Nieuwe baan, leasewagen nemen of S60 T5 houden?(lange post)
Geplaatst: 23.10.2008 - 12:21
Als direct gevolg van de krediet crisis ga ik vanaf december bij mijn huidige werkgever weg en bij mijn nieuwe werkgever aan de slag. Hierdoor heb ik weer recht op een lease wagen vanwege de diverse opdrachtgevers die ik zal gaan bezoeken.
Echter ik rijd sinds vorig jaar augustus naar alle tevredenheid in mijn S60 T5. Nu heeft mijn nieuwe werkgever begrip hiervoor en biedt als eventueel alternatief aan dat ik de lease bedrag (bruto) bij mijn salaris mag optellen + brandstof vergoeding voor de gemaakte kilometers. En hiermee in staat blijf om mijn prive wagen te blijven bekostigen.
Om een besluit te kunnen nemen heb ik alle voor en nadelen van de aangeboden opties onder elkaar gezet:
De voordelen voor het behouden van mijn huidige S60 zijn als volgt:
1. De wagen rijdt nog als een zonnetje en verkeerd nog in goede staat.
2. Een gedegen motor + betrouwbaarheid.
3. Mooie vormen / lijnen , en uitstraling.
4. Relatief weinig KM (inmiddels 100.200 +)
De nadelen voor het behouden van mijn huidige S60 zijn als volgt:
1. Is al 7+ jaren oud (van 2001)
2. Eigen onderhoud + verzekering + afschrijving (moet van lease bedrag worden betaald en hopen dat het dekkend is/blijft)
3. De wagen verminderd ieder jaar in restwaarde, en mogelijk met de nieuwe S60 model in 2010 nog veel meer.
4. Ik had de wagen aangeschaft op basis ieder jaar zo’n 14.000-18.000 KM te rijden. Echter bij me nieuwe werkgever kom ik gemiddeld op 40.000 KM uit per jaar dus veel meer KM’s en dus slijtage.
5. Vanwege lease wagen verleden heb ik relatief weinig schade vrije jaren (ieder krasje moet namelijk gemeld worden). Hierdoor heb ik prive een enorm hoge (all-risk) premie.
Hier tegenover staan de volgende voordelen/nadelen.
Voordelen van verkopen T5 en nemen van leasewagen:
1. Restwaarde van T5 na verkoop terug op mijn eigen spaar rekening (auto is bijna afbetaald)
2. Om de 2 jaar een nieuw model wagen (moet van VAG groep + diesel zijn). Om toch een enigszins gelijkwaardige model te krijgen (niet echt mogelijk met mijn budget) denk ik aan de PASSAT CC. Deze heeft een redelijke motor (170 PK) en ziet er zeer goed uit.
3. Geen rompslomp meer met verzekering , afschrijving of onderhoud kosten.
Nadelen van verkopen T5 en nemen van leasewagen:
1. Verkoop van mijn T5.
2. Enorme bijtelling zowel fiscaal + eigen bijdrage (is echter wel iets minder dan wat ik nu kwijt ben maandelijks aan verzekering + afschrijving + onderhoud + wegenbelasting).
Als ik het puur objectief bekijk is het nemen van een lease wagen + verkoop van mijn T5 de meest logische keuze.
Echter gevoelsmatig zou ik het enorm jammer vinden. Tenslotte heb ik mijn T5 nog maar iets meer dan een jaar. En de wagen bezorgt me nog iedere dag een glimlach op het gezicht vanwege het fantastische motor geluid bij het optrekken of tussen sprintjes.
Ik geef toe dat dit feitelijk een luxe probleem is maar wat zouden jullie in mijn geval doen? Gewoon verkopen + lease wagen nemen?
Of toch in de luxe T5 blijven rijden met het risico dat de rest waarde ieder jaar verminderd terwijl de onderhoudskosten door meer gereden kilometers blijven stijgen?
Echter ik rijd sinds vorig jaar augustus naar alle tevredenheid in mijn S60 T5. Nu heeft mijn nieuwe werkgever begrip hiervoor en biedt als eventueel alternatief aan dat ik de lease bedrag (bruto) bij mijn salaris mag optellen + brandstof vergoeding voor de gemaakte kilometers. En hiermee in staat blijf om mijn prive wagen te blijven bekostigen.
Om een besluit te kunnen nemen heb ik alle voor en nadelen van de aangeboden opties onder elkaar gezet:
De voordelen voor het behouden van mijn huidige S60 zijn als volgt:
1. De wagen rijdt nog als een zonnetje en verkeerd nog in goede staat.
2. Een gedegen motor + betrouwbaarheid.
3. Mooie vormen / lijnen , en uitstraling.
4. Relatief weinig KM (inmiddels 100.200 +)
De nadelen voor het behouden van mijn huidige S60 zijn als volgt:
1. Is al 7+ jaren oud (van 2001)
2. Eigen onderhoud + verzekering + afschrijving (moet van lease bedrag worden betaald en hopen dat het dekkend is/blijft)
3. De wagen verminderd ieder jaar in restwaarde, en mogelijk met de nieuwe S60 model in 2010 nog veel meer.
4. Ik had de wagen aangeschaft op basis ieder jaar zo’n 14.000-18.000 KM te rijden. Echter bij me nieuwe werkgever kom ik gemiddeld op 40.000 KM uit per jaar dus veel meer KM’s en dus slijtage.
5. Vanwege lease wagen verleden heb ik relatief weinig schade vrije jaren (ieder krasje moet namelijk gemeld worden). Hierdoor heb ik prive een enorm hoge (all-risk) premie.
Hier tegenover staan de volgende voordelen/nadelen.
Voordelen van verkopen T5 en nemen van leasewagen:
1. Restwaarde van T5 na verkoop terug op mijn eigen spaar rekening (auto is bijna afbetaald)
2. Om de 2 jaar een nieuw model wagen (moet van VAG groep + diesel zijn). Om toch een enigszins gelijkwaardige model te krijgen (niet echt mogelijk met mijn budget) denk ik aan de PASSAT CC. Deze heeft een redelijke motor (170 PK) en ziet er zeer goed uit.
3. Geen rompslomp meer met verzekering , afschrijving of onderhoud kosten.
Nadelen van verkopen T5 en nemen van leasewagen:
1. Verkoop van mijn T5.
2. Enorme bijtelling zowel fiscaal + eigen bijdrage (is echter wel iets minder dan wat ik nu kwijt ben maandelijks aan verzekering + afschrijving + onderhoud + wegenbelasting).
Als ik het puur objectief bekijk is het nemen van een lease wagen + verkoop van mijn T5 de meest logische keuze.
Echter gevoelsmatig zou ik het enorm jammer vinden. Tenslotte heb ik mijn T5 nog maar iets meer dan een jaar. En de wagen bezorgt me nog iedere dag een glimlach op het gezicht vanwege het fantastische motor geluid bij het optrekken of tussen sprintjes.
Ik geef toe dat dit feitelijk een luxe probleem is maar wat zouden jullie in mijn geval doen? Gewoon verkopen + lease wagen nemen?
Of toch in de luxe T5 blijven rijden met het risico dat de rest waarde ieder jaar verminderd terwijl de onderhoudskosten door meer gereden kilometers blijven stijgen?