Pagina 1 van 2
145 snelheid vraag
Geplaatst: 31.10.2008 - 11:30
door biadman
klop het dat een 145 een andere achteras heeft als een 144? en daardoor dus een lagere topsnelheid heeft?
zoja, wat is dan de top?
Geplaatst: 31.10.2008 - 13:13
door Grijze144
De sedan is 4.10:1 en de estate 4.30:1. Om zwaar beladen ook nog weg te komen. Wat scheelt het, 5%?
Dus dan gaat de estate 190 km/h (staat 200 op mijn sedan teller).
Geplaatst: 31.10.2008 - 14:18
door biadman
had net iemand aan de telefoon die me vertelde dat zijn estate een top had van 115 dit ivm het diff...
vroeg me af of dit een speciaaltje was of dat alle stations zo'n lage top hebben...
Geplaatst: 01.11.2008 - 07:57
door Kruimeltje
115 is wat weinig hoor..
Heb eens gehoord dat ze soms 145 assen onder een 144 leggen, of andersom, dat weet ik niet meer.
Zat wel een verschil geloof ik in de draagarmen.
Voordeel hier van zou zijn dat ie rustigere in z`n toeren is op de snelweg.
Nu bedenk ik wel, dat het eerder een 144 as onder een 145 zal zijn als andersom.
Geplaatst: 01.11.2008 - 10:38
door biadman
idd heb denk ik ook een 145 as onder mijn 144 mij top is beduidend lager als normaal 120/125 max met 4500 toeren... :S
Geplaatst: 01.11.2008 - 14:30
door Jordos
Grijze144 schreef:Dus dan gaat de estate 190 km/h (staat 200 op mijn sedan teller).
Hahaha!

Geplaatst: 01.11.2008 - 23:55
door admiral
Met een 145 is een top van 150 à 160 wel te halen mits alles in goede conditie is en de weg maar lang genoeg is.

Met een 144 achteras die er zo onder past zakt je toerental dus minder geluidsoverlast maar wel minder sterk in de lage toeren dus bij belading wegrijden.
Geplaatst: 02.11.2008 - 02:02
door biadman
maar een standaard 145 moet dus zeker meer als 115 halen?
ongeacht het bouwjaar?!?
Geplaatst: 02.11.2008 - 12:31
door whitehorsekart
Alle 140's moeten tussen de 140 en 165 km/u kunnen halen. Dus de laagst gemotoriseerde loopt (krap) 140 en de (latere en sterkere-) 165 km/u
De vermogens van de diverse B20 motoren zijn 82, 90 en 100 pk op carburateurs en 115 en 124 injectie. Alles DIN pk.
Het leeggewicht van de sedan en de station verschilt ongeveer 50 kilogram in het nadeel van de station.
Geplaatst: 02.11.2008 - 16:05
door biadman
dus de station die net 115 haalt heeft ergens een probleem/onderdeel dat er niet in thuis hoort in de aandrijving/motor begrijp ik hieruit?!?!
Geplaatst: 02.11.2008 - 16:11
door Boele
Wat houden DIN Pk's exact in?
Geplaatst: 02.11.2008 - 16:22
door whitehorsekart
@ Boele: Din Pk's zijn de pk's zoals ze in Europa werden opgegeven. ook wel netto pk's. In Amerika werkte men met SAE pk's, Bruto-pk's. Een auto met 100 DIN pk had in SAE ik meen 20 % meer! (Google eens op deze termen, dan krijg je de preciese uitleg)
P.s. Is die P1800 in je avatar van jou?
@biadman: Die 145 heeft inderdaad een probleem. Ik heb in het verleden wel eens goed
lopen zoeken en uiteindelijk bleek de versnellingsbak versleten en heel veel interne weerstand te hebben. ook kan het blok moe zijn. Ik zou eerst eens compressie meten en dan de ontsteking/carburatie eens nalopen.
Geplaatst: 02.11.2008 - 17:13
door biadman
is niet van mij hoor, ben stiekem een beetje aan het zoeken naar een 145/245 dan gaat mijn 144 weg, maar wil er qua topsnelheid niet verder op achteruit gaan
vandaar mijn vragen

Geplaatst: 02.11.2008 - 21:32
door Iroll
DIN (Deutsche Industrie Norm) pk wordt gemeten aan de achterwielen. Dus alles draait mee. Dit levert een lager, maar wel veel realistischer beeld op als de SAE (kom er ff niet op)norm. Die meet de pk's aan de krukas, dus zonder dat de versnellingsbak, cardanas, achteras ed (ik geloof ook dynamo en fan) meedraaien en op de testbank. SAE is dus een hoger getal als de DIN pk's. Hoeveel dat scheelt verschilt uiteraard per merk/type, de 1800E bijv. had/heeft 135SAE en 124DIN pk.
Geplaatst: 03.11.2008 - 11:25
door whitehorsekart
Ik zit net mijn documentie uit te zoeken, en kom daar een aantal roadtests tegen: 1967 144 S (115pk) met B18B motor: topsnelheid 166km/u.
!969 144 B20A: 151 km/u top!
140 km/u was dus kennelijk nog aan de lage kant al kunnen de opgaves indertijd een beetje optimistisch zijn geweest!!
Geplaatst: 04.11.2008 - 09:10
door Jordos
Het is wel een auto van 40 jaar oud he! En als ie op lpg rijdt kan je er ook nog eens 10% aftrekken.
Geplaatst: 04.11.2008 - 09:34
door whitehorsekart
Ik vind dat er geen reden is om genoegen te nemen met minder!
Niet met auto's en niet met de rest in het leven! Mijn persoonlijke motto.
Natuurlijk: als je geen geld uitgeeft voor goed onderhoud en tijdige vervanging van slechte onderdelen dan worden de prestaties vanzelf minder.
Het kost af en toe best een hoop geld, maar daarom rijd ik Volvo's en geen Aston-Martins (die kan ik echt niet betalen)
Mijn 144 presteert gewoon zoals het hoort, en heeft dus een goede topsnelheid (die ik trouwens ook regelmatig benader!)
Geplaatst: 04.11.2008 - 09:36
door biadman
vind 110 a 115 ook te langzaam om mee te komen met het huidige verkeer... komt het dus neer op achter vrachtwagens hangen... :S
Geplaatst: 05.11.2008 - 13:43
door ferdy
Mijn 164 met B30 heeft geen moeite om vol geladen de 180 Km/h aan te tikken

Geplaatst: 05.11.2008 - 17:18
door dave145
Hhahahahahahahahahah
NOU IK MOET OOK TOE GEVEN DAT MIJN 145 UIT '70 OOK EEN BEETJE INHOUD BIJ 200KM,,,HAHAHAHA
met z'n oude wagen moet je ook niet willen dat hij hard gaat 100 waar het mag en iets harder waar je 120 mag,, en voor de rest gewoon geniet van de rit waar die ook toe leid..
succes dave