Koelwater verlies

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
ewout
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 22.10.2005 - 13:25

Koelwater niveau is dramatisch gezakt ? Welke mogelijke oorzaken? Hoe stel ik diagnose?

Ewout
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

kijk eens onder je dop van de olie?

Drap of niet?
als er drap onder zit is je koppakking lek.

Zo niet
Vul de hele mik mak nog eens af en dan kijken waar het lekt.

je kunt een pil gebruiken om het poreus zijn even te stoppen (of naar engels gebruik het eiwit van een rauw ei)

http://www.4x4review.com/tech/radiator.asp
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

+++t blijft behelpen+++ schreef:kijk eens onder je dop van de olie?

Drap of niet?
als er drap onder zit is je koppakking lek.

Zo niet
Vul de hele mik mak nog eens af en dan kijken waar het lekt.

je kunt een pil gebruiken om het poreus zijn even te stoppen (of naar engels gebruik het eiwit van een rauw ei)

http://www.4x4review.com/tech/radiator.asp
Dus drap onder je dop van de olie-dop = lekke koppakking.

Dit zijn mijn inziens goeie tips/opmerking voor een "FAQ-topic". Geen tralala maar gewoon antwoorden bij indicaties.
VOLVO 440 1.8i '96
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

ja, drap onder de olievuldop betekend koelwater in je oliesysteem. dat kan alleen gebeuren als er een (kop)pakking lek is.
Andere oorzaken: Lekke slangen (scheurtje, of bij de slangklem) lekke radiator.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

Wat voor motor hebben we het over?
In het algemeen:
- Lekke radiator is vaak wel te zien aan (opgedroogde) watersporen en/of voelbare "spray" achter de radiateur bij draaiende motor (kijk uit voor de koelvin en v-snaren, stropdas afdoen en mouwen opstropen :P ).
- Witte rook uit de uitlaat duidt op een kapotte koppakking.
- Water in de olie (witte sludge aan de peilstok en in de vuldop) eveneens.
- Olie in het koelwater (zichtbaar in expansievat) eveneens.
- Ook de as van de waterpomp wil wel eens behoorlijk doorzweten en dat is vaak wat lastiger te zien.
Eerst maar eens bijvullen en warm laten draaien, dan eens kijken of je ergens lekkage kunt ontdekken. Als je vloeistof ondekt gewoon het spoor naar boven toe volgen.
Bij twijfel kun je het koelsysteem laten afpersen bij een garage.
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

lekkende waterpomp kan ook nogal knoeien op je riem(en) slippende riemen wijst dus richting waterpomp.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Meestal de waterpomp is de boosdoener
kost incl montage 145 euro
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”