja158
Gisteren naar de Euromaster geweest. Ze waren niet blij, maar na een uur waren alle vier de slotbouten verwijderd. Hulde!
Vandaag naar de dealer geweest en vier nieuwe verchroomde bouten gehaald.
Slotbouten? Eens, maar nooit meer.......
Geplaatst: 23.10.2008 - 15:36
door Bart Giesen
maja158 schreef:Slotbouten? Eens, maar nooit meer.......
Doffe ellende inderdaad
Geplaatst: 23.10.2008 - 16:01
door Fredhead
Dat is ook mijn mening ja, wil niet nog een keer ellende hebben
Geplaatst: 23.10.2008 - 16:27
door Auk
Gelukkig dat het opgelost is!
Ook ik ga nooit aan slotbouten beginnen, rotzooi. Zoiezo helpt het niet tegen de échte kwaadwillende boeven.. het duurt wat langer om ze los te krijgen.
Geplaatst: 28.10.2008 - 20:55
door Battlecruiser
Ik sluit me bij dit legioen aan!
Ook ik heb vandaag een stel slotbouten kapotgekregen. in de garage pasten zelfs de originele doppen niet meer van de "moederset" (waar alle doppen in zitten!) en dus moeten er volgende week 2 slotboouten kapotgeboord worden.
Die rommel komt er niet meer in! Stel je voor dat je dat onderweg naar je vakantiebestemming meemaakt...
Geplaatst: 29.10.2008 - 09:32
door Barry (Grillmeister)
Ik heb wel eens gezien dat ze er een stuk staal op lasten en toen "gewoon" het hele zooitje er uit konden draaien, bij mijn fiat brak ook de adapter van de slotbout af en toen hebben ze er een beitel in geslagen?! en hem eruit gedraaid.
Geplaatst: 08.02.2009 - 22:14
door MiS60
Ik zit er nu dus ook mee. De Dop die ik bij de auto heb gekregen krijgt bijna geen grip op de slotbouten, En bij de dealer hebben ze twee maand geleden de wielen er met de beurt nog af gehad, met behulp van hun eigen set.
En net van dat ene wiel waar een spijkertje in de band zit wil de slotbout met geen mogelijkheid meer los natuurlijk!!! Ook de dealer krijgt het met zijn set niet los. En die wenst niet zijn setje kapot te draaien op mijn slotbouten.
Morgen nog maar eens heen, en kijken of die andere 3 er wel af willen voor de zekerheid. Normale bouten er in. En dan die ene vaste maar met grof geschut te lijf gaan denk ik... Iemand een goede tip? plaatje er op lassen het makkelijkste??
Geplaatst: 08.02.2009 - 23:00
door Wiebe
Nee geen plaatje erop lassen... Gewoon eerst goed inspuiten met kruipolie en dan met een beitel hem proberen los te slaan. Uitboren kan ook,gewoon de kop eraf boren tot je de velg eraf kan pakken. Dus niet helemaal doorboren tot je in het schroefdraad zit graven.
Zelf komen slotbouten erbij mij ook nooit op! Altijd wel wat met die dingen...
Geplaatst: 08.02.2009 - 23:23
door hadico
Wat wij altijd doen is de bovenkant van de bout oplassen zodat je wat zachter materiaal op de boutkop hebt staan vervolgens draaien we ze los met een linksdraaiende dop met conise draad .
Mogelijk kun je het met de beschadigde dop proberen door deze erop te zetten en hem met de voorhamer een paar stevige klappen te geven als je geluk hebt wil dit ook nog weleens helpen.
Het blijven ondingen dus gewone bouten erin ,nooit meer een probleem ,is wel zo handig als je langs de weg je wiel moet wisselen.