Beste mensen,
ik heb het volgende probleem:
Vorig jaar een prachtige S80 T6 gekocht bij een autobedrijf. Omdat er wat problemen waren is er een dure reparatie geweest bij de plaatselijke dealer in Helmond. Er is toen onder andere het gasklephuis vervangen (volgens de factuur).
Sinds die reparatie stotterd de auto bij wegrijden met koude motor. Hij stotterd overigens alleen bij lage snelheid (30km zone). Na ongeveer 500 meter is de grooste ellende weg.
Ik ben met dat probleem meerdere malen terug geweest naar de dealer en ze hebben afgelopen week de hele auto gecontroleerd en nieuwe software voor de versnellingsbak geinstalleerd, in de hoop dat het probleem daarmee opgelost zou zijn. Helaas is dat niet het geval.
Volgens de dealer kan het niet aan het gasklephuis liggen, want dat zou een neiuwe moeten zijn. Uitlezen kan volgens hun niet, want een gasklephuis geeft geen foutmeldingen.....
Een ander gasklephuis testen kan ook niet, want die zou maar éénmalig in te regelen zijn...
Beetje vreemd allemaal en ik zou graag naar een ander gaan, maar dat kost dan wellicht een hoop geld, terwlijk ik garantie heb.
Heeft iemand een idee hoe ik mijn probleem kan oplossen?
Alvast bedankt,
Patrick
S80 T6 schokt bij koude motor
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Als het een nieuw huis is wat erin zit met de nieuwste software kan je een test gasklephuis uitvoeren in deze cyclus test het huis het verschil in openingshoek aansturing en het verloop van de beide potmeterbanen deze moeten binnen een vaste marge blijven ook het etm huis zelf genereerd storingcode's maar als er geen worden opgeslagen dan denk ik toch dat ze iets verder moeten zoeken.
Testcyclus kan alleen als er de laatste release software inzit is de software van een oudere release heb je kans dat ook de motorregeleenheid opnieuw word geladen ondanks dat er alleen etm sw is besteld (opletten met chipe!)
Testcyclus kan alleen als er de laatste release software inzit is de software van een oudere release heb je kans dat ook de motorregeleenheid opnieuw word geladen ondanks dat er alleen etm sw is besteld (opletten met chipe!)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15.01.2008 - 16:19
Helaas... Volgens de dealer hebben ze dat allemaal getest en is dat allemaal oke. Iemand nog meer een idee voor mijn klacht? Alvast bedankt!
- Wimmel Camaro
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 14.09.2008 - 13:07
- Contacteer:
LMM....die geeft geen foutcode.
Succes
Succes
Volvo S80 2.9 executive ";99. 105.000km. 18"; RVS Wolfrace velgen, 245/40R18.
Custom Chevrolet Camaro uit 1976 ± 400PK.
Volvo 340 uit ";83, 1.4Liter.
Custom Chevrolet Camaro uit 1976 ± 400PK.
Volvo 340 uit ";83, 1.4Liter.
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
LMM geeft zeker wel foutcode's
Wilde gok misschien maar probeer het eens met nieuwe bougie's of laat hem eens en nacht overstaan bij de dealer mogelijk dat ze hem koud aan de kast kunnen hangen, ook een van de bobine's kan dit soort klachten opleveren.
Wilde gok misschien maar probeer het eens met nieuwe bougie's of laat hem eens en nacht overstaan bij de dealer mogelijk dat ze hem koud aan de kast kunnen hangen, ook een van de bobine's kan dit soort klachten opleveren.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15.01.2008 - 16:19
Hallo, alvast bedankt voor jullie reacties!
Als de LMM foutcodes geeft, dan is die goed. Het motormanagement geeft geeft fouten meer. De dealer heeft inmiddels de auto ook al een nacht gehad en daar is ook niets uit gekomen. Is een bobine of bougie te testen?
Als de LMM foutcodes geeft, dan is die goed. Het motormanagement geeft geeft fouten meer. De dealer heeft inmiddels de auto ook al een nacht gehad en daar is ook niets uit gekomen. Is een bobine of bougie te testen?
- DrRossi
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46
LMM geefty geen foutcodes!Wimmel Camaro schreef:LMM....die geeft geen foutcode.
Succes
Kan wel codes veroorzaken maar ECU kan nooit herkennen of het de LMM is.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15.01.2008 - 16:19
Vanmorgen moet krassen.... koud.
Eerst de auto gestart en toen de ruiten schoonmaken.
