Pagina 1 van 4

Nieuwe baan, leasewagen nemen of S60 T5 houden?(lange post)

Geplaatst: 23.10.2008 - 12:21
door Dutchman
Als direct gevolg van de krediet crisis ga ik vanaf december bij mijn huidige werkgever weg en bij mijn nieuwe werkgever aan de slag. Hierdoor heb ik weer recht op een lease wagen vanwege de diverse opdrachtgevers die ik zal gaan bezoeken.

Echter ik rijd sinds vorig jaar augustus naar alle tevredenheid in mijn S60 T5. Nu heeft mijn nieuwe werkgever begrip hiervoor en biedt als eventueel alternatief aan dat ik de lease bedrag (bruto) bij mijn salaris mag optellen + brandstof vergoeding voor de gemaakte kilometers. En hiermee in staat blijf om mijn prive wagen te blijven bekostigen.

Om een besluit te kunnen nemen heb ik alle voor en nadelen van de aangeboden opties onder elkaar gezet:

De voordelen voor het behouden van mijn huidige S60 zijn als volgt:

1. De wagen rijdt nog als een zonnetje en verkeerd nog in goede staat.
2. Een gedegen motor + betrouwbaarheid.
3. Mooie vormen / lijnen , en uitstraling.
4. Relatief weinig KM (inmiddels 100.200 +)

De nadelen voor het behouden van mijn huidige S60 zijn als volgt:

1. Is al 7+ jaren oud (van 2001)
2. Eigen onderhoud + verzekering + afschrijving (moet van lease bedrag worden betaald en hopen dat het dekkend is/blijft)
3. De wagen verminderd ieder jaar in restwaarde, en mogelijk met de nieuwe S60 model in 2010 nog veel meer.
4. Ik had de wagen aangeschaft op basis ieder jaar zo’n 14.000-18.000 KM te rijden. Echter bij me nieuwe werkgever kom ik gemiddeld op 40.000 KM uit per jaar dus veel meer KM’s en dus slijtage.
5. Vanwege lease wagen verleden heb ik relatief weinig schade vrije jaren (ieder krasje moet namelijk gemeld worden). Hierdoor heb ik prive een enorm hoge (all-risk) premie.

Hier tegenover staan de volgende voordelen/nadelen.

Voordelen van verkopen T5 en nemen van leasewagen:

1. Restwaarde van T5 na verkoop terug op mijn eigen spaar rekening (auto is bijna afbetaald)
2. Om de 2 jaar een nieuw model wagen (moet van VAG groep + diesel zijn). Om toch een enigszins gelijkwaardige model te krijgen (niet echt mogelijk met mijn budget) denk ik aan de PASSAT CC. Deze heeft een redelijke motor (170 PK) en ziet er zeer goed uit.
3. Geen rompslomp meer met verzekering , afschrijving of onderhoud kosten.

Nadelen van verkopen T5 en nemen van leasewagen:

1. Verkoop van mijn T5.
2. Enorme bijtelling zowel fiscaal + eigen bijdrage (is echter wel iets minder dan wat ik nu kwijt ben maandelijks aan verzekering + afschrijving + onderhoud + wegenbelasting).

Als ik het puur objectief bekijk is het nemen van een lease wagen + verkoop van mijn T5 de meest logische keuze.

Echter gevoelsmatig zou ik het enorm jammer vinden. Tenslotte heb ik mijn T5 nog maar iets meer dan een jaar. En de wagen bezorgt me nog iedere dag een glimlach op het gezicht vanwege het fantastische motor geluid bij het optrekken of tussen sprintjes.

Ik geef toe dat dit feitelijk een luxe probleem is maar wat zouden jullie in mijn geval doen? Gewoon verkopen + lease wagen nemen?

Of toch in de luxe T5 blijven rijden met het risico dat de rest waarde ieder jaar verminderd terwijl de onderhoudskosten door meer gereden kilometers blijven stijgen?

Geplaatst: 23.10.2008 - 12:47
door BIC
Uit je bovenstaande verhaal maak ik op dat je in beide gevallen niet in financiele problemen zou komen... Dus ik zou zeggen, waarom zou je dat geld niet in iets leuks steken, waar je dagelijks van geniet? M.a.w. lekker houden die T5! Ikzelf beschouw mijn auto naast vervoermiddel ook als hobby, en van mij mag dat wat geld kosten. Ik heb nou eenmaal een hoop plezier van mijn wagen.

succes met het beslissen!

Geplaatst: 23.10.2008 - 12:53
door EvolvE
Mijn mening: S60 blijven rijden. en een leasewagen nemen en daar een
ritregistratie bijhouden (zodat je geen bijtelling hoeft te betalen) en geen
500km. per jaar privé rijden.

Met 40000km. per jaar zou het denk ik wel interessant zijn om v.b. een Jetta TDI
als auto van de baas te nemen, en dan prive met de S60 blijven rijden.

