niet stationair meer lopen en stotteren

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
siem-varioriem
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 02.11.2006 - 20:30
Locatie: nuenen N.B.

hallo,

Ik rijdt sinds ruim een half jaar rond in een volvo 244 uit 1979, met het B21 A blok.
Sinds een tijdje loopt hij niet meer stationair, en ook tijdens het rijden stottert hij nogal.
Het is eigenlijk pas te doen als je er tijdens het rijden de choke deels op houdt.
Het probleem doet zich overigens koud en warm voor.
Bijna alle delen van de ontsteking heb ik ondertussen vervangen, dus ik denk dat ik het in de carburateur moet zoeken.
De vloeistof in de carburateur is overigens op pijl.

Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?
nee hij is niet van mijn opa...
jos244245
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09

Misschien dat de carburateur uit elkar schroeven en bijvoorbeeld een nieuwe vlotternaal erin + sproeiernaald vervangen verbetering za; geven.
De auto heeft niet op lpg gelopen?
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Meet dan ook de compressie van alle cilinders eens: als die teveel van elkaar afwijken, loopt-ie ook zo.
Succes!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
hesened
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
Locatie: 3bergen

Ik heb een soort gelijk probleem gehad, maar dan met een B20 blok.
De oorzaak was toen een losgeschoten vacuum slangetje op de carb.
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Gebruikersavatar
siem-varioriem
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 02.11.2006 - 20:30
Locatie: nuenen N.B.

Bedankt voor de reacties,
Ik had vandaag mijn carburateur deels uit elkaar gehaald.
Van binnen was hij vrijwel schoon, een beetje zwarte aanslag, maar geen vettigheid.
De naald zag er goed uit, ik weet niet of dat veel zegt...
Dadelijk naar volvo specialist marans in veldhoven,
die zo vriendelijk is om even mee te kijken.
nee hij is niet van mijn opa...
Gebruikersavatar
dave145
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 17.10.2008 - 15:59

hoi,,

heb je ook je bougie kabels vervangen want die kunnen ook door slaan ,, je kan dat vaak zien als je in het donker onder de kap kijkt,, dan dan zie je een vonken regen rond om je kabels of bobine..ook kan je kijken of je een vacuüm lek heb..

laat ff weten wat het was groetjes dave
Gebruikersavatar
siem-varioriem
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 02.11.2006 - 20:30
Locatie: nuenen N.B.

probleem is deels opgelost...

ik was naar de specialist geweest, die zo'n 20 minuten bezig was geweest met afstellen en dit hielp uiteindelijk ook.
het co percentage hadden we van 4,5 naar 2 terug gebracht, waardoor soepeler en zuiniger lopen.
helaas keerde het probleem toch weer een beetje terug, gelukkig niet zo erg meer.
afgelopen donderdag auto naar mennen in budel gebracht voor de apk keuring.
bleek de co te zijn gestegen tot 7 procent...
met moeite terug kunnen stellen naar het wettelijk maximum van 4.5 procent.
maar de auto rijdt weer goed en ik heb apk.

de carburateur zal dan toch wel voor een deel versleten zijn, maar zolang hij weer goed loopt laat ik het wel weer zo.
nee hij is niet van mijn opa...
Gebruikersavatar
Zeg maar Jan
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46

Ook je membraam al nagekeken op een (heeeel klein) lek.
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
BW
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 31.05.2005 - 23:34
Locatie: Eindhoven

Meestal is zoiets je naald en sproeierbuis zelf die niet meer ok zijn. Maar als je dan toch bezig bent: vervang ook je pakkingen en membraam van de carburateur. Je zou bij Scandcar langs kunnen gaan voor een carburateur-revisiesetje, dat is niet heel ver van Nuenen af. :P Zo'n setje is 15-20 Euro en heb je veel pakkingen enzo erbij, dan is je carburateur als nieuw. :)

Tenminste: ik neem aan dat het je probleem dan oplost. Is je verbruik toevallig ook hoger dan voorheen? Zo ja: dan kan het haast niet anders dat je carburateur aan vervanging toe is. :)

Jammer trouwens dat voor Pierberg-carburateurs dit soort revisiesetjes er niet zijn: ik heb 3 740's (en had een 240 uit '88, modeljaar '86) die niet 100% meer zijn in hun carburateur. :(
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Heb je gekeken of-ie misschien valse lucht trekt? Op het spruitstuk, op de carburateurpakking, maar ook op de rembekrachtiger.
Hebben wij van de week meegemaakt met de 144 van één van mijn zoons.
Koud is alles prima, en warm begon hij slechter te lopen.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
siem-varioriem
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 02.11.2006 - 20:30
Locatie: nuenen N.B.

Ik heb alles nagekeken, maar ik kon niet echt iets vinden, maar dan zal het best de naald kunnen zijn. de auto loopt nu echter weer perfect, en is geen een keer meer afgeslagen.
rijdt nu ook weer een stuk zuiniger, nu je de choke niet steeds open hoeft te houden :o
auto staat echter te koop, ik ga voor stage 20 weken naar het buitenland, en de auto houden is een beetje zinloos, en ik kan het geld dan ook wel gebruiken.
dus check marktplaats!! :wink:

bedankt voor de reacties!
nee hij is niet van mijn opa...
Lourens
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 22.11.2008 - 00:19

Beste allemaal,

Er staan heel wat oplossingen voor dit probleem. Ik heb sinds kort een 264 met een 244 blok (ik weet niet welk typeblok) en heeft het zelfde probleem. Alleen reageert de carbarateur niet meer op de stelschroef waarmee je het mengsel stelt. Weet iemand een oplossing? Of gewoon een geheel nieuwe carbarateur?
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”