Pagina 1 van 1

Rammelend geluid bij koude motor

Geplaatst: 01.11.2008 - 13:03
door V401.8
De laatste tijd hoor ik een kort krassend geluid bij het starten.
Dit is alleen bij koude motor ('s ochtends).

Verder hoor ik een onregelmatig rammelend geluid (alsof er iets los zit) bij stilstaande auto, stationair draaiend. Het maakt niet uit of de koppeling wel of niet ingetrapt is. Als de motor warm is hoor ik dit niet.

Het geluid komt ergens in de buurt van de koppeling vandaan.

Wie heeft enig idee?

Geplaatst: 05.11.2008 - 09:34
door v40hoofddorp
Hoi, ik wil niet vervelend zijn maar merk dat jij veel last hebt van rammeltjes en geluidjes in de auto...

Blijft lastig om een bepaald geluid in een auto in woordenover te brengen naar anderen.

Misschien wijs om eens op een zaterdagochtend langs de dealer te rijden. Loopt vaak een welwillende servicemonteur rond die even wilt luisteren danwel een stukje met je mee wilt rijden. Wie weet zo verholpen !

Geplaatst: 05.11.2008 - 21:33
door C 30 T5
Een GDI oftewel een 1,8I moter hydrolische klepstooters die tikken oplossing gewoon laten tikken :wink:

Geplaatst: 15.11.2008 - 19:11
door V401.8
Het rammelende geluid is alleen de eerste paar minuten hoorbaar bij koude motor.
Dus lastig om langs een dealer te gaan.

Ik heb nog eens getest. Als de auto stil staat in zijn vrij, is het alleen met de koppeling los. Als ik de koppeling intrap is het onregematig rammelend geluid weg.

Zou er dan iets met de koppeling of de versnellingsbak zijn?

Overigens heb ik er er verder geen last van, maar het klinkt niet gezond...

Geplaatst: 15.11.2008 - 19:44
door DeNNiS_
komt het uit de motor of de bak zet je motor kap keer open

en zet iets op je motor blok en daar je oor weer op hoor je veel

maar kan zijn wanneer je de koppeling oplaat komen word de motor iets meer belast

Geplaatst: 16.11.2008 - 14:28
door zwolly
heb dus zelfde, denk toch aan vliegwiel

Geplaatst: 16.11.2008 - 20:53
door V401.8
zwolly schreef:heb dus zelfde, denk toch aan vliegwiel
Hoezo vliegwiel?

Geplaatst: 16.11.2008 - 21:10
door Bart Giesen
Druklager.

Geplaatst: 16.11.2008 - 21:39
door V401.8
Bart Giesen schreef:Druklager.
Die zou je toch alleen kunnen horen als je de koppeling intrapt of niet?

Geplaatst: 17.11.2008 - 12:35
door MaVe
Ik heb indertijd bij mijn V40 dezelfde rammel gehad. Het was duidelijker te hoger bij een koude motor en bij het indrukken van de koppeling was de rammel weg of toch veel minder uitgesproken.
Het probleem bleek toen veroorzaakt te worden door een versleten druklager en dual mass vliegwiel. Toen de hele zaak openlag heb ik dan ook maar meteen de koppeling mee laten vervangen (deze was nog niet versleten).
Wel een vrij kostelijke grap, vooral het vliegwiel is niet goedkoop.

Geplaatst: 17.11.2008 - 13:31
door zwolly
druklager is vervangen, rammel is er nog steeds, vliegwiel word nu vervangen ,hoop dat t dan weg is. wegrijden in de 1 en dan gas los hoor je pok net of 2 stukken metaal tegenelkaar aanklappen ,ook met optrekken pok, maar niet exteem hard. ..laat het wel weten

na vervanging van druklager kan ik enkel op de koppeling wegrijden zonder gas en trilt pedaal niet meer ,voorrheen greep koppeling soms heel bruusk aan, nu niet meer.

laat ea wel weten

Geplaatst: 17.11.2008 - 17:05
door Bart Giesen
V401.8 schreef:
zwolly schreef:heb dus zelfde, denk toch aan vliegwiel
Hoezo vliegwiel?
Zo lees ik jou verhaal.

Koppeling in - Geen geluid
Koppeling op - Geluid

Overigens, het trillen e.d. bij accelereren vanuit stilstand had ik ook. Bij mij bleek het de pigon (secundaire) as te zijn. Het 'pok' geluid, is dat bij jou als je abrubt gas loslaat? Ook dat had ik. Is minder geworden na vervanging motorsteunen.

Geplaatst: 17.11.2008 - 20:09
door V401.8
Bart Giesen schreef:
V401.8 schreef:
zwolly schreef:heb dus zelfde, denk toch aan vliegwiel
Hoezo vliegwiel?
Zo lees ik jou verhaal.

Koppeling in - Geen geluid
Koppeling op - Geluid

Dus druklager moet vervangen worden (dual mass vliegwiel heb ik nl. niet). Maakt het schade als ik het zo laat?

Overigens, het trillen e.d. bij accelereren vanuit stilstand had ik ook. Bij mij bleek het de pigon (secundaire) as te zijn. Het 'pok' geluid, is dat bij jou als je abrubt gas loslaat? Ook dat had ik. Is minder geworden na vervanging motorsteunen.
Het rammelen is niet alleen bij wegrijden, maar ook bij stilstaan in zijn vrij... (overigens zijn alle motorsteunen al vervangen).

De koppeling gaat overigens best wel zwaar zij de garage en kraakt soms. Zou dit er iets mee te maken hebben?

Hoe heb je dat pigon probleem opgelost?

Geplaatst: 18.11.2008 - 12:07
door Bart Giesen
Bak losgehaald en nieuwe pigon-as geplaatst

Geplaatst: 18.11.2008 - 16:37
door zwolly
pok geluiden inderdaad bij gas abdrubt loslaten ,dacht zelf meer dat de veren van het vliegwiel wat slap zijn (zoals ik begrepen heb draait het vliegwiel ong 20 graden tegen elkaar in en uit) en leek mij dat het te zijn, maar ben geen monteur,als het vliegwiel vervangen is zal ik het laten weten of het pok geluid er nog is

btw gaat om een D5

Geplaatst: 21.11.2008 - 16:12
door zwolly
vliegwiel is vervangen, bleek ook vacuumslang los te liggen,deze zuigt ook de motorsteunen vacuum, dus pokgeluiden ook weg, rijd heerlijk, als nieuw,schakeld ook veel soepeler.

klapperen ed is helemaal weg, motor ook veel stiller

Geplaatst: 21.11.2008 - 18:03
door V401.8
Hoe kan een vliegwiel nou kapot gaan?
Of gaat het om een dual mass vliegwiel?

Geplaatst: 21.11.2008 - 21:23
door zwolly
ja een dualmassavliegwiel.

Geplaatst: 23.11.2008 - 23:55
door Bart Giesen
zwolly schreef:vliegwiel is vervangen, bleek ook vacuumslang los te liggen,deze zuigt ook de motorsteunen vacuum
Dat heeft een S/V40 niet toch?

Geplaatst: 24.11.2008 - 16:38
door zwolly
nee een x40 niet