Motor valt uit

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

Sinds kort valt de motor af en toe uit, na een een kort ritje. Vreemd is dat het niet meteen gebeurt bij het wegrijden voor de eerste keer maar na 1 a 2 km.
Bij lanzaam rijden (inparkeren bijv.) als je het gas loslaat dan gaat de motor uit. Daarna weer starten en dan valt ie weer uit, is vandaag 4 a 5 keer achter elkaar gebeurd.
Starten en dan het gaspedaal redelijk diep ingedrukt houden helpt wel.
Zodra de motor goed warm is, lijkt het probleem er opeens niet meer te zijn.
Iemand hier ervaring mee?
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

het zou kunnen zijn dat je stappen motor niet goed wordt aangestuurd,meestal is de temperatuurzender defect,uit laten lezen is de beste remedie
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

Bedankt Ramon&Ramon, binnenkort maar even langs de garage dus. Kan er zelf vrees ik niks aan verhelpen.
Had al eerder problemen met een zeer onregelmatig stationair toerental maar dat valt de laatste tijd weer mee. Zal vast met het probleem te maken hebben.
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

Update:
Nog niet langs de garage geweest, deze week maak ik een afspraak.
Ik heb vandaag wel even gebeld, en meteen werd het beruchte woord GASKLEPHUIS genoemd.
Heb de uitzending van Tros Radar ook gezien, en vraag me af of dit het probleem kan zijn. Afgelopen week weer problemen met spontaan afslaan voor het stoplicht, onregelmatig toerental en de motor reageert niet goed op het gaspedaal bij het wegrijden (gas moet te diep worden ingedrukt om normale toeren te krijgen).

Ze gaan em wel uitlezen bij de garage maar in de uitzending van Tros Radar wordt gemeld dat er wellicht hiervan geen foutcodes worden gelogd....?!
Ik las ook ergens dat het niet zou gaan om alle Volvo modellen.. weet iemand of dit ook bij de V40 voorkomt?
Als dit het probleem echt blijkt te zijn, ga ik zeker voor de ACtronics versie, ook al was het alleen maar om de prijs :)


ohja, tijdens de 'storingen' heb ik nog nooit een motor management lampje aan zien floepen, maar misschien zit dat niet op mijn model....?
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Gebruikersavatar
Martijn1974
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 11.05.2008 - 09:37
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

yerun schreef:Ik heb vandaag wel even gebeld, en meteen werd het beruchte woord GASKLEPHUIS genoemd.
Maak je niet gelijk grote zorgen...hij kan ook gewoon vervuild zijn.
Mijne liep ook niet goed stationair (400rpm tegen het afslaan aan), effe schoon laten maken en hij loopt als nieuw.

mvg,
Martijn.
2018 -heden: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2014 - 2018: Toyota Prius II 'Tech Edition' 2006 Opal Green.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

Nou weer es een update:

Langs garage geweest, de nokkenasversteller is vervangen omdat die volgens de garage niet goed meer was en rare geluiden maakte.
Helaas is het probleem er nog. Gelukkig hebben ze alleen het onderdeel in rekening gebracht en geen verdere kosten omdat ze geen zekerheid konden geven of dit de oplossing zou zijn.

Maar nog steeds af en toe haperen, wisselend toerental en afslaan.
Wat soms wil helpen is de motor even uit- en weer aan te zetten, maar dat kan ook niet altijd.
Accu is ook vervangen vorige week.. auto wilde niet meer starten, alleen nog maar een RRRRR geluid.
Dat probleem is wel verholpen gelukkig.
Het gasklephuis probleem schijnt niet voor de V40 te gelden, dus daar is niet naar gekeken bij mijn weten.
Temperatuursensor schijnt wel OK te zijn, deze is meerdere keren uitgemeten, ook vlak na een rit.

Nu hoop ik dat hier nog mensen zijn die verstand hebben van dit soort dingen, de garage heeft al aangegeven het verder niet te weten.
De Volvo dealer is mij te duur, alhoewel ze natuurlijk wel specifieke Volvo kennis hebben.
Apart is wel dat het haperen nog nooit is voorgekomen op de snelweg, of als je zeg maar, 80 ofzo rijdt. Alleen maar met snelheden voor binnen de bebouwde kom.
Wat ook opvalt is dat de motor gaat trillen of een beetje gaat schudden vlak voordat de ellende begint.

