Hallo iedereen,
Ik ben nog een weekje verwijderd van mijn nieuwe C30 T5 ophalen bij de dealer en ben me nu een beetje aan het inlezen en verdiepen in hoe je nieuwe motor in te rijden..
Graag zou ik meningen van meerdere mensen hier krijgen over hun ervaringen enzo!!
Voor zover ik weet (en heb gelezen hier en daar) hoeven nieuwe motoren niet meer echt ingereden te worden...
Alvast bedankt voor reacties!!!!
nieuwe motor inrijden
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33122
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Welkom op het forum!
Ik ben benieuwd naar de foto's! Wat voor een T5 is het?
Over het inrijden, eerste 2000km gewoon rustig aan doen en onder de 2000toeren blijven.
Ik ben benieuwd naar de foto's! Wat voor een T5 is het?
Over het inrijden, eerste 2000km gewoon rustig aan doen en onder de 2000toeren blijven.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22.10.2008 - 17:52
- Locatie: Milaan
hey paul
heb hem in de UK gekocht. Het is te vergelijken met de C30 T5 Momentum als Nederlandse versie. Hij is precies zoals op deze foto (http://cache.jalopnik.com/assets/resour ... _c30_r.jpg) ..
Scheelde me €12.000,- als ik hem hier kocht
!! En hij is gewoon Left hand drive ook.
Ik moet hem alleen over 6 maanden invoeren naar Italie. Ik moet hem 6 maanden hebben en 6000 km ermee geregen hebben zodat ik hem belastingvrij kan invoeren in Italie. Als er nog mensen zijn die daar ook ervaring mee hebben, laat graag weten want schijnt nogal een gedoe te kunnen zijn in Italie (waarom sta ik daar niet van te kijken?!)...
Zo gauw ik fotos van hem echt heb zal ik ze posten
...
heb hem in de UK gekocht. Het is te vergelijken met de C30 T5 Momentum als Nederlandse versie. Hij is precies zoals op deze foto (http://cache.jalopnik.com/assets/resour ... _c30_r.jpg) ..
Scheelde me €12.000,- als ik hem hier kocht

Ik moet hem alleen over 6 maanden invoeren naar Italie. Ik moet hem 6 maanden hebben en 6000 km ermee geregen hebben zodat ik hem belastingvrij kan invoeren in Italie. Als er nog mensen zijn die daar ook ervaring mee hebben, laat graag weten want schijnt nogal een gedoe te kunnen zijn in Italie (waarom sta ik daar niet van te kijken?!)...
Zo gauw ik fotos van hem echt heb zal ik ze posten

-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22.10.2008 - 17:52
- Locatie: Milaan
R- design uiteraard
!!!

- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Gewoon normaal mee gaan rijden. Eerste 500 km beetje rustig optrekken, ongeveer 3500 toeren als gangbare max aanhouden en niet te lang in hetzelfde toerengebied rijden. als ie echt warm is mag je best wel eens het pedaal iets verder weg drukken hoor.
Na ~500 km kun je wel langzaam opbouwen alvorens helemaal voluit te gaan.
Belangrijker is om de eerste 100-300 km de motor een paar heatcycles te laten maken en dan bedoel ik motor vanaf helemaal koud op laten warmen tot helemaal bedrijfstemp en dan een paar keer. Dit hoofdzakelijk om de pakkingen en keerringen te settlen. Daarna gaat het allemaal wel goed. Je kunt aan het gaspedaal toch weinig regelen. Het electronisch gaspedaal heeft toch de neiging de motor gelijk op volledige turbodruk te laten draaien. In dat opzicht kun je "plankgas" situaties toch niet helemaal voorkomen. Om de compressie op peil te krijgen heeft de motor ook volledige compressie nodig en dat kan alleen plankgas. De tolleranties van de huidige motoren zijn dusdanig dat inrijden nioet meer echt nodig is en het "inloopproces" duurt toch minimaal een KM of 10.000.
Het inrijden is eerder voor je eigen gemoedsrust.
Na ~500 km kun je wel langzaam opbouwen alvorens helemaal voluit te gaan.
Belangrijker is om de eerste 100-300 km de motor een paar heatcycles te laten maken en dan bedoel ik motor vanaf helemaal koud op laten warmen tot helemaal bedrijfstemp en dan een paar keer. Dit hoofdzakelijk om de pakkingen en keerringen te settlen. Daarna gaat het allemaal wel goed. Je kunt aan het gaspedaal toch weinig regelen. Het electronisch gaspedaal heeft toch de neiging de motor gelijk op volledige turbodruk te laten draaien. In dat opzicht kun je "plankgas" situaties toch niet helemaal voorkomen. Om de compressie op peil te krijgen heeft de motor ook volledige compressie nodig en dat kan alleen plankgas. De tolleranties van de huidige motoren zijn dusdanig dat inrijden nioet meer echt nodig is en het "inloopproces" duurt toch minimaal een KM of 10.000.
Het inrijden is eerder voor je eigen gemoedsrust.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 16.07.2008 - 17:39
- Locatie: Alblasserwaard
Johann heeft eigenlijk al het meeste advies gegeven ik wil er nog dit
aan toevoegen de motor wisselend te belasten dat wil zeggen verschillende toerentallen te draaien
groeten Riens
aan toevoegen de motor wisselend te belasten dat wil zeggen verschillende toerentallen te draaien
groeten Riens
C 30 MY 08 -1.8 Sport wit
C 30 MY 12 -R-edition zwart
C 30 MY 12 -R-edition zwart
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22.10.2008 - 17:52
- Locatie: Milaan
haha dat zal ik net niet halen biccieBIC schreef:Zorg je dan wel dat je die eerste 2000km gehad hebt als je hier langs komt Joel?Paul schreef: Over het inrijden, eerste 2000km gewoon rustig aan doen en onder de 2000toeren blijven.
Ive
maar komt wel goed... anders moeten we hem maar eens loslaten in milaan

