Pagina 1 van 1

Koelwater verlies

Geplaatst: 22.10.2005 - 13:49
door ewout
Koelwater niveau is dramatisch gezakt ? Welke mogelijke oorzaken? Hoe stel ik diagnose?

Ewout

Geplaatst: 22.10.2005 - 16:56
door +++t blijft behelpen+++
kijk eens onder je dop van de olie?

Drap of niet?
als er drap onder zit is je koppakking lek.

Zo niet
Vul de hele mik mak nog eens af en dan kijken waar het lekt.

je kunt een pil gebruiken om het poreus zijn even te stoppen (of naar engels gebruik het eiwit van een rauw ei)

http://www.4x4review.com/tech/radiator.asp

Geplaatst: 22.10.2005 - 17:33
door Johan Braziltraveller
+++t blijft behelpen+++ schreef:kijk eens onder je dop van de olie?

Drap of niet?
als er drap onder zit is je koppakking lek.

Zo niet
Vul de hele mik mak nog eens af en dan kijken waar het lekt.

je kunt een pil gebruiken om het poreus zijn even te stoppen (of naar engels gebruik het eiwit van een rauw ei)

http://www.4x4review.com/tech/radiator.asp
Dus drap onder je dop van de olie-dop = lekke koppakking.

Dit zijn mijn inziens goeie tips/opmerking voor een "FAQ-topic". Geen tralala maar gewoon antwoorden bij indicaties.

Geplaatst: 22.10.2005 - 19:18
door Hans
ja, drap onder de olievuldop betekend koelwater in je oliesysteem. dat kan alleen gebeuren als er een (kop)pakking lek is.
Andere oorzaken: Lekke slangen (scheurtje, of bij de slangklem) lekke radiator.

Geplaatst: 22.10.2005 - 21:28
door Jaap
Wat voor motor hebben we het over?
In het algemeen:
- Lekke radiator is vaak wel te zien aan (opgedroogde) watersporen en/of voelbare "spray" achter de radiateur bij draaiende motor (kijk uit voor de koelvin en v-snaren, stropdas afdoen en mouwen opstropen :P ).
- Witte rook uit de uitlaat duidt op een kapotte koppakking.
- Water in de olie (witte sludge aan de peilstok en in de vuldop) eveneens.
- Olie in het koelwater (zichtbaar in expansievat) eveneens.
- Ook de as van de waterpomp wil wel eens behoorlijk doorzweten en dat is vaak wat lastiger te zien.
Eerst maar eens bijvullen en warm laten draaien, dan eens kijken of je ergens lekkage kunt ontdekken. Als je vloeistof ondekt gewoon het spoor naar boven toe volgen.
Bij twijfel kun je het koelsysteem laten afpersen bij een garage.

Geplaatst: 24.10.2005 - 15:45
door nauticbluepearl
lekkende waterpomp kan ook nogal knoeien op je riem(en) slippende riemen wijst dus richting waterpomp.

re

Geplaatst: 30.10.2005 - 12:28
door Ramon&Ramon
Meestal de waterpomp is de boosdoener
kost incl montage 145 euro