Duur van de motor v40 td 1998

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Fedde
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18.10.2005 - 20:13

Hallo Volvo-kenners,

Ik ben van plan om over te stappen van VW naar Volvo en ben tegen een zeer aantrekkelijke Volvo v40 td uit 1998 aangelopen. M'n enige twijfel (na vele berichten gelezen te hebben uit dit forum) is de km stand welke rond de 220.000 km zit. Het is een "oude leasebak" en de boekjes zitten er netjes bij... Nu moet je natuurlijk ook enigszins "geluk" hebben bij de aanschaf van een dergelijke auto, maar wat ik me afvraag is "hoe goed" zijn deze motoren over het algemeen. Kunnen deze net als bij VW gemakkelijk de 4 tot 5 ton halen of moet je rekening houden met nogal wat problemen... (bij de Volvo lpg kon dit gemakkelijk lees ik, maar bij de diesel is dit minder???)

Ik hoor het graag..
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20555
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Tja,
Wat verwacht je van een diesel. De S/V40 TD uit 1998 is een 90 pk versie.
Dus naar verhouding ietwat ondergemotoriseerd.

Het is wel een betrouwbare motor, zeker als ie op tijd z'n beurten krijgt. Ik weet wagens met deze motor die over de 400.000 km hebben gelopen met alleen maar regulier onderhoud.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Pjoeter
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 17.10.2005 - 14:45
Locatie: Pekela's

Hoi, ik heb wel geen ervaring met de diesels van Volvo, maar ik heb menig dieselauto's opgereden.

Een tipo 19d is na 350 ton op de teller overleden / nooit geen onderhoud gehad, alleen apk en de noodzakelijke reparaties om het karretje op de weg te houden.
Deze wagen is weggegaan om dat de versnellingsbak kapot ging en het niet meer loonde om te repareren.

Een citroen BX 19d is mij na dik 4 ton de pijp uitgegaan en dit niet om motorische redenen.
Deze is door de poten heen gezakt....letterlijk.

Ik heb ook een Ducato busje 28jtd gehad en die is in blakende gezondheid weggegaan met ook ruim 3 ton op de teller.

Op mijn werk rijden we ook alleen maar met diesels en daar is bij ons ook nog nooit een overleden aan motorstoringen.

Op zich zegt dat niets over de auto natuurlijk, maar wel iets over de robuustheid van een diesel motor.

I rest my case.
De beste idéen worden uit armoe geboren.
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

De auto gaat heel goed met het verkeer mee, alleen heb je wel
een turbogat bij deze diesels, omdat ze nog van de oudere stempel zijn.
Het zijn half mechanisch geregelde diesels, vandaar.

Verder betrouwbaar, maar onderhoud is wel erg belangrijk.
Bij deze auto moet bij de 240000km de distributiriem worden
vervangen, inclusief spanrollen.
Ook zou ik meteen de kleppen laten stellen, omdat de nokkenas er
dan af moet en je distributieriem toch al los ligt.
Dat is een prijzige reparatie en ook een heel secuur werkje.
Zou ik zeer zeker een specialist laten doen. (spreek uit ervaring!!!)

Kleppen stellen kost bij de dealer alleen al rond de 400 euro!!! :evil:
Maar dan heeft de motor ook meteen het grootste onderhoud gehad
voor de volgende 120000km, die de motor ook zeker zal uithouden.
Zou dit aankaarten bij de aankoop, kan je er misschien wat geld
afkrijgen.
Maar ja, als je een VW TDI gewend bent...........dan is het wel even
slikken met deze auto, dan zou ik een nieuwere met de 95PK diesel.

Verder is het maar net, wat je voor wensen hebt.
Ik ben tevreden met Volvo. Je hebt meer luxe voor minder geld dan bij
VW. Die heb ik voor mijn 2 volvo's ook altijd gereden, heb nog geen
spijt van de overstap :D
It's only kinky the first time
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”