Zo heb je beide voordelen, je moet je dan alleen erop voorbereiden dat je
met een VAG-product gaat rijden.

Geplaatst: 23.10.2008 - 12:57
door Ben
Ik zou ook kiezen om de S60 als privéauto te houden.
Een fijne nieuwe auto naar je zin als leaseauto uitzoeken en alleen voor de zaak te gebruiken en dus geen 25% bijtelling. (Zelfde situatie als Arnoud.)
Dan heb je het beste van beiden met als voordeel dat je privé S60 veel minder kilomters gaat rijden en dus nóg langer mee gaat :D

Geplaatst: 23.10.2008 - 13:15
door Koidream
Er zijn er wel meer die geen lease wagen hebben en met een privé wagen +50.000 km per jaar moeten maken voor hun werk. Wat zou jou dan tegenhouden om en een lease wagen van je baas te nemen en van je T5 privé gewoon verder te genieten...
Waar mensen tegenwoordig al geen problemen over maken ::wink:

Geplaatst: 23.10.2008 - 13:20
door Mathijs T-4
prive de T5 houden, een VAG voor zakelijk.
prima te doen toch?

scheelt je veel in bijtelling, dan kan de S60 niet veel kosten toch...

Geplaatst: 23.10.2008 - 13:29
door Johan
En waarom geen nieuwe S60 leasen?

Geplaatst: 23.10.2008 - 14:08
door Mathijs T-4
Volvopa schreef:En waarom geen nieuwe S60 leasen?
omdat : (moet van VAG groep + diesel zijn).

Geplaatst: 23.10.2008 - 14:34
door Summum
Paasat CC heb ik in gereden, absoluut niet een auto om je voor te schamen!

Ook ik zou denk ik de S60 privé erbij houden.

Geplaatst: 23.10.2008 - 14:40
door Ben
Als het dan toch een auto uit de VAG groep moet zijn zou ik liever in een Audi (A6) rijden dan in een Volkswagen.

Geplaatst: 23.10.2008 - 14:48
door marsm104
Wat Ben zegt: De Volvo privé houden, en een lease auto voor zakelijk gebruik.

Geplaatst: 23.10.2008 - 15:45
door Johan
Mathijs T-4 schreef:
Volvopa schreef:En waarom geen nieuwe S60 leasen?
omdat : (moet van VAG groep + diesel zijn).
Vreemde gang van zaken. Je mag wel met je eigen auto blijven rijden en het geld van het leasebedrag cashen maar als er dan ge-leased gaat worden moet het een VAG (kuch kuch) product worden.

Gewoon die baan niet nemen zou ik zeggen. Tsjakka!
Geef even het adres en tel. nr. van de directie dan zal ik ff een belletje doen!

Geplaatst: 23.10.2008 - 16:18
door Mathijs T-4
:-)

hahaha

Geplaatst: 23.10.2008 - 16:29
door Armin
Ik heb een auto van de zaak en rij geen meter met die auto prive.

Alle prive kilometer die we rijden doen we met de Volvo. Voordeel is dat de Volvo qua kosten niet zo zwaar belast wordt met woon-/werkkilometers (onderhoud, afschrijving, brandstof) en ik prive ook een auto nodig heb zodat mijn meisje ook zich kan verplaatsen met een goede auto.

Geplaatst: 23.10.2008 - 19:20
door BarnOwl
Volvopa schreef:
Mathijs T-4 schreef:
Volvopa schreef:En waarom geen nieuwe S60 leasen?
omdat : (moet van VAG groep + diesel zijn).
Vreemde gang van zaken. Je mag wel met je eigen auto blijven rijden en het geld van het leasebedrag cashen maar als er dan ge-leased gaat worden moet het een VAG (kuch kuch) product worden.

Gewoon die baan niet nemen zou ik zeggen. Tsjakka!
Geef even het adres en tel. nr. van de directie dan zal ik ff een belletje doen!
Inderdaad, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de reden achter deze voor mij nu onbegrijpelijke bedrijfs policy........ :?:

Geplaatst: 23.10.2008 - 19:39
door Waytogo
Om Volvo omruilen tegen een VW dat wordt huilen.
Gewoon Audi S3 voor de zaak en de S60 prive, prima toch.
O ja jammer S3 is geen diesel, ach messchien komt er nog een uitvoering met de V10 diesel.

Geplaatst: 23.10.2008 - 21:29
door arnoud
Zoals Ben al zei sta ik min of meer voor hetzelfde probleem:

Ik ben een kleine maand geleden begonnen bij een nieuwe werkgever en ook daar mag ik binnenkort een nieuwe lease auto bestellen.

Gelukkig heb ik wel meer keus wat voor merk auto ik ga aanschaffen, en zit niet vast aan een bepaald merk.

