145 Express

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
145express
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.11.2008 - 07:41

Hallo,

gisteren m'n eerste auto gekocht;

Volvo 145 Express uit '72
B20 motor
252.000Km


Hij ziet er "belegen" uit maar is (motor)technisch goed (lak is met de hand bijgewerkt, her-en-der roestplekken) Volgens de monteur die de auto onderhield zijn de dragende delen "hard "en kan ik er nog een paar jaar mee rijden.

Het eerste probleem doemde gisteravond al op: de achterklep gaat niet meer dicht (het slot werkt wel). Ik zag dat de klep scheef in z'n scharnieren hangt, volgens mij zit het linker scharnier los (heb ik niet gezien bij aankoop). Zou dit door roest kunnen komen? ik denk nl. dat het dak onder het scharnierpunt doorgeroest is, scharnier heeft geen houvast. De rest van het dak is wel keihard.
> Wie weet er in de omgeving van Eindhoven een goede (Volvo)klassieker garage? waar ze evt. ook kunnen lassen


Ik ben een echte beginner, maar enthousiast. In de toekomst wil ik de auto steeds meer zelf gaan onderhouden. Is een Haynes Manual een goede hulpbron? staan hier "exploded view" tekeningen in? (tekeningen die laten zien uit welke onderdelen bijv. de motor is opgebouwd, of hoe de scharnieren van de achterklep te demonteren zijn).
>Is deze Haynes versie de goede?: Volvo 142, 144 & 145 Owners Workshop Manual beslaat alle 1778 & 1986cc (carburettor en injectie) Saloon & Estate modellen geproduceerd tussen 1966 & 1974.

Is er een Volvo 140 club in Zuid-Oost Nederland?

Mochten er Volvo 140 eigenaren uit de regio Eindhoven actief zijn op dit forum, ik zou graag samen leren sleutelen (bij veel reparaties moet je het een keer gezien/ gedaan hebben, heb nog n beetje beginners-angst :wink: )
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

welkom!!

ik heb zelf ook een haynes, en die voldoet voor mij iig prima!!

qua klep is dat volgens mij wel een zwakker punt bij die auto's

verder is de techniek van de volvo redelijk makkelijk helemaal als je een beetje handig bent! kijk goed naar de scharnieren, de rest wijst zich doorgaans vanzelf, het moet er maar op een manier vanaf, en weer op kunnen!

succes

oja, heb je foto's van je auto?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
mellow yellow
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.11.2008 - 22:37

Van de volvo heb ik nog geen Haynes gezien, maar van andere merken heb ik ze al wel gebruikt en ik was er altijd zeer tevreden over.
Min hustru har en ny bil
Gebruikersavatar
hesened
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
Locatie: 3bergen

Gefeliciteerd met je aankoop. Ik hoop dat je er veel leuke km mee gaat maken :lol:

Haynes is een onmisbaar boek voor sleutelaars...
Ook goed (en in het nederlands) is het olyslagers handboek.
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Exploded views vindt je alleen in onderdelenboeken, maar Haynes is hét boek hoor!
Succes met je Express, de meesten zijn door intensief gebruik (bedrijfswagen) en slecht onderhoud niet best. Ik hoop dat de jouwe goed genoeg is om op te knappen!

ps: de V44 vereniging heeft regio-afdelingen, die af en toe bijelkaar komen en die ook technische bijeenkomsten organiseren. www.v44.nl
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
145express
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.11.2008 - 07:41

dank voor jullie hulp!

Ik ga eens kijken voor een Haynes manual. Het probleem met de achterklep gaat ook opgelost worden. Hij is gescheurd bij het scharnierpunt, volgende week gaan we dit lassen. Heb een goede garage gevonden waarbij ik een deel van de (voorbereidende) werkzaamheden ook zelf mag doen

De auto is afgelopen maart nog probleemloos door de APK gekomen ( zonder aandachtspunten en zelfs met steekproef!) De balken/ dorpels en de bodem zijn hard, wel roest rond de wielkasten en rond de voorruit.
Ik zal snel foto's maken en deze posten.

nog 2 vragen:
-Hoeveel moet de bandenspanning bedragen?
-Om de hoeveel km moet de distributieriem vervangen worden? er zit nl. geen sticker die aangeeft wanneer ie vervangen is.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Bandenspanning: bij 165/15 banden moet dat volgens Haynes 1,7 of 1,8 bar zijn. Viond ik te weinig: ik rijd met een 144 met 2,0 voor en 2,2 achter. Met lading wel 2,4-2,5 achter en 2,2 voor.

Distributie: er is geen riem, maar twee tandwielen, mooi hè?
Er zit een groot kunstof tandwiel op de krukas en een kleine stalen op de nokkenas. Beide met schuine vertanding.Zolang er geen tand afbreekt of het kunstof wiel loskomt van de stalen kern hoef je er niets aan te doen.
Heb ik nog niet meegemaakt in mijn lange ervaring met B18 en B20 motoren.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Vroegere gaven ze altijd van die lage bar op. Mijn bandenspecialist adviseert 2.3 en in winterbanden 2.5.

Komt de wegligging en de levensduur van de banden alleen maar ten goede.

