Pagina 1 van 1

temperatuurmeter 460

Geplaatst: 21.10.2008 - 12:16
door roberto
hallo leden,
ik heb last van een wisselende temperatuuraanwijzing
hij komt zelfs niet eens op de helft van de meter want dan begint de koelfan al te draaien.
er zijn 3 opties de meter is kapot,de thermostaat,de opnemer
waar moet ik beginnen voordat ik een nieuwe thermostaat koop?

Geplaatst: 21.10.2008 - 12:42
door 440rijder
De koelfan slaat niet aan op de meter dus de meter kan je schrappen. Misschien een logische vraag, maar je koelvloeistof zit goed vol? Zo niet is het niet verwonderlijk dat de boel snel opwarmt.

Geplaatst: 21.10.2008 - 13:19
door roberto
het niveau staat op min,dus je denkt dat die wel op temperatuur komt echter de wijzer geeft een hele kleine uitslag,bij file rijden wil die wel meer aan geven.

Geplaatst: 21.10.2008 - 13:37
door 440rijder
Omdat jij zegt dat de fan al vroeg aanslaat denk ik niet dat het probleem tussen de sensor en de meter zit, maar eerder bij de sensor zelf. Ik weet dan weer niet of de fan aanslaat op het signaal van de sensor af, of juist op een eigen sensor. Hiermee kunnen de meer technisch onderlegden forumleden je wellicht verder mee helpen?

Geplaatst: 21.10.2008 - 21:10
door wpee
Fan heeft eigen sensor in de radiator en slaat dus pas aan als de radiator niet genoeg rijwind koeling heeft en dus meer koellucht moet hebben. Dit heeft niets met motortemp te maken, nouja, als de motor zeer warm wordt (flink doorgassen) dan gaat de fan bijna altijd aan.

Wijzer heeft eigen sensor.

Motortemp wordt alleen geregeld met thermostaat.

Alle drei de dingen werken apart van elkaarm geen koppeling daartussen dus.

Wat regelmatig voorkomt is :
- thermostaat defect, 15 euro
- slechte contacten achter op wijzer aanzluiting, connector en pinnetjes in de print, kun je nasolderen maar wel je dashboard eruit halen.


1 Als eerste zou ik het koelvloeistof nivo op maximum vullen en goed ontluchten, probleem bij 440's. Let dus de komende dagen op dat je op maximum nivo houdt en let dan op de rakties van de motor.

2 Als je een koude motor start moet het even duren (5 minuten minimaal) voordat er warmere koelvloeistof naar de radiator stroomt (dikek slang van motor naar radiator bovenin). Wordt deze direct warm, dan staat thermostaat open (te vroeg dus) en moet de thermostaat vervangen worden.

3 Ik verdenk de koelfan en zijn thermostaat in zijn geheel niet.

Wim

Geplaatst: 22.10.2008 - 20:01
door roberto
bedankt,ga het stap voor stap uitvoeren,resultaat zal ik dan hier plaatsen

Geplaatst: 22.10.2008 - 20:52
door 460_turbo
Bekent euvel. Is ook wel eerder over gesproken in eerdere topics. De mijne heeft er ook last van, maar ik moet er nog eens goed naar kijken wat het precies is.