aanjager/ kachel/blower

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
stefanS40
Starter

help juist nu tijdens de eerste sneeuwdag doet mijn aanjager niks meer.
ik heb de zekeringen nagelopen en denk dat ik het in de aanjager moet gaan zoeken maar waar zit deze bij een S40 van okt1998.
tevens gaat het airco ledje ook niet meer branden.
hoop dat iemand mij kan helpen.
Groeten Stefan
Bart Giesen
5th Gear member

Aanjager bevind zich onder je dashboardkastje. Moet je even een zwarte plaat weghalen (2x kruiskop schroef en 1 drukschroefje).

Wat weleens voorkomt is dat het relaid defect gaat (zit ook bij je aanjager).
stefanS40
Starter

dank je wel ik ga even aan de slag en waarschijnlijk is het het relais want vandaag doet ie het ineens weer dus zal het relais zijn blijven plakken ofzo maar kijk het toch even na.

BEDANKT!!!
hadico
5th Gear member

Vaak gaat de ,weerstand, die in het kachelhuis naast je blower zit (witte stekker)defect airco werkt dan ook niet meer .
Ding heet bij de dealer ,transistor, en regelt het toerental van je blower kost iets in de 30 eurie let op als je hem wegneemt de stalen strip waar ie achter zit kan vlijmscherp zijn!!!!
stefanS40
Starter

Oke ik heb de aanjager gevonden en de "transistor" ook maar is deze te controleren of te bypassen zodat ik zeker weet en niet bezig ben met een oneindige zoektocht?
Bart Giesen
5th Gear member

@ Hadico; die bedoelde ik haha.

Transistor, waarstand, relaid etc ;P
hadico
5th Gear member

Denken ze in Zweden ook :als het maar een naam heeft.

Overbruggen kan weet zo alleen de kleur niet uit me hoofd als het klopt zitten er drie draden op twee dik en een dun dacht ik, in ieder geval is er een plus vanaf contact ,een stuurdraad vanaf de draaiknop, en een naar de blower.
stefanS40
Starter

helaas ik heb de weerstand vervangen en hij werkt nog steeds niet.
Het lijkt wel of er geen continu stroomtoevoer is tijdens het rijden schiet hij ineens aan doet het een minuut of 10 en dan weer helemaal niks!!!
Ik heb bij de standen schakelaar tijdens het werken spanning kunnen meten maar als als de aanjager niet werkt meet ik nergens(weerstand, standen schakelaar) spanning.
Heeft iemand nog een idee?
Misschien kan het een kabelbreuk zijn weet iemand dan waar ik deze kan vervangen over welke zekeringen loopt hij e.d.

Alsvast bedankt
hadico
5th Gear member

Er zit een beveiliging in de ,weerstand, mogelijk dat deze door bv een te hoge spanning door de blower gaat werken probeer het eens door op de ingaande kant dus de voeding vanaf contact bv een proeflamp bij te zetten dan kun je zien of de voeding afvalt of dat de blower word onderbroken.
Als de voeding constant blijft en de blower gaat uit ben ik bang dat het hierin zit maar defecte blower komt zelden voor.
Zekeringen en bedrading kan ik je momenteel niet aan helpen misschien een ander hier op het forum??
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”