Pagina 1 van 1

Nieuw hier: voorstellen en import verhaal

Geplaatst: 24.11.2008 - 09:06
door piotrV70
Hoi !

Na eigenlijk niet zo heel erg lang zoeken heb ik afgelopen zaterdag mijn handtekening gezet onder de koopovereenkomst van een V70.

Het gaat om V70 2.4 uit 2001 met slechts 74.000km, de auto verkeert vrijwel in nieuwstaat: de al iets oudere Duitse "vorbezitzer" is er extreem zuinig op geweest, zo liggen er bijvoorbeeld door de hele auto rubber matten om de originele matten te beschermen. Hij staat op lichtmetalen velgen (type moet ik nog even opzoeken) en er zit een set winterbanden op stalen velgen bij.

Ik heb de auto gekocht bij Potthoff in het Duitse Hamm, vlakbij Dortmund. De grootste VAG dealer van Duitsland met een voorraad die varieert van 1000 tot 2000 auto's. De auto wordt de komende week klaargemaakt waarbij o.a. de spiegelkappen worden overgespoten (de enige krasjes op de auto die verder geheel kras- en deukvrij is).

De auto wordt door Potthof op een "kurzzeit kennzeichen" gezet waar direct een verzekering voor 5 dagen aan gekoppeld is. Ik rij'm dus zelf naar Nederland, hij is te zwaar om op een autoambulance te vervoeren (heb alleen een B rijbewijs).

Ik zal binnenkort (verwachting is half december) verslag doen van het import verhaal. Ik heb hier al ervaring mee maar dit wordt de eerste keer dat ik het met een kurzzeitkennzeichen doe.

Vraagje nog voor ervaringsdeskundigen: ik heb eerder een auto geimporteerd uit Dld zonder CVO, de auto wordt dan door de RDW gewogen en dat gewicht komt op je kenteken. Kost ook nog eens 12,50 euro :) Mijn vraag: waar regel ik zo'n CVO ? Bij Volvo NL of bij Volvo D ? En hoe heet zoiets in het Duits ?
En: mag je met een Kurzzeitkennzeichen nu wel of niet in NL rijden ? (de meningen hierover verschillen).

Het wordt wel even wennen om weer benzine te rijden na 8 jaar dieselen.

Alvast een paar foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 24.11.2008 - 09:55
door Gast
Als kurzzeitkennzeichen, gelijk is aan export kenteken in NL, mag je er hier heel kort mee rijden.
Ik zou wel de verzekering in NL goed regelen.
Als je de keuring op zelfde dag doet als invoer, heb je ook geen eendags kenteken nodig.
Of je moet even op zoek (bevriende garage) naar groene platen, al proefrijdend naar de keuring. :wink:

Geplaatst: 24.11.2008 - 10:00
door olav
Volgens mij staat de auto op Metis velgen, 16'.
Zoniet, dan nog steeds veel pleizer met de nieuwe aanwinst! :D

Geplaatst: 24.11.2008 - 10:36
door piotrV70
AlexV70 schreef:Als kurzzeitkennzeichen, gelijk is aan export kenteken in NL, mag je er hier heel kort mee rijden.
Ik zou wel de verzekering in NL goed regelen.
Als je de keuring op zelfde dag doet als invoer, heb je ook geen eendags kenteken nodig.
Of je moet even op zoek (bevriende garage) naar groene platen, al proefrijdend naar de keuring. :wink:
Kurzzeit is iets anders als Export. Volgens de Duitse verkoper mag je er 5 dagen mee door heel Europa rijden. Ik check het nog even bij m'n eigen verzekering. Keuring op dezelfde dag gaat niet lukken, ik ga met de trein naar Hamm vanaf Leer (vlakbij de grens), 2:30u treinen zonder overstap voor maar 28 euro ! Daarna 250 km Autobahn naar het Noorden en vervolgens nog een kilometer of 50 door de provincie (Gr/Dr). Als de verzekering maar in orde is, het risico op een eventuele bekeuring neem ik wel voor lief.

