T4 stottert en bokt bij volgas - niet bij half gas

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
klaas123
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 29.10.2008 - 18:30

Ik reed pas de snelweg op. Even optrekken tot 210 km/h en daarna terug laten zakken naar 140 km/h. Vervolgens het weer gas intrappen en de motor begint over te slaan / bokken / stotteren en komt niet meer op toeren wanneer het pedaal vol wordt ingetrapt. Bij halfgas loopt ie nog wel op, maar komt niet meer boven de 170 / 180 km/h uit.

Het stotteren en stagneren van toerental vindt plaats in iedere versnelling bij meer dan halfgas.

Heeft iemand een idee waar deze symptomen op duiden?
Gebruikersavatar
Thuurc
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
Locatie: Swalmen

Welk octaangehalte en brandstofsoort (V-power/ Bp Ultimate/etc) tank je?
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
klaas123
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 29.10.2008 - 18:30

Altijd BP 98 ultimate. Dit is de enige benzine waar mijn T4 goed op loopt (Shell V-power 100 gaat ook goed). Bijna alle andere merken veroorzaken het welbekende stotteren, inhouden.

Dit probleem heeft niet te maken met slechte of vervuilde brandstof, omdat het plotseling is opgetreden en continu hetzelfde blijft. Bij vervuiling of slechte brandstof trekt ie de ene keer wel lekker door en de andere keer niet.

Ik ga nu ook nog niet naar een dealer om de boel uit te lezen, omdat ik zeer slechte ervaringen heb met volvodealers en het stellen van diagnoses.

Ik heb de accu al een nachtje los gehad, zodat de boel is gereset, maar dit mocht ook niet baten.
Gebruikersavatar
Mathijs T-4
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 09.04.2008 - 11:48

originele bougies van volvo erin?
dit wil wat problemen oplossen, kijk even op t volvo40forum.nl
daar zitten wat T4 experts.

luchtslang turbo los? scheurtjes?
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
klaas123
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 29.10.2008 - 18:30

Er zitten originele Volvo bougies in, maar die zijn wel aan vervanging toe (15.000 + km mee gereden).
Komend weekend even nieuwe monteren. Ik zal meteen de turbo ook controleren.
klaas123
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 29.10.2008 - 18:30

Opgelost!!

Bougies vervangen.
Ze zagen er allemaal niet heel goed meer uit. Bij één bougie was het puntje flink afgesleten, wat dus meteen de oorzaak is geweest dat ie boven de 3000 toeren begon te stotteren. Loopt nu weer als een kogel.
Gebruikersavatar
Mathijs T-4
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 09.04.2008 - 11:48

simpel eigenlijk...
je twijfelt of er wellicht iets mis is met de auto, zijn het de bougies...

ik heb mn T4 eens gewassen (ook onder de kap, olie bah) en daarna was t mis..
blijkt nou, die afdichting van de bougiekamers is bagger bij phase1 T4,
dus bougies eruit en ja hoor een grote natte kledderboel,
drooggespoten en liep weer goed. maand erna nieuwe (originele ) bougies erin en als een zonnetje..
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
Gebruikersavatar
gwiskerke-t4
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 30.12.2005 - 23:18
Locatie: Philippine
Contacteer:

Ik heb het probleen van inhouden ook op mijn T4 1998 , heb hem vandaag laten uitlezen bij de dealer en gaf een code EFI 337.
Nu had ik geen tijd om de auto daar te laten dus moet ik volgende week terug naar de dealer ,dan gaan de monteur de T4 onderzoeken.

Iemand enig idee wat de code EFI 337 inhoud?? (als ik zo naar de afkorting kijk vermoedt ik iets met electronic fuel injection???)
440 gl 1992
V40 T4 1998
Gebruikersavatar
DirkT4
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 06.04.2008 - 14:31
Locatie: Breda
Contacteer:

Het is aan te raden om bij een T4 (ph. 1 1997/1999 motorcode B4194T):

- bougies te vervangen bij elke 15.000km
- olie/oliefilter te vervangen bij elke 15.000km
- ontsteking goed in de gaten te houden (bobines/bougies) en altijd!! originele
Volvo bougies gebruiken.
- de ECU na te laten kijken, er zijn door Volvo slechte ecu's gemonteerd t/m 1998. Hier is een "vorm" van terugroepactie op geweest waar niet veel gehoor aan gegeven is en de dealers ook niet actief mee zijn geweest (voorspelbaar). Inhouden/stotteren/uitval/hikken etc zijn allemaal klachten. De Siemens 1.2 is de slechte ECU de juiste of betere is de Siemens 1.3
- altijd minimaal octaan 98 tanken!
- goed warm rijden en "koud"rijden (turbo!)
- luchtfilter tijdig vervangen
- TCV/vacuumslangen nakijken op goede werking.

Bij meer vragen over T4's kun je je inderdaad aanmelden op het
volvo40forum.nl .
";Op electriciteit moet je koken en op gas moet je rijden";
- Volvo V40 T4 '98 LPi (daily driver)
- VW Golf Mk 1 '76 (daily summer driver)
Gebruikersavatar
gwiskerke-t4
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 30.12.2005 - 23:18
Locatie: Philippine
Contacteer:

Dank voor de tips en info, Dirk
440 gl 1992
V40 T4 1998
Gebruikersavatar
gwiskerke-t4
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 30.12.2005 - 23:18
Locatie: Philippine
Contacteer:

Vandaag de bougies+kabels vervangen en een nieuw oliefilter erin.

Probleem opgelost! \:D/
440 gl 1992
V40 T4 1998
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Bougiekabels?
Gebruikersavatar
gwiskerke-t4
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 30.12.2005 - 23:18
Locatie: Philippine
Contacteer:

Ja Ramon, ik heb vandaag de rekening ontvangen en ze staan er echt op!
Bougieset en bougiekabelset
440 gl 1992
V40 T4 1998
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”