Is het mogelijk om het tellerpaneel van mijn 740 uit '87 in zijn geheel te vervangen? Meerdere klokjes werken niet of niet goed, dus als ik op zoek ga naar een compleet nieuw(gebruikt) paneel, kan ik dan zonder meer een VDO of eentje van dat andere merk monteren?
Met andere woorden, is mijn auto alleen geschikt voor 1 merk of zijn de stekkers en dergelijke hetzelfde?
klokken overzetten
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Neen, kan niet zomaar.
Er zijn 4 opties:
Yazaki
VDO
Diesel
Benzine
Let erop welke je hebt en welke je koopt. Simpelweg de klokjes verwisselen werkt niet, als de ene van een diesel is en de ander van een benzine.
Wellicht is het verstandiger eens na te gaan wát er precies niet werkt, dat hier te posten en dan te kijken of het nog te herstellen is.
Toerenteller en dagteller zijn vaak aan hetzelfde gerelateerd, dus als die twee niets doen en de rest werkt...........enfin, schrijf het eerst maar eens op.
Er zijn 4 opties:
Yazaki
VDO
Diesel
Benzine
Let erop welke je hebt en welke je koopt. Simpelweg de klokjes verwisselen werkt niet, als de ene van een diesel is en de ander van een benzine.
Wellicht is het verstandiger eens na te gaan wát er precies niet werkt, dat hier te posten en dan te kijken of het nog te herstellen is.
Toerenteller en dagteller zijn vaak aan hetzelfde gerelateerd, dus als die twee niets doen en de rest werkt...........enfin, schrijf het eerst maar eens op.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
- Locatie: Zaandam
Ok, ik heb een kilometerteller die niet meer telt. De dagteller dus ook niet. De snelheid word wel aangegeven. De toerenteller doet het ook gewoon. De benzinetankmeter geeft na enkele tientallen seconden steeds weer wat anders aan, soms zwaait hij ook vrolijk heen en weer.
Stuk is dus:
- kilometerteller en dagteller
- benzinemeter
Stuk is dus:
- kilometerteller en dagteller
- benzinemeter
Ben
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
In dat geval, zou ik de bedrading maar nalopen van de snelheidspuls, die met een gele draad op de tellerunit zit gestoken, 1 losse AMP.
Die komt van een gear-shift-relais af, mits je een automaat hebt.
Anders loopt ie als het goed is naar de achteras en meet daar de snelheidspulsen.
de benzinemeter kan ook gewoon een los contact zijn, loop ze eens na. Helaas zitten beide genoemde zaken op een aparte connector, dus dat is uit te sluiten, tenzij ook je knipperlicht af en toe vreemd doet.
Ik heb een schema voor je, mail me even een adres waar het naartoe kan, en het modeljaar (of datum 1e toelating) van jouw auto, MY wisselt in sept.
Heb je er trouwens ook gas in liggen?
Die komt van een gear-shift-relais af, mits je een automaat hebt.
Anders loopt ie als het goed is naar de achteras en meet daar de snelheidspulsen.
de benzinemeter kan ook gewoon een los contact zijn, loop ze eens na. Helaas zitten beide genoemde zaken op een aparte connector, dus dat is uit te sluiten, tenzij ook je knipperlicht af en toe vreemd doet.
Ik heb een schema voor je, mail me even een adres waar het naartoe kan, en het modeljaar (of datum 1e toelating) van jouw auto, MY wisselt in sept.
Heb je er trouwens ook gas in liggen?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
- Locatie: Zaandam
Ik rij inderdaad op gas en die ledlampjes die aangeven hoevol die tank zit gaan ook vrolijk heen e weer, maar het gemiddelde ervan is een indicatie... Datum eerste toelating is 09-1988 (ik maar denken dat ie van 87 is).
De snelheidspuls is volgens mij in orde, omdat hij wel de snelheid aangeeft, hij telt alleen de kilometers niet op. Dit ligt aan een tandwieltje die een paar tandjes mist. Ik heb het al eens opengemaakt. De benzinemeter zou best een los contact kunnen zijn, kan ik hier iets aan meten? Aan het metertje zelf is niets te zien, alle solderingen en dergelijke zitten goed. Misschien is het signaal wel verstoord door een defect verderop in de auto. Maar waar te beginnen met zoeken?