Geplaatst: 24.11.2008 - 12:20
door Gast
piotrV70 schreef:Kurzzeit is iets anders als Export. Volgens de Duitse verkoper mag je er 5 dagen mee door heel Europa rijden.
Dat is gelijk aan een export kenteken bij ons, ook 5 dagen. Andere naam, Europese wetgeving?
piotrV70 schreef: Als de verzekering maar in orde is, het risico op een eventuele bekeuring neem ik wel voor lief.
Het is maar de vraag of ze weten waar ze je voor moeten bekeuren. :P

Geplaatst: 24.11.2008 - 20:07
door piotrV70
AlexV70 schreef:
piotrV70 schreef:Kurzzeit is iets anders als Export. Volgens de Duitse verkoper mag je er 5 dagen mee door heel Europa rijden.
Dat is gelijk aan een export kenteken bij ons, ook 5 dagen. Andere naam, Europese wetgeving?
piotrV70 schreef: Als de verzekering maar in orde is, het risico op een eventuele bekeuring neem ik wel voor lief.
Het is maar de vraag of ze weten waar ze je voor moeten bekeuren. :P
Bedankt voor de correctie ! Ik kan dus lekker doorrijden in NL. Wat voor verzekering zit er standaard bij zo'n export kenteken ? WA neem ik aan ? Het casco deel doet m'n eigen verzekering wel op chasisnummer.

Geplaatst: 24.11.2008 - 21:06
door Rob2u
Gefeliciteerd Peter, hele mooie wagen!

Heb zelf een vergelijkbare, origineel ook Duitse, V70 in dezelfde chique kleur: Mystic Silver Metallic :D

PS. Is het een geblazen 2.4?

Geplaatst: 24.11.2008 - 21:24
door piotrV70
Rob2u schreef:Gefeliciteerd Peter, hele mooie wagen!

Heb zelf een vergelijkbare, origineel ook Duitse, V70 in dezelfde chique kleur: Mystic Silver Metallic :D

PS. Is het een geblazen 2.4?
Na lang wikken en wegen heb ik voor de, gevoelsmatig, veiligste optie gekozen: een ongeblazen 2.4. Ik was bij een 2.4 toch bang voor duurder onderhoud en een hoger verbruik. Daarnaast wil ik eventueel later op gas gaan rijden.
Ik heb een klein meiske achterin en binnenkort een tweede dus ik rij iets rustiger :)

Re: Nieuw hier: voorstellen en import verhaal

Geplaatst: 24.11.2008 - 21:24
door Geen164
Mooie auto. Wij hebben in april een V70 uit 2001 gekocht met 78.000 op de teller. Het kan dus wel, een niet extreme km.stand bij een toch niet meer helemaal piepjonge auto. Als ie 120.000 had gelopen, had ik m overigens ook gekocht. Wij hebben er standaard 17-inch velgen onder zitten, die ik persoonlijk mooier vind dan de jouwe. Maar dat is een kwestie van smaak. Veel rijplezier.

[quote="piotrV70"]Hoi !

Na eigenlijk niet zo heel erg lang zoeken heb ik afgelopen zaterdag mijn handtekening gezet onder de koopovereenkomst van een V70.

Het gaat om V70 2.4 uit 2001 met slechts 74.000km, de auto verkeert vrijwel in nieuwstaat: de al iets oudere Duitse "vorbezitzer" is er extreem zuinig op geweest, zo liggen er bijvoorbeeld door de hele auto rubber matten om de originele matten te beschermen. Hij staat op lichtmetalen velgen (type moet ik nog even opzoeken) en er zit een set winterbanden op stalen velgen bij.

Ik heb de auto gekocht bij Potthoff in het Duitse Hamm, vlakbij Dortmund. De grootste VAG dealer van Duitsland met een voorraad die varieert van 1000 tot 2000 auto's. De auto wordt de komende week klaargemaakt waarbij o.a. de spiegelkappen worden overgespoten (de enige krasjes op de auto die verder geheel kras- en deukvrij is).

De auto wordt door Potthof op een "kurzzeit kennzeichen" gezet waar direct een verzekering voor 5 dagen aan gekoppeld is. Ik rij'm dus zelf naar Nederland, hij is te zwaar om op een autoambulance te vervoeren (heb alleen een B rijbewijs).