En dan natuurlijk achter ongeveer 0.2/0.3 meer.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Het ligt een beetje aan je banden(-merk)
Ik heb nu Gislaved banden en die doen het het best op de door mij genoemde waarden.
De Michelins en Vredesteins reed ik op 2,2 voor en 2,4 achter.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
145express
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.11.2008 - 07:41

Ik heb 2 foto's gemaakt van de 145 Express. Deze auto heeft meegedaan voor Omroep Flevoland met een tourtocht naar Beijing, hij heeft de 12.500km zonder problemen volbracht (nieuwe ophanging rechtsvoor, koppelingskabel, uitlaatpakking).
Hij is dus een beetje beroemd :)

AfbeeldingAfbeelding


AfbeeldingAfbeelding

ik heb nog wel een paar vragen:

1) De distributieriem, op foto 2 zie je toch een distributieriem?

2) Waar zit de connector voor de kentekenplaatverlichting? de electrokabel hiervoor loopt nl. via het linker scharnier de klep in. Morgen ga ik de achterklep laten lassen. Bij de garage demonteer ik m zelf en dan lassen we m samen.

3) De bandenspanning; zal ik binnenkort checken (165/15 banden), mocht ie inderdaad lager liggen, is het niet gevaarlijk de band zoveel harder op te pompen?

4) Er zit roest op de bekende plekken (deels zelf doorgeroest), d.w.z. de wielkasten achter, is het slim om deze delen met Siliconenspray vet te houden?

5) waar zit de hendel om de achterbank te klappen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

op foto 2 zie je toch een distributieriem?
Da's de V-snaar om de fan en dynamo te laten draaien., de B20/B18 motor heeft geen distributiesnaar maar distr.tandwielen. Die zitten achter het metalen deksel t/o de radiateur.
145express
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.11.2008 - 07:41

Iroll schreef:
op foto 2 zie je toch een distributieriem?
Da's de V-snaar om de fan en dynamo te laten draaien., de B20/B18 motor heeft geen distributiesnaar maar distr.tandwielen. Die zitten achter het metalen deksel t/o de radiateur.
Kijk! dat is duidelijk. Ik moet nog echt alles leren over deze auto (en autotechniek in het algemeen) "Ik weet wel waar de klok hangt maar weet niet precies de klepel te vinden." :)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Er zit roest op de bekende plekken (deels zelf doorgeroest), d.w.z. de wielkasten achter, is het slim om deze delen met Siliconenspray vet te houden?
Zou ik niet doen met silliconen. Krijg je zwaar problemen mee als je het wil verven/spuiten. Is een ramp om het te verwijderen, het kleinste beetje silliconen veroorzaakt blaasjes in de verf. Er zijn veel betere antiroest middelen op de markt om de roest te stoppen oa POR15 is erg goed. FF op googlen.
En een wat meer spanning in de banden kan geen kwaad, te lage spanning is veel gevaarlijker. Dat geeft wrijvingswarmte waardoor je een klap band kan krijgen. Let er wel op hoe oud de band is. Eigenlijk is een band aan vervanging toe als ze ouder als 8 jaar zijn, ongeacht hoeveel profiel ze nog hebben. Door ouderdom (UV straling) droogt het rubber uit en kan je een klapband krijgen. Op deze sitestaat de verklaring van de symbolen die op de zijkant van een band staan en hoe ze te verklaren. Kan je zien wanneer de band gemaakt is.
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Mooie wagen! Krijg je al het zand er een beetje uit?
Op de VKB stond ook een Beijing ganger te koop.
Deze is veel mooier denk ik! :)
geert145
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08.08.2008 - 01:31

jij woont in die mooie schrijversbuurt zie ik! ik woon in ehv-noord, maar heb daar ook in de buurt gewoond. heb sinds een paar maanden een blauwe 145, dus wie weet kom ik je nog wel tegen. heb je al een handboek gevonden? ik heb er een bij de bibliotheek gefotokopieerd die kan ik je wel sturen, heb je in ieder geval een hoop gegevens!

mooi model auto heb je!

groeten, geert( ik zal me zo even hier voorstellen, is er nog niet van gekomen...)
145express
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.11.2008 - 07:41

geert145 schreef:jij woont in die mooie schrijversbuurt zie ik! ik woon in ehv-noord, maar heb daar ook in de buurt gewoond. heb sinds een paar maanden een blauwe 145, dus wie weet kom ik je nog wel tegen. heb je al een handboek gevonden? ik heb er een bij de bibliotheek gefotokopieerd die kan ik je wel sturen, heb je in ieder geval een hoop gegevens!

mooi model auto heb je!

groeten, geert( ik zal me zo even hier voorstellen, is er nog niet van gekomen...)
Hoi Geert,
goed gespot :P
Ik heb inmiddels een Haynes Manual. Misschien kunnen we in de toekomst elkaar nog wel helpen. Ik ben een beginner wat autotechniek betreft, maar wel enthousiast. Heb jij veel ervaring met auto's?

Groeten, Olivier
geert145
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08.08.2008 - 01:31

ja das prima! ik heb ook een opel rekord waar ik al het een en ander aan gedaan heb, dus heb wel iets ervaring, het is vooral aan de slag ermee dan leer je het wel.
ik zie je vast een keer!
145 in red
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 26.06.2007 - 14:34
Locatie: Tilburg

De 140 valt onder de V44 vereniging, die weer verdeeld is in regio's.
Er zijn zogenaamde sleuteldagen, ritten en andere activiteiten.
Wij, oost brabant en limburg, vallen onder regio zuid.
www.v44.nl
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”