Knipperlicht doet het overigens prima. Wat bedoel je met MY, zijn dat de eerste letters van het kenteken halverwege '87?
De snelheidspuls is volgens mij in orde, omdat hij wel de snelheid aangeeft, hij telt alleen de kilometers niet op. Dit ligt aan een tandwieltje die een paar tandjes mist. Ik heb het al eens opengemaakt. De benzinemeter zou best een los contact kunnen zijn, kan ik hier iets aan meten? Aan het metertje zelf is niets te zien, alle solderingen en dergelijke zitten goed. Misschien is het signaal wel verstoord door een defect verderop in de auto. Maar waar te beginnen met zoeken?
Knipperlicht doet het overigens prima. Wat bedoel je met MY, zijn dat de eerste letters van het kenteken halverwege '87?
Ben
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
MY staat voor ModelYear, sorry. in jouw geval zou je net wel eens een MY89 kunnen hebben, omdat in september de nieuwe modellen verschenen.
Signaal van de tankopnemer zou je kunnen meten, weet allen uit mijn hoofd niet welke waarden je zou moeten krijgen.
Signaal van de tankopnemer zou je kunnen meten, weet allen uit mijn hoofd niet welke waarden je zou moeten krijgen.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
- Locatie: Zaandam
Enig idee waaraan ik MY89 zou kunnen herkennen? Maakt dit verschil in tellerunit? Het lastige van het tankmetersignaalmeten is dat ik niet zo kan rekenen op wanneer het signaal verandert, maar ik kan natuurlijk de meter aangesloten houden en dan op mijn multimeter kijken en wachten tot hij gaat slingeren, en dan kijken of de waarde ook is verandert...
Hoe was het ook alweer met het herkennen van een VDO en een Yazaki-unit, iets met een schotje tussen de cijfertjes van de dagteller ofzo? Dan weet ik naar welke tellertjes ik eventueel op zoek moet.
Hoe was het ook alweer met het herkennen van een VDO en een Yazaki-unit, iets met een schotje tussen de cijfertjes van de dagteller ofzo? Dan weet ik naar welke tellertjes ik eventueel op zoek moet.
Ben
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
VDO heeft 1 vak, YAZAKI voor elk cijfer een apart vakje.
Yazaki is er ook nog in twee soorten: eentje met de rheostat in de tellerbak en een tje met een connector die naar de rheostat in je dashboard loopt.
Een dieselbak loopt bij 5000 in het rood, bij 6000 van de schaal.
Een benzine met 1000 meer.
Tsja, meten aan je benzinemeter is inderdaad lastig, als het niet altijd gebeurd.
Ik vermoed toch een los contactje in de meter dan.
Wellicht is eruit halen en de soldeerpunten doorsolderen voldoende.
Pas op de naald van de meter, die kan maar 1 keer stuk.
Yazaki is er ook nog in twee soorten: eentje met de rheostat in de tellerbak en een tje met een connector die naar de rheostat in je dashboard loopt.
Een dieselbak loopt bij 5000 in het rood, bij 6000 van de schaal.
Een benzine met 1000 meer.
Tsja, meten aan je benzinemeter is inderdaad lastig, als het niet altijd gebeurd.
Ik vermoed toch een los contactje in de meter dan.
Wellicht is eruit halen en de soldeerpunten doorsolderen voldoende.
Pas op de naald van de meter, die kan maar 1 keer stuk.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
bij mijn vorige 745(my86) was er ook geen peil op de info van de benzine-indicator te trekken. Deze was doorverbonden met een meter in de gastank, en dat werkte ergens blijkbaar niet goed samen.
Na aftanken stond ie de eerste 200-250km door het dak, begon dan te stuiteren om vervolgens na 400-450km dood in de hoek te gaan liggen(ja ik reed bijna 1 op 9 uit mijn 70l brutotank).
Na aftanken stond ie de eerste 200-250km door het dak, begon dan te stuiteren om vervolgens na 400-450km dood in de hoek te gaan liggen(ja ik reed bijna 1 op 9 uit mijn 70l brutotank).
