Wel of geen winterbanden nodig

jkl
1st Gear member

Wie kan mij vertellen (adviseren) of ik wel of geen winterbanden nodig heb als ik Pirreli scorpions M+S banden onder mijn VOlvo XC70 heb.
Zijn deze banden voldoende om op wintersport te gaan. Natuurlijk neem ik sneeuwkettingen mee.

Wie heeft ervaring dan wel het antwoord.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik heb die Pirelli's er al heel vlug onderuit gehaald omdat ik ze lawaaierig en oncomfortabel vind.
Ik heb zomers zomerbanden en al een week of 3 rijd ik op winterbanden.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Cinq
3rd Gear member
Contacteer:

Ik heb gisteren besloten toch een setje winterwielen te nemen. Ik had even op het forum gezocht en vond een post, ik meen zelfs van Ben? met aansprakelijkheden in diverse Europese landen.

By the way, ik heb gekozen voor 16" (Cecino velg). Mijn normale wielen zijn 17" (Sargas). Ik had diezelfde maten ook op m'n V50 en dat beviel prima. Het voordeel van de hoge band op deze wielen is dat je niet voor elk stoeprandje hoeft op te passen.

De 4 halen 3 betalen actie is natuurlijk ook niet verkeerd.

Groet Cinq
V60 T3 R-Design, Ice White Solid, Winter Line en nog wat opties
vmcc
2nd Gear member

M&S is prima voor de winter in Nederland. Ik heb verleden week een rijvaardigheidstest gedaam met mijn xc90 op M&S. Je ziet duidelijk het verschil met andere auto's. Ik heb zelf ook winterbanden maar zag afgelopen week dat dat nu nog niet nodig is. Op wintersport wel doen hoor! De winterband is speciaal gemaakt om sneeuw snel weer uit de band te krijgen en zo grip te houden.
Als het, in eerste instantie, te duur is kun je ook de winterbanden de velgen laten monteren waar je nu op rijdt. Zo heb ik dat eerst ook gedaan, en daarna pas een leuke velg gezocht. Succes
Met groet,
Patrick

Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Ik maak een kanttekening: de keuze voor winterbanden moet NIET zijn wat wij er van vinden maar wat JIJ er van vind EN wat de autoriteiten in het buitenland er van vinden. Op de site van de ANWB, ADAC, ets staat info over verplichtingen met winterbanden.
Dat moet de reden zijn om winterbanden te kiezen en je MS-banden toch maar thuis te laten.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Bover
8th Gear member

Ben overtuigd op basis van ervaring dat je winterbanden wel nodig hebt.

Ik denk dat je winterbanden nodig hebt omdat winterbanden beter reageren op temperatuur onder de 7 gr.
Paar weken terug een rijvaardigheids training gedaan bij Maaskant/volvo te lelystad.

Mijn XC was uitgerust met winterbanden, de twee andere XC 70 niet. :shock:

een wereld van verschil tussen de auto's.
Mijn XC : remweg korter, niet in de slip te krijgen, koers houden en ga zo maar door. 8)

Als je volvo rijdt en voor veiligheid gaat en veel kilometers rijdt.... :wink:

juist winterbanden.
Ik heb 4 michilin latidude m/s winterbanden. Superrrrr :D
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
anwo
2nd Gear member

Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en gelijk voor beide auto's winterbanden besteld. Auw.
V60 MY 14 D4 summum, geartronic, power blue, business pack connect, driver support line, scandinavian line, luxury line

XC60 MY 12 D5 summum plus, geartronic, black sapphire, zephyrs 18 inch
V70 MY 08 2.4 D summum, geartronic, oyster grey, mobility line, security line, Volvo on call, BLIS, collision warning, driver alert
XC90 MY 06 D5 summum, geartronic, nautic blue, mobility line, security line
S40, edition II, mobility line my 2006
V70 edition II my 2004
Cinq
3rd Gear member
Contacteer:

Op mijn net bestelde setje zit helaas 2 weken levertijd. Jammer, net nu er sneeuw is gevallen. Zal het over twee weken wel weer 15 graden zijn :-)

Groet Cinq
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

jkl schreef:Wie kan mij vertellen (adviseren) of ik wel of geen winterbanden nodig heb als ik Pirreli scorpions M+S banden onder mijn VOlvo XC70 heb.
Zijn deze banden voldoende om op wintersport te gaan. Natuurlijk neem ik sneeuwkettingen mee.
Wie heeft ervaring dan wel het antwoord.
Als je een vierwiel aangedreven auto hebt zal het moment dat je in de problemen komt met het verlies van grip veel verder weg zijn dan bij een tweewiel aangedreven auto, de M&S banden stellen het nog verder uit.

