remvloeistof op siliconenbasis. Doen of niet?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
jos244245
2nd Gear member

De zuigers van de remklauwen van de 200 serie willen nog al eens vast gaan zitten, soms al na stilstand van de auto van een paar weken is mijn ervaring.

Iemand wees mij op een mogelijke oplossing: remolie met siliconen.

Echter, als ik op internet wat info opzoek kom ik tegenstrijdige berichten tegen:

Veel Harley Davidson rijders en een aantal klassieke auto eigenaren gebruiken i.p.v. de gebruikelijke remvloeistof zogenaamde siliconen remvloeistof dot 5.0
Het grote voordeel hiervan is dat het niet hygroscopisch is en daarom nooit ververst hoeft te worden. Tevens zal uw klassieker na een langere termijn van stilstand geen last hebben van gecorrodeerde remzuigers.

DOT5 siliconenvloeistof.
In 1972 is er een DOT5 specificatie vastgelegd voor remvloeistoffen in polaire gebieden met de nadruk op de viscositeit bij - 40 oC.
Remvloeistof op siliconen basis is niet schadelijk voor de lak.
Siliconenolie neemt echter wel lucht op wanneer zij onderhevig is aan sterke luchtdrukschommelingen, b.v. bij het rijden in de bergen.
Eenmaal opgenomen lucht wordt moeilijk afgestaan waardoor de remmen sponzig kunnen aanvoelen(gasbellen).
Remvloeistof op siliconen basis is niet hygroscopisch. Dit betekent dat het geen water kan opnemen. De opgenomen lucht bevat echter ook waterdamp. Deze hoeveelheid is afhankelijk van de luchtvochtigheid van de omgevingslucht tijdens de opname. Door de druk in het remsysteem zal de waterdamp condenseren. Hierdoor is het mogelijk dat er toch water in het remsysteem komt. Zonder emulgatoren zullen en kunnen water en olie zich niet vermengen. Omdat de dichtheid van water groter is als die van siliconen olie, zal het water zich verzamelen op het laagste punt, dus bij de remzuiger. Hierdoor kan er zich roestvorming ontwikkelen, waardoor indien de auto lange tijd niet gebruikt wordt, de remzuigers vast kunnen roesten.

Is iemand hier bekend met de zin -of eventueel onzin- van siliconen remolie?
PeeJay
4th Gear member

Okay, het gaat in het rode stuk al behoorlijk fout.
Remvloeistof (geen olie ;)) van siliconen MOET vaker vervangen worden, anders is het wachten op het moment dat je je rempedaal tot op de bodem wegtrapt en de auto niet remt.

Omdat 'normale' remvloeistof hygroscopisch is, neemt het water op en wordt het kookpunt verlaagd. Vandaar dat dit eens in de zoveel jaar vervangen moet worden.
Siliconen remvloeistof neemt geen water op. Er komt echter wel water in de leiding. En zoals bekend is het kookpunt van water maar 100 graden. Dat heb je dan snel bereikt als je stevig remt. Met als gevolg dat er door het koken lucht in je leiding komt en je remdruk volledig wegvalt.

Siliconen remvloeistof is met name bedoeld voor op het circuit, vanwege het hogere kookpunt.
Nog een belangrijk puntje: je mag DOT 5.0 en DOT 5.1 NIET mengen. Dit is schadelijk voor de koppelingen en rubbers in je remsysteem.

Als je wel DOT 5.1 door DOT 5.0 wil vervangen, dan moet je je remsysteem goed doorspoelen met bijvoorbeeld spiritus.

Ik zou fijn DOT 5.1 blijven gebruiken als ik jou was :)

Ik gebruik DOT 5.0 op het circuit, maar vind het voor op de openbare weg niet toepasbaar. Op de openbare weg krijg ik amper mijn banden op temperatuur, laat staan dat ik kokende remmen krijg ;)
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
C 30 T5
4th Gear member

PeeJay, Je praat over DOT 5,0 en 5,1 maar ik denk at in de 240 nog gewoon DOT 4 zit en als je dit gaat mengen met een van de twee heb je niet direckt een probleem maar na einige tijd wel een groooooooot probleem.

Dit omdat deze twee elkaar niet verdragen en een reacktie met elkaar aangaan, en de remvloeistof wordt een drap en een drap moet je niet hebben in je remsysteem.
jos244245
2nd Gear member

DOT 5.1 kun je mengen met DOT 3 en 4 heb ik gelezen,
maar DOT 5 laat zich met niets mengen en kun je schijnbaar alleen gebruiken als het remsysteem grondig is gereinigd en er dus geen restanten van andere remvloeistof meer inzitten.

Het is mij eigenlijk alleen te doen om het beter gangbaar houden van de remmen. Alleen veel berichten op internet over DOT 5 zijn nogal verwarrend vind ik.
Sommigen zweren erbij en anderen zeggen dat het niet eens kan of mag.
PeeJay
4th Gear member

C 30 T5 schreef:PeeJay, Je praat over DOT 5,0 en 5,1 maar ik denk at in de 240 nog gewoon DOT 4 zit en als je dit gaat mengen met een van de twee heb je niet direckt een probleem maar na einige tijd wel een groooooooot probleem.

Dit omdat deze twee elkaar niet verdragen en een reacktie met elkaar aangaan, en de remvloeistof wordt een drap en een drap moet je niet hebben in je remsysteem.
Komt omdat siliconen remvloeistof DOT 5.0 is en DOT 5.1 is de modernste hygroscopische remvloeistof.

DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 kunnen elkaar prima verdragen. Dit zijn allen hygroscopische remvloeistoffen.
Geen van deze types kunnen gemengd worden met een siliconen remvloeistof (DOT 5.0):)
jos244245 schreef:DOT 5.1 kun je mengen met DOT 3 en 4 heb ik gelezen,
maar DOT 5 laat zich met niets mengen en kun je schijnbaar alleen gebruiken als het remsysteem grondig is gereinigd en er dus geen restanten van andere remvloeistof meer inzitten.

Het is mij eigenlijk alleen te doen om het beter gangbaar houden van de remmen. Alleen veel berichten op internet over DOT 5 zijn nogal verwarrend vind ik.
Sommigen zweren erbij en anderen zeggen dat het niet eens kan of mag.
Je moet je remsysteem inderdaad grondig reinigen als je het vervangt :)

Het kan èn het mag, maar in mijn ogen biedt het op de openbare weg totaal geen voordelen :)
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
jos244245
2nd Gear member

PeeJay schreef:
C 30 T5 schreef:PeeJay,
Het kan èn het mag, maar in mijn ogen biedt het op de openbare weg totaal geen voordelen :)
Biedt het geen voordeel voor een auto die bijvoorbeeld in de winter niet bereden wordt? Ik bedoel: siliconen is nogal een glibberig spul en ik zou verwachten dat de remzuigers met dot5 niet zo gauw stroef zouden gaan glijden na lange stilstand.
PeeJay
4th Gear member

jos244245 schreef:
PeeJay schreef: Het kan èn het mag, maar in mijn ogen biedt het op de openbare weg totaal geen voordelen :)
Biedt het geen voordeel voor een auto die bijvoorbeeld in de winter niet bereden wordt? Ik bedoel: siliconen is nogal een glibberig spul en ik zou verwachten dat de remzuigers met dot5 niet zo gauw stroef zouden gaan glijden na lange stilstand.
Het stroeve glijden van de zuigers komt door viezigheid/stof bij de keerringen. En dat probleem blijft ook als je DOT 5.0 gebruikt.
Ik denk niet dat het door een hygroscopische vloeistof komt. Daar hebben mijn hobbyauto en motorfietsen geen last van in elk geval.
Als het echt zo stroef loopt, dan denk ik dat je beter je remklauwen kan reviseren en nieuwe rubbers en keerringen kan plaatsen. Er zal flink wat rommel rond en in de groeven van de keerringen zitten.
En het corroderen van de remzuigers...tjah, dan moet er al echt heel veel vocht in de vloeistof zitten. Als je elke 3 jaar de remvloeistof vervangt, dan mag dat absoluut geen probleem zijn :)
jos244245
2nd Gear member

Bij mijn vorige 244 heb ik de remklauwen ooit uit elkaar gehad,grondig gereinigd en alles van nieuwe rubbers voorzien, maar na goed een jaar krijg je toch weer stroeve zuigers als de auto af en toe een tijdje niet gebruikt wordt.
Ik weet niet of er anderen zijn die die ervaring ook hebben?

Hier wat info met dot5 op een ander forum:
http://www.citroenhyforum.nl/8/viewtopi ... ebfcbbf02d
Iroll
6th Gear member

maar na goed een jaar krijg je toch weer stroeve zuigers als de auto af en toe een tijdje niet gebruikt wordt.
Ligt misschien aan het opshuren van de zuigers, dat mag je niet doen. Als de zuigers gepit zijn dan vervangen. De beste oplossing is ze door roest vast stalen exemplaren te vervangen en voor de montage insmeren met remvet. Maar je kan er prima DOT 5.0 indoen. Is wel een hele klus om het systeem helemaal te ontdoen van de oude remvloeistof. Heel goed doorspoelen met spiritus is de oplossing. Bij sommige remsystemen wordt de remschakelaar aangetast door de silliconen. Alle militaire voertuigen zijn voorzien van silliconen vloeistof juist omdat dit minder onderhoud vergt. Mocht je DOT 3,4 of 5.1 gebruiken dan gewoon elke 2 jaar vervangen en de rubbers goed in de gaten houden. Ontluchtings nippels eruit halen en op het schroefdraad kopervet doen om te voorkomen dat ze vastroesten. Mijn ES staat in de winter op stalling, maar nog nooit last gehad van vastzittende zuigers met DOT 4.
Iroll
6th Gear member

Deze site net gevonden over toepassing van silliconen remvloeistof in oude Volvo's.
http://sw-em.com/Amazoning%20with%20Sil ... 0Fluid.htm
En deze:
http://www.brickboard.com/RWD/index.htm ... show_all=1
jos244245
2nd Gear member

As far as in the brake and clutch system, I have nothing but positive experience with DOT5 silicon fluid...the compressability other poster writes of occurs at elevated temperatures, so DOT5 is not for racers, but it IS the thing for vintage car owners!

Dit klinkt hoopgevend

maar anderzijds vind ik het verhaal van PeeJay ook erg aannemelijk klinken:

Het stroeve glijden van de zuigers komt door viezigheid/stof bij de keerringen. En dat probleem blijft ook als je DOT 5.0 gebruikt.
Ik denk niet dat het door een hygroscopische vloeistof komt. En het corroderen van de remzuigers...tjah, dan moet er al echt heel veel vocht in de vloeistof zitten. Als je elke 3 jaar de remvloeistof vervangt, dan mag dat absoluut geen probleem zijn
Iroll
6th Gear member

Het stroeve glijden van de zuigers komt door viezigheid/stof bij de keerringen
Dat komt door roest veroorzaakt door water opname van de traditionele remvloeistof, stof en andere troep kan niet bij de zuigers komen als de rubber stofkappen onbeschadigd zijn.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”