Nu heb ik geen probleem, blijkbaar, als de auto warm is.
Dus ook de eerste 500 meter gaan goed.
Eerst de auto gestart en toen de ruiten schoonmaken.
Nu heb ik geen probleem, blijkbaar, als de auto warm is.
Dus ook de eerste 500 meter gaan goed.
- Pindol
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25.07.2008 - 10:09
- Locatie: Helmond
Lijkt het erop of de choke er nog opstaat? want dat doet de mijne ook!!
haha, Fotokoning, toch nog een helmonder meer met een T6, Is het die Blauwe met PDC die ik pas op de lagedijk bij "De *****"zag staan?
haha, Fotokoning, toch nog een helmonder meer met een T6, Is het die Blauwe met PDC die ik pas op de lagedijk bij "De *****"zag staan?
Volvo Amazon P130- B20
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15.01.2008 - 16:19
Dat kan kloppen, al weet ik niet wat PDC betekent. Maar heeft inderdaad pas op de Lagedijk gestaan. Overigens probleem niet verholpen. Ik geef de moed maar op en neem genoegen met een auto die niet helaam lekker is, door wat voor oorzaak dan ook. Ze kunnen niets vinden en ik heb weinig zin om heel veel geld te spenderen met het risico dat er niets gevonden wordt.
- josas
- 4th Gear member
- Berichten: 549
- Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22
PDC is Park distance controle.
Jammer voor het gestotter; ik hoop dat men er onverhoopt toch achter komt wat het is. Niets zo vervelend dan een lekkere auto, die niet lekker loopt!
Suc6.
Jammer voor het gestotter; ik hoop dat men er onverhoopt toch achter komt wat het is. Niets zo vervelend dan een lekkere auto, die niet lekker loopt!
Suc6.
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
- Pindol
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25.07.2008 - 10:09
- Locatie: Helmond
Onze T6 loopt smorgens ook de eerste 10 tellen stotterend, de straat uit en het is over. (het lijkt erop dat hij veel te veel benzine krijgt tijdens de start)
Hij slaat overigens wel meteen aan.
Ik merk wél verschil als je kleine stukjes rijdt, of BV de auto savonds even verzet, dat het dan ook erger is.
Het klopt ook als het kouder is, dat je het niet of minder hebt!
Ik maak me hier dan ook geen zorgen over, als hij maar niet afslaat, dan vindt ik het prima.
Trouwens, Bobines en Bougies zijn inderdaad te testen.
dat kunnen ze bij Volvo ook!
Draai er anders gewoon nieuwe bougie's in en probeer het dan eens!
Zwakke bobine eruit halen , kosten iets van 56,- nieuw, dacht ik.
Succes ieder geval met de zoektocht
groeten uit Helmond.
Hij slaat overigens wel meteen aan.
Ik merk wél verschil als je kleine stukjes rijdt, of BV de auto savonds even verzet, dat het dan ook erger is.
Het klopt ook als het kouder is, dat je het niet of minder hebt!
Ik maak me hier dan ook geen zorgen over, als hij maar niet afslaat, dan vindt ik het prima.
Trouwens, Bobines en Bougies zijn inderdaad te testen.
dat kunnen ze bij Volvo ook!
Draai er anders gewoon nieuwe bougie's in en probeer het dan eens!
Zwakke bobine eruit halen , kosten iets van 56,- nieuw, dacht ik.
Succes ieder geval met de zoektocht
groeten uit Helmond.
Volvo Amazon P130- B20
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:50
- Locatie: Helmond
- Contacteer:
Als je zo trots bent op Helmond, waarom zet de dat dan niet links bij je gegevens?
Ben
uit .....Helmond
Ben
uit .....Helmond
V 70 2.4T 200 pk, RTI, Sportleder, 18 inch R velgen, HU803, K&N luchtfilter
S 60 T5 250 pk Geartronic, 18 inch R velgen, DVD RTi, Leer, HU 803, Imiv, BSR Optiflow, Ipd TCVVerkocht
S 60 T5 250 pk Geartronic, 18 inch R velgen, DVD RTi, Leer, HU 803, Imiv, BSR Optiflow, Ipd TCVVerkocht
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Grappig (niet dus), ik heb min of meer hetzelfde fenomeen. Ik merk al een tijdje dat wanneer de auto koud is, het toerental op/rond het schakelmoment soms wat fluctueert. Zijn geen grote schommelingen, op de toerenteller is het bijna niet te zien, maar je voelt het met name als wisselingen in trekkracht. Het is alleen bij een koude motor, komt dan ook maar één keer voor en is vaak ook pas na een paar honderd meter nà die koude start. Het gekke is dat als ik op dat moment wat gas bijgeef, het wel lijkt of ik plankgas geef, zo hard wil ie dan in toeren klimmen.
