temperatuurmeter 460

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
roberto
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 21.03.2006 - 21:12

hallo leden,
ik heb last van een wisselende temperatuuraanwijzing
hij komt zelfs niet eens op de helft van de meter want dan begint de koelfan al te draaien.
er zijn 3 opties de meter is kapot,de thermostaat,de opnemer
waar moet ik beginnen voordat ik een nieuwe thermostaat koop?
Gebruikersavatar
440rijder
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
Locatie: Heerhugowaard

De koelfan slaat niet aan op de meter dus de meter kan je schrappen. Misschien een logische vraag, maar je koelvloeistof zit goed vol? Zo niet is het niet verwonderlijk dat de boel snel opwarmt.
Gebruikersavatar
roberto
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 21.03.2006 - 21:12

het niveau staat op min,dus je denkt dat die wel op temperatuur komt echter de wijzer geeft een hele kleine uitslag,bij file rijden wil die wel meer aan geven.
Gebruikersavatar
440rijder
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
Locatie: Heerhugowaard

Omdat jij zegt dat de fan al vroeg aanslaat denk ik niet dat het probleem tussen de sensor en de meter zit, maar eerder bij de sensor zelf. Ik weet dan weer niet of de fan aanslaat op het signaal van de sensor af, of juist op een eigen sensor. Hiermee kunnen de meer technisch onderlegden forumleden je wellicht verder mee helpen?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Fan heeft eigen sensor in de radiator en slaat dus pas aan als de radiator niet genoeg rijwind koeling heeft en dus meer koellucht moet hebben. Dit heeft niets met motortemp te maken, nouja, als de motor zeer warm wordt (flink doorgassen) dan gaat de fan bijna altijd aan.

Wijzer heeft eigen sensor.

Motortemp wordt alleen geregeld met thermostaat.

Alle drei de dingen werken apart van elkaarm geen koppeling daartussen dus.

Wat regelmatig voorkomt is :
- thermostaat defect, 15 euro
- slechte contacten achter op wijzer aanzluiting, connector en pinnetjes in de print, kun je nasolderen maar wel je dashboard eruit halen.


1 Als eerste zou ik het koelvloeistof nivo op maximum vullen en goed ontluchten, probleem bij 440's. Let dus de komende dagen op dat je op maximum nivo houdt en let dan op de rakties van de motor.

2 Als je een koude motor start moet het even duren (5 minuten minimaal) voordat er warmere koelvloeistof naar de radiator stroomt (dikek slang van motor naar radiator bovenin). Wordt deze direct warm, dan staat thermostaat open (te vroeg dus) en moet de thermostaat vervangen worden.

3 Ik verdenk de koelfan en zijn thermostaat in zijn geheel niet.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
roberto
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 21.03.2006 - 21:12

bedankt,ga het stap voor stap uitvoeren,resultaat zal ik dan hier plaatsen
460_turbo
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.11.2006 - 21:25

Bekent euvel. Is ook wel eerder over gesproken in eerdere topics. De mijne heeft er ook last van, maar ik moet er nog eens goed naar kijken wat het precies is.
Rijd nu: 740 sedan b204ft 1990
s80 2.9 automaat 1999

Ex Volvo's : 460 turbo 1995
360 2.0 gl 1986
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”