480 laten restaureren

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerotterdam
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.11.2008 - 21:04

Leuke site! Ik heb er al plezier van gehad bij het vervangen van mijn voorruit. Goed om te zien dat er zoveel actieve mensen zijn met 480 bloed.
Ik hou erg van mijn 480 maar realiseer me dat na 20 jaar en 290.000 km (turbo) het eind in zicht is. Heeft iemand een tip over complete renovatie? Dus: rijdend houden met goede sloop onderdelen en of nieuwe elementen. Wat kost het en heeft iemand een betrouwbare tip?

Ik realiseer me dat normale bedrijven wat kunnen aanbieden maar zijn er 480 specialisten in het opknappen?

Gero Rutten
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Laten restaureren is een erg dure grap, die je vantevoren niet kan inschatten. Veel goedkopere optie is om een goede terug te kopen en de oude voor onderdelen te bewaren eventueel.
440 Turbo
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:13

Zet er een nieuwe koppakking, ditributie, span- en geleiderol, (krukas)-keringen, verdere pakkingen zoals inlaat/uitlaat/gaskleppenhuis en nieuwe slangenklemmetjes op. Geef de wagen een grote beurt en rijden maar. De kosten voor de bovengenoemde zaken bedragen (als je het zelf doet) zo'n €150. Wanneer je het laat doen (de prijsindicatie is dan niet gebasseerd op de bluekens;) zul je op ongeveer €400 totaal uitkomen.

Heb zelf een 440 turbo met zon 260.000 op de teller en gechipt maar hij loopt en rijt nog steeds als een zonnetje. Bij goed onderhoud kan de wagen nog makkelijk 10 jaar mee.
480classic
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 17.11.2008 - 22:36
Contacteer:

Wat versta je onder restaureren.Een normale huis en tuin keuken auto heeft ook onderhoud nodig.Breng je zo een auto naar een dealer dan kan de portemonnee ook (giga) wijdt open.
Vraag maar eens aan collega,s.Vaak hebben de moderne auto's techn. problemen(citroen vooral),dan zijn ze honderden euro's kosten soms over de 1000euro kwijt.Rest hebben zij ook reguliere onderhoud nodig en dat kost ook geld.

Kan je alles zelf en heb je een garage dan kan je op je gemak het een en ander doen zonder haast.Uiteraard met een Haynes Volvo boek erbij.
Dan kost het je haast niks enkel tijd soms veel tijd.Maar wel leerzaam.Je leert dan namelijk je auto beter kennen!Dat is mijn tip.
Plus een beetje googlen voor 2e hands 480 spullen.
Lekker zelf doen als je de ruimte hebt.
Maar beginnen aan: nieuwe koppakking, ditributie, span- en geleiderol, (krukas)-keringen, verdere pakkingen zou ik alleen doen als het echt nodig is.
Bougies,luchtfilter,brandstoffilter,bougiekabels,rotor,olieeen,koelvloeistof vernieuwen kan je eventueel zelf doen.
Ligt er aan hoe handig je bent.Moeilijk is het niet.
Distr riem weet je zelf wel.Dat ligt aan de hoeveelheid km's je er nu meegereden hebt.
Dan zou ik dat via een dealer doen want dan heb je namelijk km. garantie mocht hij breken.
Ja en voor de rest zou je de auto met mondkapje eens lekker kunnen tectyleren.Vast wel een kennis die een brug hebt dan kan je perfect overal bij.
In de druppels zitten dopjes,deze eraf halen en vol spuiten met bruine tectyl.Niet die zwarte want die dekt enkel,en voor de rest doet dat spul niets tegen roest.
Advies: Eerst overal die bruine tectyl,laten drogen en afwerken met zwarte tectyl.
En vergeet je wielkasten achter niet.Haal die pekel van de velsrand binnenkant weg en deze tectyleren.Scheelt een hoop ellende.Achterlichtpakkingen vernieuwen voorkomt vochtproblemen binnen. enzz.....
succes
480classic
Gebruikersavatar
Cruising 480
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 10.02.2008 - 14:26
Locatie: Hardinxveld (ZH)

Iroll schreef:Laten restaureren is een erg dure grap, die je vantevoren niet kan inschatten. Veel goedkopere optie is om een goede terug te kopen en de oude voor onderdelen te bewaren eventueel.
Kan ik mij volledig bij aansluiten, ik heb het zelf ook gedaan. Hoewel het veel pijn deed toen het restant van m'n oude 480 naar de sloop ging. Op het fototje naast mijn bericht zie je op de achtergrond mijn oude.
LOVE CRUISING my 480
480 (E)S 2.0 1994 paris bleu
480 ES 1987

Groeten Robin
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Cruising 480 schreef:
Iroll schreef:Laten restaureren is een erg dure grap, die je vantevoren niet kan inschatten. Veel goedkopere optie is om een goede terug te kopen en de oude voor onderdelen te bewaren eventueel.
Kan ik mij volledig bij aansluiten, ik heb het zelf ook gedaan. Hoewel het veel pijn deed toen het restant van m'n oude 480 naar de sloop ging.
Zo is het ook bij mij gegaan. Ik heb behoorlijk wat traantjes gepikt toen het lege casco van de aanhanger getild werd :oops:

Mijn eerste 480 was vrijwel nieuw op de carrosserie na, maar heeft een groot deel van zijn leven in de zoute regen in Zeeland gestaan. Dat is haar uiteindelijk fataal geworden.

Ik heb goedkoop een andere 480 op de kop kunnen tikken die ik momenteel nog aan het restaureren ben. Deze heeft totaal geen last van roest maar moet wel overgespoten worden, dus heb ik direct besloten de volledige auto op te knappen.

Een verslag van mijn project is te volgen op het nieuwe Volvo 480 Forum waar je vragen ook beantwoord worden door de 480 liefhebbers die daar reeds aanwezig zijn. (waaronder een aantal man die hun 480 opknappen)
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De 480”