-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22.10.2008 - 17:52
- Locatie: Milaan
bedankt johann en riens!!
- Trucker
- 6th Gear member
- Berichten: 4572
- Lid geworden op: 11.02.2007 - 23:15
- Contacteer:
En wat is de Kleur van de auto , en welke maat en type velgen krijg je er onder?? \:D/joelsmeets schreef:R- design uiteraard!!!
Gr Trucker
Volvo V40 D2 R-Design
Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
Volvo V40 D2 R-Design
Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 11.08.2008 - 22:19
Alsjeblieft Paul,....
2000 toeren, das haast niet te doen. Als de motor stationair draait maakt hij al meer dan 2000 toeren. Mijn dealer gaf als advies, tot 1500 km bij het optrekken niet meer dan 3000 toeren maken. Na 1500 KM gewoon vol gas gaan blaffen. Kom op het is maar een auto, na 2 jaar gewoon weer een andere (nieuwe).
2000 toeren, das haast niet te doen. Als de motor stationair draait maakt hij al meer dan 2000 toeren. Mijn dealer gaf als advies, tot 1500 km bij het optrekken niet meer dan 3000 toeren maken. Na 1500 KM gewoon vol gas gaan blaffen. Kom op het is maar een auto, na 2 jaar gewoon weer een andere (nieuwe).
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12895
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Een echte liefhebber aan het woord... :roll:Lars85 schreef:Kom op het is maar een auto, na 2 jaar gewoon weer een andere (nieuwe).
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27328
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
stationair al meer dan 2000 toeren?
Vind ik wel lichtelijk veel...
Vind ik wel lichtelijk veel...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22.10.2008 - 17:52
- Locatie: Milaan
als dat waar is van 2000 toeren dan ga ik mn oordoppen indoen voor rijden
!
hijs zwart, en velgen zijn de Serapis 17''

hijs zwart, en velgen zijn de Serapis 17''
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33122
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Antwoord staat er onder van Johann 

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02.04.2008 - 16:10
Tot 1.000 Km zoveel mogelijk lange ritten maken en hierbij zoveel mogelijk van toerental wisselen. Dit kan b.v. door op de snelweg om de minuut van versnelling te wisselen en dan ook nog eens tussendoor van toerental. De andere chauffeurs worden er wel gek van.
Resultaat : een zeer laag verbruik en een soepele motor.
Resultaat : een zeer laag verbruik en een soepele motor.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 06.02.2008 - 14:25
over het inrijden van de T5 van joel,
Heb zelf ook een T5 en wat een geweldige goede keus,maar wat ik nog wil zeggen is dat ik een olie temp.meter mis in de T5,als je motor op temperatuur is volgens je koel water temp.meter wil het nog niet zeggen dat je olie op temp.is,deze lopen niet gelijk en evenredig op.
Ik zou er ook voor zorgen dat je na een"stevige"rit de motor een minuut stationair laat draaien om je turbo te sparen,het is anders nl zo dat het schoepenwiel van de turbo nog even blijft draaien als de olie druk al weg is,en ik maak vaak mee dat turbo's vastgelopen zijn,in de praktijk,maar dit komt ook door dat de motor (lees olie)nog niet op temperatuur is
veel rijplezier!!!
groet henk
Heb zelf ook een T5 en wat een geweldige goede keus,maar wat ik nog wil zeggen is dat ik een olie temp.meter mis in de T5,als je motor op temperatuur is volgens je koel water temp.meter wil het nog niet zeggen dat je olie op temp.is,deze lopen niet gelijk en evenredig op.
Ik zou er ook voor zorgen dat je na een"stevige"rit de motor een minuut stationair laat draaien om je turbo te sparen,het is anders nl zo dat het schoepenwiel van de turbo nog even blijft draaien als de olie druk al weg is,en ik maak vaak mee dat turbo's vastgelopen zijn,in de praktijk,maar dit komt ook door dat de motor (lees olie)nog niet op temperatuur is
veel rijplezier!!!
groet henk
C30 2.5 T5 Summum cosmic white/javapearl bodykit /atreus 18";velgen/verlaagd/michelins
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22.10.2008 - 17:52
- Locatie: Milaan
helemaal top Henk!! hartstikke bedankt!!