Versnellingsbak /koppeling?

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
Gebruikersavatar
R.M.B.
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 26.07.2005 - 18:10
Locatie: Utrecht

Als de auto (2 ltr uit '94) in zijn achteruit wordt gezet ratteld hij bij achteruitrijden. Als er heel zachtjes achteruitgereden wordt hoor je niks. Alle andere versnellingen doen het prima.
Weet iemand wat dit is? Zou dit de versnellingsbak zijn, de koppeling of een van de schakelbusjes die versleten is?

groet
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als het de koppeling is dan zou hij in alle versnellingen moeten ratelen/slecht willen. Lijkt me dus sterk dat het daaraan ligt.
Als de versnellingspook heel los aanvoelt, veel speling heeft dan zijn de schakelbussen versleten. Meestal zijn de eerste verschijnselen daarvan slecht in zijn 1e en 3e versnelling krijgen, gepaard gaand met "tandenpoetsen". Maar soms kan het ook problemen met zijn achteruit geven. Vervangen kost iets van €25,00 voor alle schakelbusjes, er zitten op 3 plekken bussen in de schakelstang/bak.
Heb je trouwens het oliepeil gecheckt van de bak?
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Ik heb tegenwoordig een soortgelijk probleem met mijn S60 uit 2001 (nu rond de 122.000 km op de teller).

Vooral in de achteruit (maar soms ook in de 1) maakt hij een geluid dat klinkt alsof er 2 onderdelen tegen elkaar aan schuren. Dit gebeurt alleen bij rijden met een slippende koppeling. Ik vraag me nu af in hoeverre ik niet bezig ben mijn auto te slopen hierdoor. Ik rij vaak op de koppeling zonder gas bij te geven in files. Is dit erg schadelijk voor de auto? Zal er ook even een topic over openen in het S60-subforum.
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Door het file rijden zonder gas te geven krijgt de koppeling/drukgroep flink op zijn donder. Denk dat je de oorzaak daarin moet zoeken. Ik heb geen verstand van de S60's zwakke plekken, dit is een algemene diagnose. Maar je S60 zul je niet slopen, hooguit je koppeling! Succes...
Gebruikersavatar
R.M.B.
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 26.07.2005 - 18:10
Locatie: Utrecht

IK heb het vermoeden dat het probleem bij mij ligt in de motorsteun. Denk dt die op is en dus de motor teveel kantelt. Volgende week wordt het vastgesteld dus weet ik het dan zeker. Komt dit vaker voor?
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Dat ligt eraan hoe je met je blok om gaat. Als je vaak de koppeling te hard op laat komen krijgt je blok een klap, die klap vangen de steunen weer op dus gaat de levensduur ook achteruit. Het is in ieder geval geen bekende kwaal.

Je kunt het controleren door het blok eens met je hand stevig te bewegen, mocht de demping niet goed zijn dan weet je dat het daar aan ligt.

Maar Reilif, ik dacht dat je geen 480 meer had?? Of is dit over die nieuwe ? :D
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

De achterste motorsteunen willen ook weleens breken ! De steunen dus, niet het rubber. Was bij mij helemaal doorgescheurd, nieuwe kost 25 euries en is gemodificeerd (dubbel zo dik als origineel)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

IK heb het vermoeden dat het probleem bij mij ligt in de motorsteun.
Zou goed kunnen, had ik even niet aan gedacht! Duur grapje als het idd een motorsteun is. Meestal veroorzaakt de achterste motorsteun schakelproblemen. Kost iets van €155 nieuw. En wat Auk zegt, even flink aan het motorblok rukken of met de kap open iemand gas laten geven en zien of het dan blok erg veel kantelt.
Plaats reactie

Terug naar “De 480”