Positief punt is wel dat we nu vaker de fiets nemen :-)
Volvo for life? Ik krijg steeds meer twijfels helaas.
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Gebruikersavatar
Martijn1974
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 11.05.2008 - 09:37
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

yerun schreef: De Volvo dealer is mij te duur, alhoewel ze natuurlijk wel specifieke Volvo kennis hebben.
Wellicht geef je hier zelf de oplossing al...
2018 -heden: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2014 - 2018: Toyota Prius II 'Tech Edition' 2006 Opal Green.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Ik geef Ramon gelijk, stappenmotor of temp. sensor.

Bij mij is die ook een keer verrot gegaan (kreeg toen wel een storingsmelding). Door een verkeerde waarde van de temp. sensor, injecteerd de auto teveel of te weinig peut. Resultaat kun je zelf wel bedenken.

V.w.b de kosten van een Volvo-dealer, ik vind het reuze meevallen en kom nooit meer ergens anders dan een dealer. De service is zo goed, en zei kennen de motoren en hebben sneller een betere analyse dan een universele dealer. Dit kan je ook geld besparen uiteindelijk.
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

Nou tis weer es tijd voor een update dacht ik zo :)
Helaas geen geld voor een dure reparatie.. dacht ik kijk t wel even aan.
Tja.. en nu worden de klachten erger.. tijdens t rijden stopt de motor soms als er even geen gas wordt gegeven.
En als ie begint te bokken is het een kwestie van vaart maken of aan de kant om de motor uit te zetten.
Verder is het bijna niet meer mogelijk om bijv. 50 in de 4e versnelling te rijden.
Boven de 60 km/h ongeveer zijn er geen problemen meer. In de stad is het dus een hele kunst om van A naar B te komen. :P

Verder begint er aan de voorkant iets te kraken als er maximaal naar links (naar rechts weet ik niet zeker) wordt gestuurd.
De stuurashoezen zijn volgens mij OK.

En de stabilisator stang rammelt af en toe (is wel door de garage naar gekeken, schijnt geen acuut probleem te zijn).
't Wordt een beetje een zorgenkindje, de V40....

Nu mijn vraag: weet iemand of het mogelijk is om zelf een stappenmotor te vervangen? Wie weet kan ik er op de sloop aan 1 komen.
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Als je thermostaat opzoekt, zul je daar een kabelboom (2polig) zien lopen richting een voeler (achter de thermostaat).

Deze was bij mij gebroken. Startte ook slecht, liep ook heel slecht...
Echter, als die voeler defect is, heb je een motorstoring lampje & draait je ventilator. Hoe de andere temp. sensor reageerd & waar die zit, moet ik je verschuldigd blijven.

Maar ben het met ramon eens.
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

Tnx Bart.
Denk niet dat dat het probleem is. Heb nl. geen storingslampje wat brandt en de ventilator draait ook niet continu.
Temp. sensor is wel gecontroleerd en die zou goed zijn volgens de garage.
Blijft over de stappenmotor... es ff kijken of ik daar meer info over kan vinden.
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

[quote = "yerun"] Tnx Bart.
Denk niet DAT DAT het probleem is. Heb nl. geen storingslampje wat brandt en de ventilator draait ook niet continu.
Temp. sensor is wel Gecontroleerd en sterven zou goed zijn volgens de garage.
Blijft over de stappenmotor ... es ff kijken van ik daar meer info over kan vinden. [/ quote]Temp. sensor is wel Gecontroleerd en sterven zou goed zijn volgens de garage.


Temp. sensor is wel Gecontroleerd en sterven zou goed zijn volgens de garage.
Wie kan mij deze zin uitleggen?
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

Bougies al nagekeken? Heeft jouw V40 1 bobbine of per cilinder een bobbine? Hoe dan ook, die ook effe checken.