Het blijft altijd raadzaam om kettingen mee te nemen want soms is het zelfs verplicht (kettenpfligt) om kettingen er om te hebben.

De scorpions (met alle verdere tekort komingen) zijn winterbanden, immers voorzien van het m+s en bergje op de band..
Msuidgeest schreef: Dat moet de reden zijn om winterbanden te kiezen en je MS-banden toch maar thuis te laten.
:shock:

Enig idee waar M & S voor staan? Mud and Snow dus voor je adviseerd lijkt me het raadzaam om even eerst in te lezen in de materie.. :wink:
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gast

Twee seizoenen banden (M+S banden) of winterbanden?

Stukje uit een Duits artikel (om het nog even moeilijker te maken :P ):

Aangezien er geen duidelijke definities zijn voor de kenmerken van winterbanden, worden er vaak twee kenmerken gebruikt:
De 2 seizoenenband aangegeven met, M+S en soms ook het vloksymbool.
M+S: staat voor modder en sneeuw (Engels voor Mud en snow). Ook 2 seizoenenbanden zijn voorzien van dit kenmerk.
De twee seizoenen banden met het kenmerk M+S, zijn in principe winterbanden met zomergeschiktheid,
zo stelt de ADAC (Algemene Duitse Automobiel Club)

M+S banden zijn beter op natte en gladde wegen dan zomerbanden,
helaas hebben ze niet de eigenschappen die echte winterbanden wel hebben.

"Uit de winterbandtest dat de 2 seizoenenbanden in vergelijking met winterbanden te zwak zijn in de sneeuw", Zo stelt de ADAC op hun Web-site.
Het sneeuwvlok symbool, is een kleine vlok, omgeven door een berg (Three Peak Mountain Symbol).
In de V.S. is er sinds 1999 een gestandaardiseerde testprocedure met de tractietest voor winterbanden.
Een band die dit onderzoek doorstaat, mag het vloksymbool dragen.
(bron: FOCUS-online-auteur Sebastian Viehmann)
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

In scandinavie en de alpenlanden rijden ze ook zeer regelmatig rond met spikes, DAT is pas een echte winterband (als we het extreem willen trekken)
De standaard banden die in Nederland worden uitgeleverd zijn in princiepe geschikt voor het hele seizoen (in iedergeval in Nederland), verder blijf ik bij mijn verhaal, je hebt namelijk altijd betere en minder goede banden (en echte slechte) voor bepaalde situaties.
Moraal van het verhaal, met scorpions sta je niet voor schut in de sneeuw.
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gast

Barry (Grillmeister) schreef:De standaard banden die in Nederland worden uitgeleverd zijn in princiepe geschikt voor het hele seizoen (in iedergeval in Nederland.
Ik neem aan dat je het dan over M+S banden hebt. :P
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Alleen....... je rijdt ongeveer 75% van de tijd in Nederland over een al dan niet droog wegdek. Daar maken die Scopions een partij herrie. Niet grappig meer. Reden voor mij om mijn Oreander 17" velgen te voorzien van "gewone" zomerbanden. Heerlijk comfortabel en stil in de zomer. Voor de winter heb ik een set Tellus 16" velgen met dunlop winterbanden. Maakt wat meer herrie maar o zo fijn gister in de sneeuw!
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