Een paar dagen geleden merkte ik, nadat ik de (koude) motor had gestart, dat deze bij heel voorzichtig en weinig gas geen extra toeren wilde maken. Althans, het toerental klimt vanuit stationair ca. 200 toeren, maar verder wil ie niet. Tenzij ik wat extra gas geef, dan klimt ie wel in toeren. Net alsof de gasklep even wordt tegengehouden en door dat extra gas weer "los" komt zeg maar. En daarna is dat vreemde gedrag verdwenen.
Oh ja: Sorry voor de opgraving
Een paar dagen geleden merkte ik, nadat ik de (koude) motor had gestart, dat deze bij heel voorzichtig en weinig gas geen extra toeren wilde maken. Althans, het toerental klimt vanuit stationair ca. 200 toeren, maar verder wil ie niet. Tenzij ik wat extra gas geef, dan klimt ie wel in toeren. Net alsof de gasklep even wordt tegengehouden en door dat extra gas weer "los" komt zeg maar. En daarna is dat vreemde gedrag verdwenen.
Oh ja: Sorry voor de opgraving

...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 28.02.2007 - 18:46
- Locatie: Woudenberg
Ik HAD , ja , had, hetzelfde probleem.Ik wist niet wat er precies aan de hand was dus ben eens gaan neuzen op internet.Om te checken of de luchtmassameter het probleem was heb ik de stekker eruit getrokken en ben gaan rijden met een koude motor.En ja hoor bakken met power en geen gestotter gewoon rijden alsof hij warm was heerlijk.Nieuwe lmm kost ong 100 euro maar had ook op inernet stukken gevonden van mensen die de lmm schoonmaakten.De een riep :niet doen! De ander rijd alweer 3 jaar probleemloos na een schoonmaakbeurt.Aangezien 100 euro wel overheen te komen is dacht ik :waarom niet proberen schoonmaken?Een nieuwe is snel genoeg besteld.
Llm eruitgeschroefd en heel voorzichtig met een plastic pinset en kodac lensdoekjes met acceton de pennetjes in de lmm weer glanzend gemaakt.
Llm weer teruggezet en motor loopt weer als een zonnetje geen gestotter meer met een koude motor.Ook merkbaar meer power en minder verbruik volgen de boord comp. .
Dus wat mij betreft laat die 100 euro nog maar even wachten ik rij alweer 3 weken probleemloos.
Greetz Chris D.
S80T6 "99 280.000 and counting
Llm eruitgeschroefd en heel voorzichtig met een plastic pinset en kodac lensdoekjes met acceton de pennetjes in de lmm weer glanzend gemaakt.
Llm weer teruggezet en motor loopt weer als een zonnetje geen gestotter meer met een koude motor.Ook merkbaar meer power en minder verbruik volgen de boord comp. .
Dus wat mij betreft laat die 100 euro nog maar even wachten ik rij alweer 3 weken probleemloos.
Greetz Chris D.
S80T6 "99 280.000 and counting
S80 T6 : Best car ever
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Da's mooi Chris. Dan ga ik er maar eens een nieuwe LMM in laten zetten denk ik. Is sowieso niet verkeerd na bijna 280.000km, lijkt me 

...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Ben nu bezig om via een groupbuy op het volvo850forum een nieuwe LMM te kopen. Kost dan ca. 165 Euro voor een originele (Bosch, normaal ca. 230 Euro). De 100 Euro die hierboven wordt genoemd lijkt me dan voor een imitatie LMM, waar je (daarover is iedereen het eens) beter niet aan kunt beginnen.
Anyway, als het probleem met de nieuwe LMM niet verholpen wordt dan ga ik hem nog eens bij m'n Volvo specialist parkeren voor nader onderzoek. Begin me er een beetje aan te ergeren namelijk. Overigens heeft de auto verder geen foutcodes.
Anyway, als het probleem met de nieuwe LMM niet verholpen wordt dan ga ik hem nog eens bij m'n Volvo specialist parkeren voor nader onderzoek. Begin me er een beetje aan te ergeren namelijk. Overigens heeft de auto verder geen foutcodes.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)