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
- Locatie: Zaandam
mmmmm, misschien iemand niet helemaal lekker aangesloten in het verleden, de indicatielampjes van mijn gasschakelaar wapperen ook gezellig alle kanten op. Misschien kan ik het loskoppelen/terugbrengen naar originele staat.
Ben
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Rheostat is de verstelling van de lichtsterkte van de interieurverlichting.knorrepot schreef:Met rheostat bedoel je?
Maarre, ik ben specifiek in de 740 niet helemaal thuis, maar heb je dan een vierkante bak, of een bak met afgeronde hoeken zoals in de 940?
In dien het eerste het geval is, heb je mogelijk nog een plaats over, linksboven.
Je kunt natuurlijk overwegen daar een tweede benzinemeter in te mikken die de stand in de gastank aangeeft.
Ik heb nog een metertje uit een 940 liggen, uit een Yazakibak, dat wel, maar ja, daar heb je dan niets mee te maken. Stroom erop en de sensordraden erop, klaar.
Kijk maar eens in het schema en probeer ze terug te zoeken.
Je kunt, ter test, ook een schakelaartje plaatsen, zodat je handmatig de stand op de benzinemeter kunt kiezen. Tijdelijk natuurlijk, origineel is namelijk veel mooier.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
- Locatie: Zaandam
Ik heb inderdaad een vierkante bak, en nog een plekje over. Mischien wel een idee om daar een gasmetertje voor te knutselen. Maar zou de waarde die de sensor in de gastank levert wel overeenkomen met de waardes waarvoor de benzinemeter van Yazaki of VDO is gemaakt? Schakelaar is leuk alternatief. Binenkort maar eens gaan puzzelen (drukdrukdruk). Toevallig ook een kilometerteller van VDO liggen met een goed tandwieltje?
Ben
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Volgens mij niet.
Ik geloof er trouwens ook niet zo in, dat het tandwieltje anders is voor de VDO dan voor de VDO.
Yazaki klokken heb ik er wel een paar van liggen.
Welk tandwieltje zoek je precies dan? Er was een link met uitleg ergens, maar waar.......Och, had MagNet die niet op zijn site?????
Ik geloof er trouwens ook niet zo in, dat het tandwieltje anders is voor de VDO dan voor de VDO.
Yazaki klokken heb ik er wel een paar van liggen.
Welk tandwieltje zoek je precies dan? Er was een link met uitleg ergens, maar waar.......Och, had MagNet die niet op zijn site?????
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
- Locatie: Zaandam
http://link.marktplaats.nl/203114472 Ik weet niet of deze link werkt, maar hier staat een afbeelding van de tandwieltjes die vaker stuk blijken te gaan.
Ben
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
- Locatie: Zaandam
Als het gelukt is zie je hier mijn dubbele benzinemeter. Het lukt me alleen nog even niet om die aan te sluiten op de gastank. Zou leuk zijn als ik het werkend kreeg. Heeft iemand enig idee wat de functie is van de drie aansluitingen van zo'n meter? Ik gok eentje voor de spanning, eentje voor de massa en een signaalaansluiting, maar welke is welke? Scheelt een hoop gepuzzel.

Ben
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch

Whoehaha,.....die is gaaf !
Lache man, zeg, maar welke gasinstallatie heb je?
Zal ik even zoeken naar het schema, daarin staat namelijk de knip, tussen de fueltronic-meetdraad, die moet je hebben.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
- Locatie: Zaandam
Welke gasinstalatie ik heb vraag ik me ook af. Er staat eigenlijk niets op die verdamperunit, alleen "electronic control" en wat hele kleine lettertjes en codes. Geen merk of zo, ten minste niet in het zicht. Op de tank staat hier en daar WVM. Geen idee of je daar iets mee kunt? Ik weet wel dat er uit me gastankmetertje, op de tank zelf, een groen en een zwart draadje komt.
Maar de drie pennetjes achterop mijn benzineklokje op het dashboard, daar staat niets bij, dus welke is nou waarvoor?
Maar de drie pennetjes achterop mijn benzineklokje op het dashboard, daar staat niets bij, dus welke is nou waarvoor?
Ben