heb in de vraagbaak gelezen dat je de klepspeling regelt met pastilles, om deze te veranderen heb je een gereedschap nodig om de klepveren in te duwen.
weet er iemand waar dit gereedschap en de pastilles te krijgen zijn want onze autohandel kan er niet meer aangeraken?
grtz ziggy
kleppen stellen diesel
-
- 1st Gear member
het kleppenstellen is aardig arbeidsintensief.....
als je distributieriem ook aan vervanging toe is kan je ook heel makkelijk kleppen stellen;
meet klepspeling heel nauwkeurig op en noteer dit.
verwijder de distributieriem en daarna ook de nokas.
pas per cilinder de plaatjes aan (compenseer aan de hand van gemeten waarden)
breng de nokas weer aan en werk de distributieklus verder af.
ik zou je aanraden naast de distributieriem ook de waterpomp en spanrol te vervangen aangezien deze deel uitmaken van je distributie.
lees je goed in via werkplaatshandboek,VADIS o.i.d. want de klus is niet moeilijk maar komt wel precies.
je vangt zo 2 vliegen in een klap en je motor kan er weer even tegen (mits de rest goed is natuurlijk...)
(de garage rekent zo maar 5 uur voor klepstellen D24)
als je distributieriem ook aan vervanging toe is kan je ook heel makkelijk kleppen stellen;
meet klepspeling heel nauwkeurig op en noteer dit.
verwijder de distributieriem en daarna ook de nokas.
pas per cilinder de plaatjes aan (compenseer aan de hand van gemeten waarden)
breng de nokas weer aan en werk de distributieklus verder af.
ik zou je aanraden naast de distributieriem ook de waterpomp en spanrol te vervangen aangezien deze deel uitmaken van je distributie.
lees je goed in via werkplaatshandboek,VADIS o.i.d. want de klus is niet moeilijk maar komt wel precies.
je vangt zo 2 vliegen in een klap en je motor kan er weer even tegen (mits de rest goed is natuurlijk...)
(de garage rekent zo maar 5 uur voor klepstellen D24)
-
- 1st Gear member
bij ons in de autogereedschapzaak sprak men van €80 voor de sleutel...... als ze hem nog konden krijgen.
wat dus niet het geval was.
maar aangezien ik vermoed dat de vorige eigenaars niet echt stipt met het onderhoud geweest zijn heb ik het idee dat het kleppenregelen wel héél lang geleden is.
heb wat last van weinig vermogen op lage toeren en wil oorzaken uitsluiten....
distributie word inderdaad ook beter vervangen want wie weet hoelang zit die er al op !
is inderdaad een 240 van 1987
alvast bedankt voor de reactie's.
grtz ziggy
wat dus niet het geval was.
maar aangezien ik vermoed dat de vorige eigenaars niet echt stipt met het onderhoud geweest zijn heb ik het idee dat het kleppenregelen wel héél lang geleden is.
heb wat last van weinig vermogen op lage toeren en wil oorzaken uitsluiten....
distributie word inderdaad ook beter vervangen want wie weet hoelang zit die er al op !
is inderdaad een 240 van 1987
alvast bedankt voor de reactie's.
grtz ziggy
- whitehorsekart
- 5th Gear member
Je zou eens bij een grote Volkswagen dealer kunnen vragen of je via die weg aan de sleutel kunt komen: het 6-cilinderblok is van oorsprong een Volkswagen (-Transporter) motor!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/