Doet het benzinepompje in de benzinetank nog wel goed z'n werk? Ik heb dit vroeger met een Golf een keer aan de hand gehad. Bij lage snelheden kreeg de motor te weinig benzine. Bij hogere snelheden was er voldoende aanzuiging waardoor het probleem zich niet voordeed.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

Bougies... nee nog niet nagekeken. Eigenlijk kan het van alles zijn begrijp ik. Geen idee hoe dat zet met die bobbines...

LOL @ Ramon. Sterven? Ja dat doet ie langzaam volgens mij ;)

Maar als ik de zin ff kopieer van m'n vorige post, staat er heel iets anders....

Temp. sensor is wel gecontroleerd en die zou goed zijn volgens de garage.

Compu probleempje?
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik denk dat er iets met het google vertaalprogamma iets mis is bij mij:):)
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

1) breng 'm AUB! naar een Volvo dealer. Kost je misschien 40euro om uit te lezen, maar dan weet je ook echt onomstotelijk wat er niet goed gaat

2) ik heb je verhaal nog eens gelezen; het lijkt eigenlijk stiekem op het probleem wat is had, echter ik heb een diesel. Daar was de luchtmassameter aan het doodgaan. Afslaan, weinig tot geen vermogen, etc. Maargoed, kan bij jou zoveel zijn natuurlijk.

3) V.w.b. bougies die je wilt nakijken. Open de motorkap. Onder die zwarte afdekplaat, zitten de bobines / bougies. Verwijder deze plaat;

Oude bougies:

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe (zoals ze horen volgens Volvo):

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de bobines:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bougiekabels (oude:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

4) Het rammelen uit de ophanging kan komen door veelal de stabilisatorstangetjes. Kosten bij de Volvo meen ik 20euro p/st. Krakekende geluid daarintegen komt vaak door de rubbers die om de torsiestaaf zitten. Bekend probleem. Heb het ook gehad, maar het vervangen van deze rubbers is een onwijze klus. Heb er wat talk op gespoten ;)

Het kraken van de veren, wat ik al vaak genoemd heb, komt inderdaad weg bij de stabilisator stang, kijk en luister wat er gebeurd als je daaraan rommelt;

Afbeelding

P.s.; het geluid wat je hoort is beetje bizar maar ik denk dat vele van jullie het herkennen

Dat koperkleurige is een reactiestangetje:

Afbeelding
Gebruikersavatar
erik-hakkers
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 28.08.2008 - 21:59
Locatie: hardenberg

Hallo hoe loopt de auto nou dan?
Als het probleem nog voordoet mischien ook makkelijk om de benzinnefilter te vervangen die kan mischien ook net lastig genoeg zijn,.

En idd de luchtmassameter nakijken.
volvo 480 forum
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305

volvo s70 2.5 10v 1998
ronaldv40
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 11.01.2006 - 17:00
Locatie: ede

ga gewoon ff naar de volvo dealer kost echt niet veel meer als een universele garage .
maar de dealer heeft wel meer specifieke kennis van jou auto .
en als je weet wat het is kun je altijd nog besluiten het zelf te vervangen
want je kunt wel blijven gokken van dat is het of dit is het kost uiteindelijk meer dan ff langs de dealer gaan en meteen het goede vervangen.

ps hij is nog lang niet dood hoor.

sterkte ermee groet ronald :P
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

Tnx allemaal. Ik ga denk ik eerst maar es na wanneer de bougies voor t laatst vervangen zijn... en als dat een eeuwigheid geleden is voor een paar euries nieuwe halen :)
Benzinetoevoer lijkt me niet het probleem, als ik afga op de klachten.

Wat opvalt is dat als de problemen zich voordoen, met onregelmatig toerental, de motor ook redelijk schudt.
Wellicht dat er 1 cylinder niet zo goed meekomt met de rest?

Voor ik me zover kan herinneren is de luchtmassameter ook gecheckt, samen met de temperatuur sensor.
Het probleem lijkt onafhankelijk van de motor temperatuur te zijn, soms is het na 5 min. opeens mis maar soms na een lange rit, als de snelheid weer wat lager is, is het probleem er ook.
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
wavzvd
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 07.02.2009 - 13:14

als je in de buurt van wijk bij duurstede woont google dan maar eens op Ruud Mulder volvo specialist hij doet alleen maar volvo en verder niets anders,is goed en niet te duur.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”