Ik zal binnenkort (verwachting is half december) verslag doen van het import verhaal. Ik heb hier al ervaring mee maar dit wordt de eerste keer dat ik het met een kurzzeitkennzeichen doe.

Vraagje nog voor ervaringsdeskundigen: ik heb eerder een auto geimporteerd uit Dld zonder CVO, de auto wordt dan door de RDW gewogen en dat gewicht komt op je kenteken. Kost ook nog eens 12,50 euro :) Mijn vraag: waar regel ik zo'n CVO ? Bij Volvo NL of bij Volvo D ? En hoe heet zoiets in het Duits ?
En: mag je met een Kurzzeitkennzeichen nu wel of niet in NL rijden ? (de meningen hierover verschillen).

Het wordt wel even wennen om weer benzine te rijden na 8 jaar dieselen.

Alvast een paar foto's:

[img]http://www.witam.nl/images/v701.jpg[/img]
[img]http://www.witam.nl/images/v702.jpg[/img][/quote]

Geplaatst: 24.11.2008 - 21:25
door piotrV70
AlexV70 schreef:
piotrV70 schreef:Kurzzeit is iets anders als Export. Volgens de Duitse verkoper mag je er 5 dagen mee door heel Europa rijden.
Dat is gelijk aan een export kenteken bij ons, ook 5 dagen. Andere naam, Europese wetgeving?
piotrV70 schreef: Als de verzekering maar in orde is, het risico op een eventuele bekeuring neem ik wel voor lief.
Het is maar de vraag of ze weten waar ze je voor moeten bekeuren. :P
Het ligt toch nog iets anders. Zie: http://www.bpmberekenen.com/kurzzeitken ... teken.html

Geplaatst: 24.11.2008 - 21:30
door Gast
Ok, om naar Nederland te kunnen rijden heb je dus een Ausfuhrkennzeichen (exportkenteken) nodig.

Vooral die laatste zin:
Het voordeel voor een verkoper is dat een kurzzeitkennzeichen goedkoper is dan een exportkenteken en ach,
als er problemen zijn is dat toch gewoon de zorg van de koper......


Kijk, dus even in overleg met je verkoper. :wink:

Geplaatst: 24.11.2008 - 22:59
door T5je
PiotrV70, welkom hier. Mooie auto. Zul je nog lang plezier van kunnen hebben als het lukt met de invoer. (En waarom ook niet)

Heb even op Google gekeken.
Zie: http://www.bpmberekenen.com/kurzzeitken ... teken.html
voor enige uitleg. Zijn ook nog andere uitleggen, dus met kurzzeit kennzeichen ingetikt in zoekvenster kom je een heel eind.

Succes.

Geplaatst: 25.11.2008 - 12:10
door piotrV70
Het definitieve antwoord staat http://www.adac.de/Auto_Motorrad/Kauf_V ... t.asp?TL=2.

15 dagen geldig, verzekering er bij kopen voor 80 euro. Casco bij je NL verzekeraar op chasisnummer.

Geplaatst: 25.11.2008 - 18:15
door T5je
Zijn de kosten dus niet. Heb je toch eens voordeel aan dat europees verhaal.

Maar zoals gezegd, succes.

(En als je de V70 al gekocht hebt, kan je die toevoegen aan je onderschrift lijkt mij)

Geplaatst: 25.11.2008 - 21:45
door Move D5
Volgens mij heet een CVO in 't duits Europäische Übereinstimmungserklärung (EWG). Deze kan je dacht ik ook via een NL dealer op laten vragen. Ik zou het zeker doen, scheelt je een hoop rompslomp.

Overigens lijkt 't me niet handig om de auto te laten wegen in plaats het leeggewicht over te laten nemen van het CVO: je loopt het risico dat de auto in een andere categorie komt te vallen (lees: zwaarder).

Ook moet je bedacht zijn op de aanwezigheid van een (klasse 3) alarmsysteem. Veel verzekeringen eisen dit voor diefstaldekking.

Succes met je avontuur.