Vorig jaar maart gebeurde het tijdens een rit met veel sneeuwval. Nu opnieuw, hoewel er nu tijdens de rit geen sneeuw viel (maar het 'hing wel in de lucht').
De symptomen: ergens halverwege een de rit - eerst stukje stad, daarna ca. 20 km. snelweg - begint het lambda-lampje te branden. Bij thuiskomst staat de ventilator zo'n 2 à 3 minuten te koelen. Bij elke nieuwe start brandt het lampje gelijk en draait de ventilator na, hoe kort de rit ook duurt. Kortom: een Volvo die niet van sneeuw houdt?? :shock:
De vorige keer heeft de garage uitgelezen, temp.sensor gecontroleerd (thermostaat weet ik niet zeker meer), maar niks gevonden.
1. Wat denken jullie? (Zelf denk ik in de richting van de thermostaat)
2. Kan ik met de auto morgen een eind rijden (zoals de planning is). Uiteraard ben ik wel van plan maandag even langs de garage te gaan.
Een Volvo die niet van sneeuw houdt?
- Polarbaer
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 02.08.2007 - 14:03
@hadico: bedankt voor je reactie(s)!
Inmiddels heb ik vanmorgen een kort ritje gemaakt, waarbij de auto pas na lang aandringen (keer of zes) wilde starten. Ik had juist het idee dat de temp-meter te snel omhoog ging dan normaal. Na vijf minuten rijden stond hij al op de waarde van een warme motor, dat duurt normaal vijf tot tien minuten langer. Thuisgekomen heb ik (na vijf minuten stilstand - toen dacht ik er pas aan) mijn hand even op het blok gelegd. Het was 'handwarm' - ca. 35-40 graden schat ik. Dat lijkt me normaal voor de lengte van de rit - en dus lijkt de temp-meter niet te kloppen.
Mijn nieuwste vermoeden is dus dat niet de thermostaat, maar de temp.sensor kapot is. Klopt dat of iemand nog andere ideeën?
Inmiddels heb ik vanmorgen een kort ritje gemaakt, waarbij de auto pas na lang aandringen (keer of zes) wilde starten. Ik had juist het idee dat de temp-meter te snel omhoog ging dan normaal. Na vijf minuten rijden stond hij al op de waarde van een warme motor, dat duurt normaal vijf tot tien minuten langer. Thuisgekomen heb ik (na vijf minuten stilstand - toen dacht ik er pas aan) mijn hand even op het blok gelegd. Het was 'handwarm' - ca. 35-40 graden schat ik. Dat lijkt me normaal voor de lengte van de rit - en dus lijkt de temp-meter niet te kloppen.
Mijn nieuwste vermoeden is dus dat niet de thermostaat, maar de temp.sensor kapot is. Klopt dat of iemand nog andere ideeën?
V70 classic - 2.5 20V - MY1998 - Black stone - volleder - 16' Perfo velgen
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Of het draadje maakt massacontact.
Het is een oud euvel van Volvo's dat het draadje dat naar de sensor gaat op den duur (door de hitte) wat van z'n isolatie verliest en daardoor is vals contact mogelijk.
Dat wil zeggen: als de temp.meter naar de hoogst mogelijke waarde gaat, dn is er vals massacontact.
Gaat de meter naar een mogelijk normale waarde, dan zou ik denken aan een kapotte sensor óf een kapotte thermostaat, die (wel vrij zeldzaam) in gesloten positie blijft staan. Meestal staan die dingen juist open als ze kapotgaan.
Is er trouwens ook niks geks met de koelvloeistof? Peil goed? Geen vestopping? (knijp hier en daar eens in de dikkere slangen).
Het is een oud euvel van Volvo's dat het draadje dat naar de sensor gaat op den duur (door de hitte) wat van z'n isolatie verliest en daardoor is vals contact mogelijk.
Dat wil zeggen: als de temp.meter naar de hoogst mogelijke waarde gaat, dn is er vals massacontact.
Gaat de meter naar een mogelijk normale waarde, dan zou ik denken aan een kapotte sensor óf een kapotte thermostaat, die (wel vrij zeldzaam) in gesloten positie blijft staan. Meestal staan die dingen juist open als ze kapotgaan.
Is er trouwens ook niks geks met de koelvloeistof? Peil goed? Geen vestopping? (knijp hier en daar eens in de dikkere slangen).
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Moeilijk op afstand te zeggen maar laat hem uitlezen en vraag dan of ze de temp die het motormanagement aangeeft willen contr ten opzichte van de koelwatertemperatuur als hij zoals je zegt razendsnel oploopt bij een korte rit maar niet vreemd warm word kan het zeker ook de sensor zijn,deze heeft bij jou twee draden en krijgt via de regeleenheid een vaste spannig van ca5 volt aangelevert welke hij als referentie gebruikt mocht hier een breuk inzitten dan slaat hij ook een code op.
- Polarbaer
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 02.08.2007 - 14:03
Even een update. Uiteindelijk bleek de thermostaat inderdaad de boosdoener. Eerst is de temp.sensor vervangen, maar de storing bleef terugkomen. Nu met nieuwe thermostaat lijkt het verholpen. De auto wordt ook veel sneller warm nu, dat duurde eerst veel langer. Ook verwarming lijkt nu veel beter te functioneren.
V70 classic - 2.5 20V - MY1998 - Black stone - volleder - 16' Perfo velgen
- VolvoRacing
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 23.03.2005 - 22:39
- Locatie: Rotterdam
Ik heb kort geleden hetzelfde probleem gehad met mijn C70 uit 1998. Bij de dealer hebben ze de boel gereset en sindsdien is ie niet meer aangegaan. Ik heb wel het idee ook dat de temperatuur te snel op loopt (op de meter). Hij is na ongeveer 5 minuten rijden al in het midden en na een uur of twee stil staan springt ie gelijk weer naar de helft bij het starten.
@ polarbear:
Wat kostte het om sensor en de thermosstaat te vervangen als ik vragen mag?
groeten
Chris
@ polarbear:
Wat kostte het om sensor en de thermosstaat te vervangen als ik vragen mag?
groeten
Chris
Volvo 440 1.8 GL E2 1992 Volvo S40 1.8 Europa 1998
Mini Cooper 1989 Volvo 440 Turbo 1989 Volvo C70 T5 introline automaat 1998
Volkswagen Golf VR6 1992 Volvo 440 1.8i Polar sports 1997
Volvo 480 GT Turbo 1995 Saab 9-5SE 1998
Volvo V40 2.0 1997 Volvo V40 T4 automaat 1998
Volvo S60 2.4 2001, Kawasaki GPZ 600R 1986, Kawasaki ZX-9R Ninja 1996
Mini Cooper 1989 Volvo 440 Turbo 1989 Volvo C70 T5 introline automaat 1998
Volkswagen Golf VR6 1992 Volvo 440 1.8i Polar sports 1997
Volvo 480 GT Turbo 1995 Saab 9-5SE 1998
Volvo V40 2.0 1997 Volvo V40 T4 automaat 1998
Volvo S60 2.4 2001, Kawasaki GPZ 600R 1986, Kawasaki ZX-9R Ninja 1996