rokende D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Michiel, Rosmalen
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.11.2008 - 21:30

Ik heb sinds maart jl een V70 D5. km stand 200K. Prachtig polar white exemplaar met alle opties. Bij acceleren vanuit lagere toerenregionen geeft de motor een dikke zwarte roetpluim welke in de binnenspiegel zeer duidelijk zichtbaar is. De leverancier heeft recirculatieklep, roetfilter en luchtslangen vervangen cq gereinigd, maar de rook blijft (zij het iets minder heftig) De auto heeft (nog) geeen roetfilter. Olieverbruik is miniem, stationair loopt de motor mooi rond, pakt goed toeren op en vermogen lijkt ook prima in orde. Mooie roffel die overgaat in fluiten.
Af en toe komt de melding "emissie hoog, service gewenst". Diagnose-computer uitlezen geeft geen uitsluitsel.
Wie heeft er enig idee wat er aan de hand kan zijn en welke oplossing daarbij hoort?
Hoor graag, Michiel
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Scala aan mogelijkheden maar welke storingen waren er opgeslagen na uitlezen, de melding serv vereist levert meestal een code op, mogelijk eens testen met een andere luchtmassa meter? intercooler contr op lekkage?


De leverancier heeft recirculatieklep, roetfilter en luchtslangen vervangen cq gereinigd
De auto heeft (nog) geeen roetfilter

En heeft ie nu wel of geen filter?
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3813
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

verstuivers?
geen glans zonder wrijving
Michiel, Rosmalen
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.11.2008 - 21:30

Dank voor jullie reakties. Eerst even een correctie: leverancier heeft recirculatieklep, luchtfilter, luchtmassameter en luchtslangen vervangen cq gereinigd. Nog geen roetfilter.
Intercooler ziet er schoon uit; geen vette plekken of olie-achtige lekkage. Afpersen is waarschijnlijk de enige manier om achter een lekkage te komen.?
Verstuivers lijkt onwaarschijnlijk (hoop ik!?); motor loopt stationair mooi evenwichtig rond, warme start levert ook geen problemen op met onregelmatige loop of vieze rook. Ze zijn er nog niet uit geweest om te testen.
Hebben jullie verder advies?
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Probeer eens een paar keer V-power diesel te tanken, dat scheelde bij mij enorm.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Of een flesje Forte Diesel Conditioner.......
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
Joppe68
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 06.08.2008 - 22:53

Hoi Michiel,

Ik ben naast Volvo V70 D5 rijder ook rijder (geweest en nog steeds) van diverse klassieke Saabs Turbo. Met de Volvo diesel techniek ben ik nog niet zo bekend, maar bij een benzineauto met turbo, geeft de motor ook een dikke rookpluim bij gasgeven als de turbo stuk is. Vaak merk je het ook als de turbo gaat fluiten, althans, meer dan ie hoort te doen. Dan kunnen het de lagers in de turbo zijn die stuk aan het gaan zijn. Omdat jij het had over fluiten van de turbo, dacht ik hieraan. Mij is namelijk niet bekend dat je dat fluitende geluid bij een D5 zou moeten horen.

Dat de rook er bij jou zwart uitziet, lijkt me iets met de verbranding te maken te hebben. Maar misschien geeft een defecte turbo bij een diesel wel juist een zwarte ipv een witte pluim. Misschien dat een andere forumlid daar iets over kan zeggen.

Succes....
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”