Paar V40 vragen: "is dit normaal"...?

Geproduceerd bij NedCar in Born
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Paar vraagjes voor de V40 / S40 kenners!

Ik ben een nieuw forum lid & V40 bezitter (1998, 255dKm, 1.8 Europa, Vialle G3). V40 gekocht zonder garantie, en dan kan je het soms voor je kiezen krijgen... (Zeker als je koopt bij A16 auto's / A16auto's / a16autos te Dordrecht! Doe mij dit niet na, weg blijven bij die gasten. Oplichters! Had beter moeten weten.)

1) schakelt soms niet makkelijk in de 1e versnelling. Niet gemerkt tijdens de proefrit. Vanuit stilstand meestal geen probleem, terugschakelen van 2 naar 1 vaak wel. Van 3 naar 1 gaat weer probleemloos, en als ik vanuit de twee in de vrij even de pook naar rechts laat gaan, en dan naar de 1, schakelt 'ie wel probleemloos. Is goed mee te leven, maar is dit een voorbode van dure ellende? Synchromesh, of alleen maar wat busjes versleten oid? Bak schakelt, klinkt en voelt verder volledig normaal en solide.

2) motor loopt rustig en als een zonnetje tot 4000 toeren. Daarboven, in ieder geval tot 5000 toeren, loopt ie wat ruig. Ook niet gemerkt tijdens de proefrit (toerengebied waar je als rustige rijder niet vaak in rijdt behalve op de autobahn). Gaat dan veel meer lawaai maken, een lichte trilling wordt voelbaar in het gaspedaal. Ik heb idee dat vooral dit tamelijk hoogfrequente trillen van het blok (niet echt voelbaar in de koets behalve in het pedaal) het lawaai veroorzaakt, niet een uitlaat met gat oid. - hoewel het geluid daar bijna op lijkt. Vooral merkbaar op de snelweg tussen de 140 en de 150, kom je bij 160 dan wordt 'ie weer rustiger. Komt dit meer voor en / of is dit te verhelpen? (tot dusverre alleen met benzine kunnen testen, zie hieronder)

En oh ja, 50 kilometer van de verkoopgarage viel de LPi installatie uit, ook niet meer aan de praat te krijgen. Geweldig. NOT. Nou vraag ik je!!! Dat wordt alvast 1 dure reparatie... Op naar de Vialle dealer.
Maar ik ben vooral benieuwd naar jullie mening over de bovenste twee zaken: is dit normaal of verhelpbaar?

Carel
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Update: sorry, ik geloof dat ik niet lang genoeg heb gezocht in de lijst... het 4000 toeren probleem is blikbaar al eerder behandeld: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ght=toeren.

Wel ben ik benieuwd of het vervangen van motorsteunrubbers of uitlijnen van de uitlaat helpt in dit soort gevallen...
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Dat van die 1ste versnelling heb ik ook, maar dat heb ik eigenlijk nooit als probleem gezien. Bijna alle auto's die ik heb gehad schakelden lastig naar de 1 zolang ie nog rolde. Vanuit stilstand is het inderdaad nooit een probleem.
Mijn bak doet dat al 70.000 km zo... en geen reparatie in het vooruitzicht.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Schakelen in 1 zolang de auto rolt is een enorme belasting voor je synchromeshringen. Probeer dit dan ook zoveel mogelijk te vermijden. Ik leer mijn leerlingen zoveel mogelijk een doorstart te maken in de 2e versnelling en anders pas NA stilstand in z'n 1 te schakelen.

Nu dus alleen het gasprobleem nog... Succes!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Mathijs T-4
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 09.04.2008 - 11:48

ach als je m voor 3000euro hebt gekocht is het een prima deal, alles erboven is te duur.. helemaal hetgeen je omschrijft.

snap niet dat mensen een "miskoop" kunnen doen in het tijdperk van internet en de megalading informatie er op die manier te vinden is!

ga naar een volvo specialist (dealer kost je vast echt geld)
en laat m goed nakijken.. eerst de problemen oplossen voordat het echt fout gaat, onderhoudshistorie bekend?

succes
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Dank voor de reacties, goed om te horen dat die 1e versnelling tamelijk normaal is! Nooit eerder gehoord dat naar de 1 schakelen schadelijk zou zijn (en met m'n vorige auto's heb ik het ook altijd veel gedaan... Nooit problemen mee gekregen overigens)Maar dat is ook steeds met wat lichtere auto's geweest die wel wat toeren willen maken, misschien zijn die er meer op berekend.

