Nu de herfst zich echt heeft laten zien, kon dit topic niet lang uitblijven...
Want ik rijd soms echt in een wolk!
De voorruit is zo schoon met de verwarming en blower op maximaal, maar de zijruiten blijven potdicht. Wat betreft de achterruit; daar moet ik de verwarming eens van repareren.
Na een flink stuk rijden (15 - 20 km), wanneer het in de wagen ondertussen ondragelijk warm is geworden, dan begint heel voorzichtig het condens op de zijruiten weg te trekken. Maar kan dit niet sneller?
Hebben andere 140 / 164 rijders hier ook last van?
Beslagen ruiten!
- admiral
- 5th Gear member
Zit je alleen of veel met meerdere personen in de auto, in het laatste geval is het niet verwonderlijk maar in het eerste geval zorgelijk want dit kan betekenen dat je auto van binnen erg vochtig is en dit kan komen door lekkage voorraam of achterraam of nog erger slechte bodem waardoor je tapijtje lekker zompig wordt. Wordt ie trouwens ook van lekkende ramen.
Mijn advies tapijt inspecteren op nattigheid, is dit vochtig dan alles eruit en goed laten drogen en dan met een kale bodem de auto lekker in de regen zetten en dan hopen waar het ongewenste vocht vandaan komt.
Zo heb ik ook een lekkage bij mij opel admiral opgespeurd die bleek bij de voeten airco (rooster in de A-stijl) over te lopen door allerlei drap e.d.
Succes
En anders vochtvreters erin.
Mijn advies tapijt inspecteren op nattigheid, is dit vochtig dan alles eruit en goed laten drogen en dan met een kale bodem de auto lekker in de regen zetten en dan hopen waar het ongewenste vocht vandaan komt.
Zo heb ik ook een lekkage bij mij opel admiral opgespeurd die bleek bij de voeten airco (rooster in de A-stijl) over te lopen door allerlei drap e.d.
Succes
En anders vochtvreters erin.
- Jordos
- 3rd Gear member
He Admiral. Ik heb de hele zomer de matten eruit gehad en alle lekkages opgespoord en verholpen. De wagen is nu absoluut waterdicht. De matten zijn koud en wel klam, maar niet nat of sompig. Nergens.
Het speelt overigens op met passagiers, of wanneer ik alleen in de auto zit.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- Iroll
- 6th Gear member
Er zit een afwaterpijpje onder in het kachelhuis. Dat kan verstopt raken met troep van de bomen waardoor er regenwater in het kachelhuis blijft staan. Door de blower wordt de waterdamp het interieur ingeblazen en beslaan mn de zij-en achterruiten daardoor.
- admiral
- 5th Gear member
Des te meer passagiers des te meer uitstoot van warmte en vocht van het menselijk lichaam. Oplossing nr 1 geen passagiers meer meenemenJordos schreef:He Admiral. Ik heb de hele zomer de matten eruit gehad en alle lekkages opgespoord en verholpen. De wagen is nu absoluut waterdicht. De matten zijn koud en wel klam, maar niet nat of sompig. Nergens.
- Jordos
- 3rd Gear member
Hehe ik maak me niet zo druk hoor, maar wil m niet in een andere auto rijden omdat ik niet eens naar rechts kan kijken
Tja ik vind dit toch wel een minpunt van dit model. Bij andere oldtimers heb je vaak wel de mogelijkheid lucht tegen de zijruiten te blazen. Zijn er andere 140 / 164 rijders die het herkennen? Of rijdt niemand met slecht weer in zn ouwe kar :razz: ?
Tja ik vind dit toch wel een minpunt van dit model. Bij andere oldtimers heb je vaak wel de mogelijkheid lucht tegen de zijruiten te blazen. Zijn er andere 140 / 164 rijders die het herkennen? Of rijdt niemand met slecht weer in zn ouwe kar :razz: ?
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Die 164 moet je eigenlijk als een oldtimer behandelen.
Alleen met mooi weer uit de schuur
Alleen met mooi weer uit de schuur
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- oudevolvo
- 3rd Gear member
Voor een Amazon heb ik wel eens zelf een aanvullend lucht systeem gemaakt. Met van die flexibele electra slangen die je ook wel in de muur metselt. En dan aftappen bij de uitblaasopening op de tunnel. Pech voor de achterpassagiers die dan koude voeten krijgen (maar die heb ik toch bijna nooit). Die slangen liepen destijds achter de achterbank langs naar de achterruit. Een bijkomend voordeel is dat er nu wat meer weerstand is voor deze luchtstoom en er dus een grotere luchtstroom op de voorruit staat.
Heb het nu niet in m'n huidige Amazon, maar is misschien wel weer slim om erin te maken.
Wellicht is een dergelijke constructie ook te maken voor de 164, maar dan gericht op de zijruiten.
