Pagina 1 van 2
nieuwe motor inrijden
Geplaatst: 22.10.2008 - 18:41
door joelsmeets
Hallo iedereen,
Ik ben nog een weekje verwijderd van mijn nieuwe C30 T5 ophalen bij de dealer en ben me nu een beetje aan het inlezen en verdiepen in hoe je nieuwe motor in te rijden..
Graag zou ik meningen van meerdere mensen hier krijgen over hun ervaringen enzo!!
Voor zover ik weet (en heb gelezen hier en daar) hoeven nieuwe motoren niet meer echt ingereden te worden...
Alvast bedankt voor reacties!!!!
Geplaatst: 22.10.2008 - 18:45
door Paul
Welkom op het forum!
Ik ben benieuwd naar de foto's! Wat voor een T5 is het?
Over het inrijden, eerste 2000km gewoon rustig aan doen en onder de 2000toeren blijven.
Geplaatst: 22.10.2008 - 19:47
door joelsmeets
hey paul
heb hem in de UK gekocht. Het is te vergelijken met de C30 T5 Momentum als Nederlandse versie. Hij is precies zoals op deze foto (
http://cache.jalopnik.com/assets/resour ... _c30_r.jpg) ..
Scheelde me €12.000,- als ik hem hier kocht

!! En hij is gewoon Left hand drive ook.
Ik moet hem alleen over 6 maanden invoeren naar Italie. Ik moet hem 6 maanden hebben en 6000 km ermee geregen hebben zodat ik hem belastingvrij kan invoeren in Italie. Als er nog mensen zijn die daar ook ervaring mee hebben, laat graag weten want schijnt nogal een gedoe te kunnen zijn in Italie (waarom sta ik daar niet van te kijken?!)...
Zo gauw ik fotos van hem echt heb zal ik ze posten

...
Geplaatst: 22.10.2008 - 19:48
door joelsmeets
R- design uiteraard

!!!
Geplaatst: 22.10.2008 - 19:58
door BIC
Paul schreef:
Over het inrijden, eerste 2000km gewoon rustig aan doen en onder de 2000toeren blijven.
Zorg je dan wel dat je die eerste 2000km gehad hebt als je hier langs komt Joel?
Ive
Geplaatst: 22.10.2008 - 20:00
door Johann
Gewoon normaal mee gaan rijden. Eerste 500 km beetje rustig optrekken, ongeveer 3500 toeren als gangbare max aanhouden en niet te lang in hetzelfde toerengebied rijden. als ie echt warm is mag je best wel eens het pedaal iets verder weg drukken hoor.
Na ~500 km kun je wel langzaam opbouwen alvorens helemaal voluit te gaan.
Belangrijker is om de eerste 100-300 km de motor een paar heatcycles te laten maken en dan bedoel ik motor vanaf helemaal koud op laten warmen tot helemaal bedrijfstemp en dan een paar keer. Dit hoofdzakelijk om de pakkingen en keerringen te settlen. Daarna gaat het allemaal wel goed. Je kunt aan het gaspedaal toch weinig regelen. Het electronisch gaspedaal heeft toch de neiging de motor gelijk op volledige turbodruk te laten draaien. In dat opzicht kun je "plankgas" situaties toch niet helemaal voorkomen. Om de compressie op peil te krijgen heeft de motor ook volledige compressie nodig en dat kan alleen plankgas. De tolleranties van de huidige motoren zijn dusdanig dat inrijden nioet meer echt nodig is en het "inloopproces" duurt toch minimaal een KM of 10.000.
Het inrijden is eerder voor je eigen gemoedsrust.
Re: nieuwe motor inrijden
Geplaatst: 22.10.2008 - 20:22
door riens
Johann heeft eigenlijk al het meeste advies gegeven ik wil er nog dit
aan toevoegen de motor wisselend te belasten dat wil zeggen verschillende toerentallen te draaien
groeten Riens
Geplaatst: 23.10.2008 - 12:49
door joelsmeets
BIC schreef:Paul schreef:
Over het inrijden, eerste 2000km gewoon rustig aan doen en onder de 2000toeren blijven.
Zorg je dan wel dat je die eerste 2000km gehad hebt als je hier langs komt Joel?
Ive
haha dat zal ik net niet halen biccie
maar komt wel goed... anders moeten we hem maar eens loslaten in milaan

!!
Geplaatst: 23.10.2008 - 12:51
door joelsmeets
bedankt johann en riens!!
Geplaatst: 23.10.2008 - 16:41
door Trucker
joelsmeets schreef:R- design uiteraard

!!!
En wat is de Kleur van de auto , en welke maat en type velgen krijg je er onder?? \:D/
Geplaatst: 23.10.2008 - 16:50
door Lars85
Alsjeblieft Paul,....
2000 toeren, das haast niet te doen. Als de motor stationair draait maakt hij al meer dan 2000 toeren. Mijn dealer gaf als advies, tot 1500 km bij het optrekken niet meer dan 3000 toeren maken. Na 1500 KM gewoon vol gas gaan blaffen. Kom op het is maar een auto, na 2 jaar gewoon weer een andere (nieuwe).
Geplaatst: 23.10.2008 - 17:02
door Bart
Lars85 schreef:Kom op het is maar een auto, na 2 jaar gewoon weer een andere (nieuwe).
Een echte liefhebber aan het woord... :roll:
Geplaatst: 23.10.2008 - 17:27
door Fredhead
stationair al meer dan 2000 toeren?
Vind ik wel lichtelijk veel...
Geplaatst: 23.10.2008 - 18:21
door Hjalmar
Klinkt inderdaad erg veel. 1200-1500 toeren misschien?
Geplaatst: 23.10.2008 - 18:53
door joelsmeets
als dat waar is van 2000 toeren dan ga ik mn oordoppen indoen voor rijden

!
hijs zwart, en velgen zijn de Serapis 17''
Geplaatst: 23.10.2008 - 20:14
door Paul
Antwoord staat er onder van Johann

Geplaatst: 26.10.2008 - 09:39
door raman
Tot 1.000 Km zoveel mogelijk lange ritten maken en hierbij zoveel mogelijk van toerental wisselen. Dit kan b.v. door op de snelweg om de minuut van versnelling te wisselen en dan ook nog eens tussendoor van toerental. De andere chauffeurs worden er wel gek van.
Resultaat : een zeer laag verbruik en een soepele motor.
Geplaatst: 27.10.2008 - 08:40
door DaRunna
De eerste 1000 km beetje rustig aan doen en daarna doortrekken af en toe!
Geplaatst: 30.10.2008 - 11:23
door hulliehulleman
over het inrijden van de T5 van joel,
Heb zelf ook een T5 en wat een geweldige goede keus,maar wat ik nog wil zeggen is dat ik een olie temp.meter mis in de T5,als je motor op temperatuur is volgens je koel water temp.meter wil het nog niet zeggen dat je olie op temp.is,deze lopen niet gelijk en evenredig op.
Ik zou er ook voor zorgen dat je na een"stevige"rit de motor een minuut stationair laat draaien om je turbo te sparen,het is anders nl zo dat het schoepenwiel van de turbo nog even blijft draaien als de olie druk al weg is,en ik maak vaak mee dat turbo's vastgelopen zijn,in de praktijk,maar dit komt ook door dat de motor (lees olie)nog niet op temperatuur is
veel rijplezier!!!
groet henk
Geplaatst: 30.10.2008 - 11:58
door joelsmeets
helemaal top Henk!! hartstikke bedankt!!