Ik heb overigens inderdaad precies 3000 piek voor het apparaat betaald, dus ik hou het ondanks alles maar op een niet al te gekke deal.
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Nog een ander vraagje trouwens, heeft een van jullie wel eens wiellagers laten vervangen bij zo'n wagen? Enig idee van de kosten?

Nogmaals hartelijk dank!
ronaldv40
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 11.01.2006 - 17:00
Locatie: ede

voor het schakelen zou ik even een setje nieuwe busjes halen bij de volvo ca 23euro .
zijn het de voor of achterwiellagers achterwiellagers is goed zelf te doen per kant heb ik ca 150 euro betaald bij automaterialenzaak
veel sterkte hoop dat het finacieel nog meevalt voor je
fjrene
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 20.11.2005 - 22:35
Locatie: houten

koop een volgende keer een auto met garantie bij een betrouwbare dealer
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Het is mooi als je het geld hebt om bij de dealer te kopen, ik zou graag in die positie verkeren - maar helaas. Nou vooruit, ik heb het er ook gewoon niet voor over. Het goede nieuws is dat ik van die paar duizend euro die ik uitspaar wel _heel_ erg veel kan laten repararen. En anders moet je zo'n ding ook nog allrisk gaan verzekeren, er geen deuken in rijden, zuinig op zijn, zo nu en dan wassen, en meer van dat soort dingen - niks voor mij ;-)

Wat betreft dat wiellager, ik heb het idee dat ik een achterwiel hoor - maar is nog niet storend. En zo'n klusje kan ik nog wel aan.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

fjrene schreef:koop een volgende keer een auto met garantie bij een betrouwbare dealer
Alsof dan altijd alles goed gaat... Beetje ongefundeerde dooddoener. :?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
bert67
4th Gear member
Berichten: 630
Lid geworden op: 28.11.2005 - 22:59
Locatie: Burgh-Haamstede

caputtski schreef:
Wat betreft dat wiellager, ik heb het idee dat ik een achterwiel hoor - maar is nog niet storend. En zo'n klusje kan ik nog wel aan.
Kan ook een cuppende achterband zijn, dacht ook aan een lager, maar was de achterband. Nieuwe banden eronder leverde mij weer een rustige auto op. Kan ook met je trillen te maken hebben...?
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Wat is een "cuppende" achterband? Ik heb wel tamelijk brede sportieve sloffen d'r onder, en door de gasinstallatie staan die wielen een ietsie pietsie scheef d'r eronder... Niet veel, maar net merkbaar. Misschien dat dat wat geluid veroorzaakt? Dringend is het allemaal niet, ik hoor alleen een beetje een zingend lager geluid tussen 80 en 100 km/h links achter. Met het trillen van de motor is gelukkig geen relatie (heel ander snelheidsbereik).
Gebruikersavatar
Mathijs T-4
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 09.04.2008 - 11:48

Oceanracer schreef:
fjrene schreef:koop een volgende keer een auto met garantie bij een betrouwbare dealer
Alsof dan altijd alles goed gaat... Beetje ongefundeerde dooddoener. :?
idd, zoals TS al aangeeft is het zo'n laag bedrag dat er zelf wel wat aan verspijkerd kan worden..
wel handig als je bijvoorbeeld de dealer waarbij hij hiervoor in onderhoud is geweest kunt contacteren en een de onderhoudshistorie kunt achterhalen!

ik heb ook een wagen met beperkte garantie gekocht, maar volledig dealeronderhouden.. na contact met de betreffende dealer overtuigd dat het een prima wagen was(is)
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

met alle respect,hij is 10 jaar oud en er zit een flink aantal kilometers op,dus echt goedkoop en zeker als er nog veel aan mankeert,is hij niet!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

-> schakelen: schakelstangbusjes vervangen, bekend iets en goedkoop op te lossen
-> rauw lopen: al beantwoord
-> LPi storing: kan, risico als je iets zonder garantie koopt.