Als alternatief zou je nog kunnen kijken naar opplak ruitverwarming, maar die schijnt niet zo goed te werken (laat weer los). Als je hier voor kiest, kun je de ramen het beste demonteren tijdens het opplakken. Anders komt de condens van het uitademen tijdens het plakken op de ruit en blijft hij slecht zitten, ook na uitgebreid ontvetten.
Tot slot zou je eens een bison vochtvreter in je auto kunnen zetten om hem wat droger te krijgen. Maar misschien is dat dweilen met de kraan open als hij buiten staat.
Groeten Lars
Heb het nu niet in m'n huidige Amazon, maar is misschien wel weer slim om erin te maken.
Wellicht is een dergelijke constructie ook te maken voor de 164, maar dan gericht op de zijruiten.
Als alternatief zou je nog kunnen kijken naar opplak ruitverwarming, maar die schijnt niet zo goed te werken (laat weer los). Als je hier voor kiest, kun je de ramen het beste demonteren tijdens het opplakken. Anders komt de condens van het uitademen tijdens het plakken op de ruit en blijft hij slecht zitten, ook na uitgebreid ontvetten.
Tot slot zou je eens een bison vochtvreter in je auto kunnen zetten om hem wat droger te krijgen. Maar misschien is dat dweilen met de kraan open als hij buiten staat.
Groeten Lars
- 3rd Gear member
He Lars bedankt voor je meedenken. Een luchtstroom op de ruiten zetten is wel een leuk idee. Best wel karig van Volvo eigenlijk dat dat er niet standaard in zit (wel in het moderne type interieur toevallig?).
Ik ga eerst eens dat afwaterpijpje zoeken en schoon maken.
Ik ga eerst eens dat afwaterpijpje zoeken en schoon maken.
-
laptoprob
- 2nd Gear member
Modeljaar 1973 heeft een geweldig ventilatiesysteem geintroduceerd. In de oudere jaren is het inderdaad wat minder.
Maar het moet toch niet al te idioot lang duren voordat de ruiten schoon zijn. Dan is er wat anders aan de hand.
Maar het moet toch niet al te idioot lang duren voordat de ruiten schoon zijn. Dan is er wat anders aan de hand.
-
imker
- 2nd Gear member
Bij mijn 240 zijn de achterste zijramen bij dit weer tijdens het rijden ook beslagen. Ik los het op daar mijn voorste linkerzijraam een tiental centimeter te openen. Met de verwarming op is het niet hinderlijk en de ramen blijven volledig droog.
240 DL 170000km LPG
- hesened
- 2nd Gear member
Dat werkt idd als een speer.. wel regelmatig controleren of ze vol zijn en vervangen.JaapP schreef:Een klein vochtvretertje van de action scheelt ook.
Past achter de armsteun van de achterbank en kost bijna niks.
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
- Jordos
- 3rd Gear member
He bedankt voor de reacties iedereen. De achterzijruiten beslaan inderdaad ook, maar daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Als ik in de eerste plaats maar in mn zijspiegels kan kijken! 
Ga ook eens kijken naar die vochtvreters!
Ga ook eens kijken naar die vochtvreters!
- Iroll
- 6th Gear member
Dat anti condens spul werkt wel, maar verwacht er geen wonderen van. Zo'n vochtvreter werkt prima, maar check wel eerst of er geen andere redenen zijn waarom je ruiten beslaan. Anders ben je bezig met symptoom bestrijding. Als er een lek zit of er komt water binnen via het kachelhuis bijv. dan rot de boel weg, en dan rij je wel met schone ruiten maar de rot gaat verder. Mijn ES staat altijd in de winterstalling met een vochtvreter in de cabine. Ongelooflijk hoeveel water zo'n ding vreet! Nooit last van muffe luchtjes, schimmel of condens is idd een aanrader. Kijk wel uit als je'm leeg giet. Het water wat eruit komt maakt lelijke vlekken. Vooral op roestvaststaal (aanrecht!) en chroom maakt het plekken die je er nooit meer uitkrijgt.
-
B-lennium
- 4th Gear member
ik zet meestal de ventilatie eerst op de voorruit, in combinatie met open raam (vocht eruit!) dan schakel ik over op 50/50 ruit/cabine.
zachtjes de blower op de voorruit, en meestal ontdooit de achterruit dan ook via de lucht stroom langs het dak.
in het 'nieuwe' interieur (73 +) kun je de luchtstroom op de ruiten richten toch?
zachtjes de blower op de voorruit, en meestal ontdooit de achterruit dan ook via de lucht stroom langs het dak.
in het 'nieuwe' interieur (73 +) kun je de luchtstroom op de ruiten richten toch?
- Jordos
- 3rd Gear member
Ah ja dan is er toch iets mis bij mij, als ik het zo lees B-lennium. Ik blaas op vol vermogen de cabine in, maar de achterruit blijft dicht. En raampje open werkt ook alleen maar als het niet regent (wat vaak het geval is deze weken
)