V40 td 1997 enorme zwarte rookwolken bij accelereren

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
unclebob
Starter

Ik zit al een tijd met het probleem dat ik bij lichtjes gasgeven ENORME zwarte rookwolken krijg.
Dus alleen als ik lichtjes versnel bijvoorbeeld van 100 naar 105 km-u ofzo.

Verder geen klachten, start prima, lekt niks, geen witte of blauwe rook......
Alleen heb ik de indruk dat hij licht stottert bij wat lage toeren, dus net voordat je terug zou moeten schakelen.

We hebben de EGR klep nog niet bekeken.
Wel hebben we getest om het slangetje (dat naar de voorbumper toe wijst, dus aan de voorkant) van de bovenkant vd EGR-klep af te halen en dan te rijden. Hij rookt dan NIET MEER!!!
Dus niet het slangetje dat naar beneden toe gaat, maar het slangetje dat je bovenop kunt zien lopen en dat naar een soort van licht ratelend relais / klepje toe gaat samen met 1 ander slangetje.

VRAAG:
a- Kan ik dit slangetje gewoon afgedopt er af laten en dan daarmee verder rijden?? (giftige gassen? motorschade?)

b- Is het feit dat het roken daarmee weggaat wellicht een signaal over wat er echt mankeert aan de motor?
Dus een signaal dat ik iets anders moet gaan bekijken?

c- Het relais/klepje waar dat slangetje naar toe gaat samen met nog 1 slangetje, hoe heet dat ding?
En het ratelt tijdens het rijden heeeeel lichtjes, als de radio uit is kun je het net horen, is dat okee?

Zie hier een foto van het slangetje + van het ratelende relais/klepje:
http://i33.tinypic.com/an1vtj.jpg

Alvast bedankt,
Bob
Hjalmar
6th Gear member

Dit valt volgens mij meer onder de S40-V40 classic..
Hjalmar
unclebob
Starter

jalle schreef:Dit valt volgens mij meer onder de S40-V40 classic..
Je hebt gelijk, die cat was even moeilijk te vinden maar ik zal het bericht daar nu in plaatsen.
Dan moet de moderator dit bericht hier maar even uitwissen want dat kan ik niet.

Bob
Ramon&Ramon
7th Gear member

Vaak is de klepspeling de boosdoener,klepspeling controleren lijkt me een goed plan,die gaan na 75000km vaak te strak staan..
Bart Giesen
5th Gear member

Heb je geen verlies in vermogen? Maat van me had het ook, bleek de intercooler op sterven te hangen.
ChrisV40
2nd Gear member

Ik heb dit gehad met een peugeot 306 diesel. Zelfde probleem, af en toe enorme zwarte wolken. Voel je je niet mee op je gemak.

Bij mij was het probleem inderdaad een niet goed functionerende EGR klep. Mijn garage man heeft toen het vacuum slangetje dicht gemaakt met een kogeltje waardoor de klep niet meer werkt en er dug geen uitlaatgassen meet door de motor gaan (Geen EGR functie meer dus).

Dit heeft bij mijn weten geen invloed op de levensduur van de motor. Wordt wel vaker expres gedaan om de motor te tunen omdat hij er ietsje meer pk's van krijgt.

Ik zou het even navragen in een garage maar volgens mij gewoon afdoppen en klaar...
Hjalmar
6th Gear member

unclebob schreef:
jalle schreef:Dit valt volgens mij meer onder de S40-V40 classic..
Je hebt gelijk, die cat was even moeilijk te vinden maar ik zal het bericht daar nu in plaatsen.
Dan moet de moderator dit bericht hier maar even uitwissen want dat kan ik niet.

Bob
Geen probleem.. Er is altijd wel iemand die hem kan verplaatsen zoals je ziet ;)
Hjalmar
unclebob
Starter

ChrisV40 schreef:Ik heb dit gehad met een peugeot 306 diesel. Zelfde probleem, af en toe enorme zwarte wolken. Voel je je niet mee op je gemak.

Bij mij was het probleem inderdaad een niet goed functionerende EGR klep. Mijn garage man heeft toen het vacuum slangetje dicht gemaakt met een kogeltje waardoor de klep niet meer werkt en er dug geen uitlaatgassen meet door de motor gaan (Geen EGR functie meer dus).
Ik heb dat even getest op een lange rit, maar volgens mij rook ik een vreemde lucht de cabine binnenkomen.
Beetje zurige lucht, heel erg lichtjes dus moeilijk te ruiken.
Maar ik ben bang dat er NOx binnenkomt of een of ander giftig gas??? Wie weet dit??
Ramon&Ramon
7th Gear member

Klepspeling al gecontroleerd?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”