AlexV70 schreef:
Barry (Grillmeister) schreef:De standaard banden die in Nederland worden uitgeleverd zijn in princiepe geschikt voor het hele seizoen (in iedergeval in Nederland.
Ik neem aan dat je het dan over M+S banden hebt. :P
Ja op de xc70 wel, op de v40 heb ik zomers de gewone michelin banden die iedereen (had) heeft op de v40 voordat de winterbanden hype losbarste.
M+S banden zijn wat mij betreft zeker in Nederland geschikt voor het hele seizoen. Meer modder dan droog asfalt (waar M+S banden zeker meer geluids opbrengst genereren dan reguliere banden)

Op mijn cherokee had ik de xp2000 band en dat was ook M+S, in de sneeuw/bergen echt geen centje problemen gehad en dat was zonder sneeuwvlok/berg symbool en 100% zeker een kwalitatief slechtere band dan de scorpion...

Verder zag ik afgelopen jaar in Oostenrijk de bergrettungsdienst in een landrover defender rijden met de zelfde bridgestone banden waar mijn buurman met zijn cherokee mee rijd en dat zijn wel M+S maar ook zonder bergje en sneeuwvlok...
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
Cinq
3rd Gear member
Contacteer:

Barry (Grillmeister) schreef:...Als je een vierwiel aangedreven auto hebt zal het moment dat je in de problemen komt met het verlies van grip veel verder weg zijn dan bij een tweewiel aangedreven auto, de M&S banden stellen het nog verder uit.
...
Kleine aanvulling: al sinds jaar en dag remmen auto's op 4 wielen. Of je dan 4 aangedreven wielen hebt of niet, de remweg is met een 4wd echt niet korter en daar zijn winterbanden in de sneeuw gewoon superieur. Met mijn V50 heb ik het aan den lijve ondervonden en het verschil was zo groot dat ik dus ook voor m'n XC70 met Scorpions gekozen heb voor een setje winterwielen.

Groet Cinq
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Cinq schreef:
Barry (Grillmeister) schreef:...Als je een vierwiel aangedreven auto hebt zal het moment dat je in de problemen komt met het verlies van grip veel verder weg zijn dan bij een tweewiel aangedreven auto, de M&S banden stellen het nog verder uit.
...
Kleine aanvulling: al sinds jaar en dag remmen auto's op 4 wielen. Of je dan 4 aangedreven wielen hebt of niet, de remweg is met een 4wd echt niet korter en daar zijn winterbanden in de sneeuw gewoon superieur. Met mijn V50 heb ik het aan den lijve ondervonden en het verschil was zo groot dat ik dus ook voor m'n XC70 met Scorpions gekozen heb voor een setje winterwielen.

Groet Cinq
Hoi Cinq,
Het ging mij niet om het remmen op 4 wielen (anno 1940 ofzo :lol: ) wat dacht je van grip? Als je geen grip hebt kun je niet eens rijden. Ik heb zelf (zoals eerder vermeld) ook winterbanden dus dat voordeel hoef je voor mij niet te bepleiten..
Toen ik twee jaar geleden (met winterbanden zonder 4wd) de berg op moest naar Berwang, waar het die ochtend overigens extreem glad was werd ik zonder 4wd toch echt niet happy (terwijl ik alle rijopleidingen heb je in Nederland bij de overheid kan krijgen.) En moest ik er alle zeilen bijzetten om toch boven te komen (eerder al 6x met een 4wd geweest en nooit een probleem gehad) hierdoor nam ik mezelf voor om echt weer een 4wd (xc70) als volgende auto te kopen.

4wd Rules!
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
Hans
8th Gear member
Contacteer:

AWD rules ;-)
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Cinq
3rd Gear member
Contacteer:

hans anesthesie schreef:AWD rules ;-)
Nou, dat m'n reservewiel gewoon stil ligt in de kofferbak vind ik niet zo'n probleem :lol:

Groet Cinq
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

LOL!!!! Als die gaat rollen tolt alles!!!

AWD RULES!!!
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
Bover
8th Gear member

:roll: ik snap er niets meer van.
Staat in autoweek een heel artikel over winterbanden.

Zouden test zeggen dat winterband lengere remweg heeft, op nerderlands nat en droog wegdek,
dan de zomerband. :?

en ANWB adviseert de winterband....

Heb ik iets gemist? :shock:
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”