Ik zit met het volgende: de S60 is nu helemaal naar mijn zin, rijdt heerlijk en ik vind het iedere dag nog steeds een mooie auto om naar te kijken.

Maar... Het is gewoon een erg dure auto om in te rijden. Ik heb de afgelopen twee jaar dat ik 'm heb er nu zo'n 70.000 km in gereden, en dat waren toch wel dure kilometers, ondanks dat ik zelfs privé en zakelijke kilometers de benzine betaalde met de tankpas van de zaak. Ook mijn knutselwoede is een hele dure hobby :-)

In die 70dkm heeft hij 4 beurten gehad, en gemiddeld was dat toch wel tegen de 1000 euro per keer (tel de nieuwe ETM enzo er maar bij, dat hakt er in). Als ik even heel snel reken, en dan geen afschrijving doe en geen banden en dat soort dingen pak, maar alleen verzekering + wegenbelasting + onderhoud + afbetaling kom ik op €468 per maand. En dan was de benzine wel gratis, maar verder is het gewoon een smak geld.

De auto heeft ondertussen bijna 210.000km gereden, en er zitten waarschijnlijk in de toekomst nog wel meer dure onderdelen aan te komen die vervangen moeten gaan worden. Ik ga voorlopig heel veel minder privé kilometers rijden (gewoon geen tijd voor...) dus de onderhoudskosten zullen wel iets zakken, maar het blijft gewoon een flinke kostenpost.

Nu kan ik een nieuwe Volvo uitzoeken (zal waarschijnlijk een V50 worden) en die helemaal naar mijn smaak vol met goodies steken. Okee, moet misschien wel iets bijleggen omdat die Dynaudio wel een beetje op het lease budget drukt (ehm, er overheen tilt :) ) maar ja, je moet er toch bijna in gaan wonen...

En als ik dan een Volvo naar mijn smaak heb (voor zover het budget rekt natuurlijk, mag er niet meer dan 15% overheen) gaat, weliswaar met pijn in mijn hart, toch de S60 in de verkoop.

Ik weet dat ik er waarschijnlijk lang niet voor terug krijg wat ik er het afgelopen twee jaar ingestoken heb, maar ja, shit happens...

Maar als ik bijvoorbeeld een Golf ofzo had gekregen van de zaak was de keus toch heel veel moeilijker geworden... Ik rij nu een maandje in een Audi A4 avant, en dat is niet de grootste straf, maar zeker niet mijn droomauto (en van die gruwelijk oncomfortabele stoelen...) en ook daarvoor zou de keus erg lastig worden. Maar de S60 heeft de afgelopen maand net 300km gelopen, en daar zat zelfs een retourtje VKB bij... Da's eigenlijk ook zonde, zo'n auto hoort te rijden, en niet voor de deur stil te staan...

Dilemma's...

Sterkte met de beslissing...

Geplaatst: 23.10.2008 - 21:33
door arnoud
Oh, voor mij speelt wel een beetje: ik ben bijna uit geknutseld met deze auto; tijd voor een andere?

Maar ja, ik was ECHT van plan om deze auto 5 jaar te blijven rijden. En aan de V50, omdat die van de leasemaatschappij is, kan en mag ik niets/niet veel aan doen; dus echt knutselen wordt dat ook al niet.

Als alternatief heb ik al zitten denken om op zoek te gaan naar een Daf/Volvo 66 Marathon Coupe en die als knutsel auto te gaan gebruiken, nu alleen nog ergens een ruimte vinden waar die gestald kan worden, maar dat is een ander verhaal...

Geplaatst: 23.10.2008 - 21:36
door sbv
De S60 lekker prive houden en met het lease geval enkel zakelijk rijden. Ik heb het destijds zo gedaan met mijn 850. Seat Altea puur zakelijk met km administratie en de Volvo voor de prive km en voor de lol

Geplaatst: 23.10.2008 - 23:59
door VolvoKramer
Voor ons hetzelfde: Passat rijd ik alleen zakelijk.
Daarnaast heeft mijn vrouw ook een auto nodig en dat is de V70 waar we ook prive in rijden. Op die manier is het wel aantrekkelijk.

Heel simpel: De Passat kost circa 40.000 euro. Daarvan zou ik normaal gesproken 25% moeten bijtellen en daarvan 50% belasting betalen: Dus laten we zeggen Eur 5000,- per jaar.

Door mijn zakelijke auto niet prive te rijden spaar ik dus die Eur 5000,- per jaar uit. Van dat geld kan ik makkelijk die V70 rijden. En of je nou een Nissan Micra rijdt of een Volvo V70 qua maandelijkse kosten maakt het in absolute zin niet zo heel veel uit.

Maar goed, dit verhaal gaat alleen heel goed op als je partner ook een auto nodig heeft voor haar werk zoals in mijn geval.....

Succes met de keuze, ik zou het ook niet weten. By the way: waar mag je als lease-auto uit kiezen? Wat zijn de mogelijkheden?