Wat is nou hetgeen waarom ik niet bij dat bedrijf moet komen? Je hebt nog niets genoemd waaruit ik opmaak dat het echt oplichters zijn...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Ben ik op zich wel met je eens Ramon&Ramon, ik vond 'm in ieder geval duur genoeg om geen kostbare gebreken te mogen verwachten.

@ LederhosenMafia: als je echt wil weten hoe ik hier geflest ben: onderzoekje van Vialle dealer bracht aan het licht dat de stekker waarmee de pomp in de LPi tank wordt aangesloten volledig gesmolten was. Stinken, verkoold, draden aan elkaar gesmolten, 1 van de 3 contactpunten helemaal weg gebrand. Oordeel van de gasman: dit moet al veel langer bekend zijn, je bent opgelicht. En oh ja, als je sluiting hebt in je pomp kost uitwisselen van de tank (pomp alleen kan niet vervangen worden) 900 euro. Leuk.

Waarschijnlijk heeft de auto tijdens de proefrit op LPG gereden omdat 'ie uit een warme(re) showroom kwam. Zou verklaren waarom de verkoper er alles aan deed om te voorkomen dat ik 'm op LPG zou testen. "Nee, het lampje moet juist op rood staan, dan rijdt 'ie op LPG." Yeah right! En nog meer dergelijke rare uitspraken die achteraf als doel leken te hebben dat ik zonder het te weten op benzine zou blijven rijden en / of niet te veel aandacht aan de LPG installatie zou besteden. "Is goed, is goed, hoef je geen zorgen over te maken".

Nog een voorbeeld: de tweede keer dat ik langs kwam, ditmaal met de bedoeling de wagen te kopen, wilde ik toch eerst nog een stuk met de wagen rijden. Vooral om de LPi installatie nog eens te testen - de eerste proefrit had me om voor de hand liggende redenen niet helemaal overtuigd. Van dit verzoek leek de man te schrikken, en de opluchting was bijna van z'n gezicht te lezen toen de wagen koud wel gewoon startte en reed op LPG. Ook deze keer vond ik de man vreemd reageren en had ik er geen goed gevoel bij, maar omdat er verder op het functioneren van de wagen niet veel aan te merken was - het ding reed wel op LPG en voelde solide - en ik genoeg tijd had verkloot met zoeken naar auto's (was al maanden op zoek) toch de koop gesloten en het ding gekocht.

Nouja, zeg het maar: opgelicht of niet? Ik kan niks 100% bewijzen, en het kan zelfs zo zijn dat hier niets van afwisten. Maar als ik achteraf terugkijk op de manier waarop deze man reageerde, weet ik het wel hoe laat het is.

Wat niet weg neemt dat uiteindelijk alles met een sisser af lijkt te lopen. De versnellingsbak trubbels zijn eenvoudig weg te stellen, zegt men. Ga ik proberen. En de LPi pomp heb ik tegen de verwachting van de gasboer in weer aan de praat gekregen door een nieuwe (+ dubbel gezekerde) stekker te maken. Hey presto! Hopen dat het blijft functioneren, ben ik ook gelijk een stuk minder boos op mezelf en die matennaaiers in Dordrecht.
Gebruikersavatar
Mathijs T-4
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 09.04.2008 - 11:48

haha, wat een verhaal!
waarom niet even een autokeuring bij een anwb oid?

zou m sowieso even goed laten nakijken, misschien is er ook wel een geintje met de remmen uitgehaald... oid.

als de vialle dealer dat op papier wil zetten kun je wellicht geld terughalen of...

want het is geen fris zaakje.
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Als ik in de buurt had gewoond en wat meer tijd had dan zou ik zo'n keuring inderdaad laten doen, maar ja... de auto stond op een uur rijden afstand, en door de week ben ik meestal niet eens in Nederland, dus hoe ga je dat klaar spelen? Niet dus...
Gebruikersavatar
Mathijs T-4
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 09.04.2008 - 11:48

tja, keuzes..
begrijp niet dat als je er een slecht gevoel bij hebt, je toch tot een koop durft over te gaan.
trouwens, als je al maanden aan het zoeken bent, is een weekje wachten toch niet echt spannend?

en als je niet een heel groot budget hebt is het verstandig om een deugdelijke aankoop te doen...
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”